TEST Jaguar F-Type R AWD – Zběsilost na čtvrtou
Jaguar F-Type je pro mě jedno z nejkrásnějších aut, které kdy spatřilo světlo světa. Moderní designová pocta modelu E-Type se povedla na jedničku s hvězdičkou a nejlepší na tom je fakt, že F-Type i fantastiky jezdí. Během své kariéry jsem měl čest jezdit se všemi motorizacemi a nejvíc mi sedla tradiční V6 S, která nabídla ideální porci výkonu, vyvážené jízdní vlastnosti a melodický vysokootáčkový řev šestiválce. V8 S na všechny bručela, řvala a prskala už x kilometrů dopředu a jízda s ní byla opravdu adrenalinovým zážitkem plný nečekaných smyků a občas i strachu o život. Výkon blížící se magické hranici 500 koní byl na zadní náhon malého roadsteru prostě extrémní. Když později Jaguar představil verzi R, nedokázal sem si to upřímně představit a říkal si něco o bláznech. Naštěstí někoho napadlo přidat do nabídky i pohon všech kol a právě táto kombinace mi teď stojí pod okny na zahradě a já jsem moc zvědavý, co předvede.
Jaguar se s tím nes…nemaže a o slově downsizing nechce nic slyšet. Pod kapotou V8 R tak “vrní” pětilitrový (!) osmiválec navíc dopovaný kompresorem (!!). Výkon je brutálních, devastujících a maniakálních 550 koní s krouťákem 680 Nm (!!!), což v praxi znamená odkopnutí na stokilometrovou rychlost za 4,1 vteřiny. Výkon dále putuje na všechna kola pomocí osmistupňové automatické převodovky ZF, která řadí tak dobře a rychle, že slovo manuál zapomenete hned. Navíc v dynamickém režimu nechá motor točit do omezovače a nepřeřadí. V dnešní době neexistuje lepší převodovka s hydrodynamickým měničem a je moc dobře, že vedle BMW ji používá i tato britská značka. Jenže Jaguar se rozhodl jít ještě dále, a tak převodovka řadí natvrdo a měnič je používán jen při rozjezdech! Takže se vlastně jedná o sekvenci. Je třeba si přiznat, že manuálním převodovkám odzvonilo a já osobně to jen vítám. Pro případ chuti řadit manuálně má F-Type vkusná, dobře tvarovaná pádla s vynikající odezvou.
Usedám do vkusného sportovně laděného interiéru, mačkám startovací tlačítko a Jaguar okamžitě naskočí za úchvatného zaburácení osmiválce. Celé okolí se otáčí, zda-li nepřišla biblická apokalypsa. Ten řev je nepopsatelný… Ještě chvíli terorizuji a porušuji zvukové normy města a okamžitě se vydávám pryč na pořádné točité okresky. První sešlápnutí plynu v normálním režimu vyvolá solidní katapultaci, F-Type chrčí, řve, střílí a jako o život letí vpřed. Jenže to je stále slabý odvar toho, co nastane, když přesunete volič na pozici šachovnice a přepnete naladění vozu do režimu Dynamic. Motor najednou reaguje s maximální přesností, poskytuje plný výkon, aktivní výfuk ničí okolí ještě více a Vaše tělo je doslova zaraženo v sedadle. Akcelerace se nedá nazvat jinak, než prachsprostým odkopnutím. Opravdu dostanete neskutečnou pecku do zad a letíte vpřed. Zátah kompresoru je totiž bez zpoždění a mnohem intenzivnější, než u turbomotorů. I přes pohon všech kol F-Type pohazuje zadkem a přebytek výkonu je zde opravdu evidentní. S plynem se holt musí opatrně, hlavně v zatáčkách.
Podvozek je další stránkou auta, která se opravdu povedla – je naladěn jako ideální kompromis mezi sportovní tuhostí a stále jistým komfortem cestování. Ve všech režimech žehlí nerovnosti, nenaklání se, je čitelný a poskytuje skvělý grip (když zacházíte s plynem slušně). I přes značnou tuhost se v něm dá komfortně cestovat. Tohle se prostě povedlo! F-Type je čistá zbraň – na dálnici likviduje všechno v dohledu a na okresce umí připravit horké chvilky, při kterých se člověk pořádně zapotí a občas to bude chtít i výměnu spodního prádla, zejména jedete-li po dešti. To, že auto chce pořád bokem pod plynem v nízkých rychlostech je návykové a předvidatelné, ale ono si zadkem hodí i na vytočenou čtyřku v relativně střídmé zatáčce. To ostatně lze vidět na videu výše na záběru z kabiny.
