electric car and gasoline car concept. hand holding gas pump and

Africký elektrický sen se hroutí, chybí nabíječky i elektřina: Čeká to i EU v roce 2035?

1. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Chudá africká země zakázala ze dne na den prodej aut se spalovacím motorem, ale na 118 milionů obyvatel má jen pár nabíječek. A i ty často nefungují. Je to scénář evropské „apokalypsy“ v roce 2035?

Různé regiony světa soutěží v tom, kdo jako první zakáže prodej aut se spalovacími motory. Evropa má termín 2035, ale jsou i země, které to chtějí stihnout dříve. Ani jedna z nich však už první nebude. Na tuto misi se totiž odhodlala asi ta nejméně pravděpodobná země. Mluvíme o Etiopii. Ano, od začátku tohoto roku zakázala dovoz aut na benzín či naftu. Cíle etiopské vlády nebyly ani tak ekologické, jako ekonomické. Ročně musí tento stát vynaložit za nákup fosilních paliv 7,6 miliardy dolarů. To je údaj z minulého roku. Zato má Etiopie obrovské vodní elektrárny na Nilu. Takže krok vlády snížit výdaje na ropu přechodem na elektromobily se zdá logický.

Jak píše Future Zone, po vstupu v platnost nového nařízení se do této chudé země začaly masově dovážet elektromobily. Zejména ty čínské. Má jich být přibližně 100 000. To je více, než se očekávalo, protože původně vláda odhadovala, že do roku 2030 bude na etiopských cestách 150 000 čistě elektrických aut. Stačil přitom půlrok a do cíle jich chybí už jen 50 000. Pomohlo i zrušení DPH na nákup elektromobilů. Doposud je to tedy pěkný příběh, ale má svou odvrácenou stránku. Etiopie je obrovská země s rozlohou 1,1 milionu kilometrů čtverečních a se 118 miliony obyvatel. To je přibližně třikrát tolik, co má Polsko a 23krát více, co má Slovensko. A teď hádejte, kolik je v zemi veřejných nabíječek.

V celé Etiopii je 50 volně dostupných nabíjecích stanic. Z toho samotná vláda provozuje čtyři, ale jak uvádí Yizengaw Yitayih, expert na klimatické změny na etiopském ministerstvu dopravy a logistiky, dvě jsou v současnosti nefunkční. Elektromobily by se sice daly nabíjet z domácích zásuvek, ale není tajemstvím, že etiopská rozvodná síť trpí častými výpadky. Domácnosti jsou proto běžně bez elektřiny. Elektrická auta prostě není, kde nabíjet. Mění se na nepojízdné „cihly“. Navíc je není kde opravovat. K dispozici nejsou ani domácí wallboxy. „Opatření přišlo příliš brzy,“ říká jeden prodejce aut. Vláda chce proti tomu bojovat rozšiřováním infrastruktury, ale to může trvat roky. Mnozí etiopští řidiči to už pochopili a rozhodli se své elektromobily prodat.

Na trhu je stále dost ojetých aut se spalovacím motorem. Etiopii tedy hrozí kubánský efekt. Stará benzínová a naftová auta budou udržována v provozu celé roky. To neprospěje ekologii ani ekonomice. Otázkou je, zda se něco podobného nemůže stát v roce 2035 i na starém kontinentě. Od tohoto data dělí sice Evropskou unii ještě 11 let, ale už nyní bijí experti na poplach, protože rozvoj nabíjecí infrastruktury nestíhá přibývajícímu počtu elektrických aut na cestách. V současnosti je v Evropě asi 632 000 veřejných nabíjecích bodů, ale celé dvě třetiny z nich jsou ve dvou zemích – v Německu a ve Francii, které představují jen 20 % území Evropy.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz