Upravená Škoda Octavia RS má 336 koní – Na okruhu spráská opravdové sporťáky
Škoda Octavia RS je velmi vyhledávaným vozem, a to zejména kvůli jeho kvalitám, praktičnosti a vcelku dobrým schopnostem při rychlé jízdě. Pokud ji však chcete občas vytáhnout na závodní okruh a pořádně se vyblbnout, asi úplně nejlepší volbou není, zejména kvůli měkčímu podvozku, vadnoucím brzdám (ty dají v Mostě jen dvě kola) a nepříliš vysokému výkonu. Jeden český majitel Octavie RS měl stejný problém, a tak začal pátrat po možném řešení. A výsledek je úctyhodný.
Auto tak zavítalo do české firmy Hot Hatch Shop a jako první dostalo tlumiče a pružiny Eibach Pro-Street-S a stabilizátory Eibach Anti-Roll-Kit, převážně díky nim prý zcela zmizela nedotáčivost. Nedávno na autě přibylo ještě pevné uložení předních ramen SuperPro a čeká se na nové horní uložení předních tlumičů, díky kterým půjde seřizovat odklon kol. Za předními koly (lehčí litá) najdeme nové brzdy od Volkswagen Racing, jenž mají dvoudílné větrané kotouče o průměru 360 milimetrů a šestipístkové třmeny, Vzadu jsou zatím brzdy standardní, ale brzy je nahradí ty z Leonu Cupra 280. Pancéřové hadičky jsou na všech čtyřech kolech.
Čarovalo se i pod kapotou, a to opravdu hodně. O přenos výkonu se stará standardní šestistupňový manuál, který byl kvůli vysokému výkonu 336 koní propojen s lepší spojkou Sachs Performance a nově i mechanický samosvorný diferenciál. Zvýšení výkonu o více jak 100 koní u dvoulitrového čtyřválce TSI zapříčiňují následující úpravy: nový první díl výfuku za turbem, jehož součástí je vysokoprůtokový katalyzátor APR, vyšší plnící tlak turbodmychadla, karbonové sání, větší mezichladič a řídící jednotka Stage 2 APR. Dnes tu tak máme 336 koní, ale brzy se pod kapotou objeví turbodmychadlo z Golfu R a výkon se vyšplhá až někam k hodnotě 400 koní.
Majitel má rekord v Mostě 1:57,4, a to má podle úpravce ještě 2 sekundy rezervy samotný řidič. Maximální rychlost se blíží 280 km/h a s novým turbodmychadlem by se na tachometru mohlo objevit i nebezpečně vypadající rychlost začínající číslovkou 3.
Nevíme však jednu zásadní otázku, co takto upravený motor vydrží a jaká byla celková cena všech úprav? Pokud byla totiž úprava příliš nákladná, asi by byla lepší koupě už od série nabroušeného Subaru WRX STi nebo třeba ojetého BMW M3. Octavia je však jednoznačně nejpraktičtější a musí být skvělým zážitkem ujíždět opravdovým sporťákům. Sám majitel v Mostě dokonce ujel supersportu Audi R8 V10, i když ta neměla příliš schopného řidiče za volantem.
« TEST ojetiny BMW 316d – Šetřílek Ojetá Audi RS6-R ABT – 730 koní v praktickém balení za necelých 5 milionů Kč »