Čtyřkolka F-Type výrazně umravnila, dá se s nim konečně odjet z místa bez kouřové clony za sebou a na suché silnici je akcelerace opravdu devastující. V tomto ohledu je to jasné plus a vůz konečně dokáže přenést zběsilý výkon na silnici. Systém pohonu všech kol se navíc pyšní i vertikováním točivého momentu a výkon putuje v neomezeném poměru ve prospěch té či oné nápravy nebo dokonce jednotlivých kol. Nedalo mi to a musel jsem to vyzkoušet v praxi. Na mokré silnici jsem si našel krásný vracák, vypnul stabilizaci a poslal plyn do podlahy. F-Type nejprve přešel do powerslidu všech kol, pak přeskočil do nedotáčivosti, aby se v zápěti urval do brutální přetáčivosti. Přidání plynu auto sice narovnalo, ale zároveň ho poslalo kyvadlově na druhou stranu.
Vše zachytil kolega na video, je to hned na začátku a jde krásně vidět, jak F-Type střídá charakteristiku smyků. Po výměně spodního prádla jsem to zkusil znova a vše se jen zopakovalo. Za mě to není úplně ono, mám rád, když jsou auta předvidatelná a vy víte, co v který moment udělají a jak zareagují. Jenže čtyřkolka v F-Typu byla tvrdohlavá a uměla připravit opravdu horké chvilky. Jednou auto neskutečně drželo, podruhé se ve stejné zatáčce utrhlo z řetězů a klouzalo ven. Každá mince má dvě strany. V8 R konečně dokáže přenést výkon v přímce a při čisté stopě umí být zběsile rychlé i v zatáčkách. Na jízdu bokem a užívání si řidičské nirvány bez stabilizace to však není to pravé ořechové, pokud netrpíte sebedestruktivními choutkami.
Je třeba být stále ve střehu a nepodceňovat instinkty šelmy, toto je auto, které se musí řídit. Samozřejmě to vyžaduje i nároky na řidičské schopnosti, a tak nedoporučuji vypínat stabilizaci lidem, kteří náhodou odbočili z Pařížské ulice za město. Pochválit musím rychlé a přesné řízení, které dovolí pochytat menší powerslidy ve vysoké rychlosti. Jen je třeba mít i rychlé ruce, jinak dostanete pořádnou lekci. Samozřejmě při zapnuté stabilizaci se auto chová jako domácí kočička po večeři.
Vůz poslouchá na slovo, je agilní, brzdy nevadnou a přehazování váhy zvládá bez zaváhání a znaků nervozity. Sekvenční ZF střílí kvalt za kvaltem a nebojí se podřazení ani těsně pod omezovač. Hlavně ta razance směrem nahoru je v sériovém sportovním autě zcela nevídaná. Prostě to tam střelí natvrdo během mžiku s krásným zacuknutím a šíleným odstřelením do výfuků. Bože, já to auto naprosto miluji! Podvozek je za všech okolností čitelný a nerozhází ho ani ostré brzdění z vysokých rychlostí, ani přenos kinetické energie. Ovladatelnost F-Typu je prostě výborná. A ten zvuk, sakra ten ZVUK. V Dynamic režimu a s vypnutými klapkami auto vydává neskutečný jekot doplněný o střílení a ohromující bublání při odstavení plynu. To je ono! Převodovka navíc dovolí brnkat o omezovač a to je pak naprostý orgasmus.
On motor celkově je naprostý klenot, který nejen dobře zní, ale nabízí opravdu ostré a okamžité reakce na každý povel. Maximum točivého momentu je navíc položeno v nižším spektru, a tak je F-Type připravený vyletět za kořistí kdykoli bez prodlevy. Je radost ho točit a čím více mu dáváte napít, tím líp funguje. Výhoda kompresoru je jednoznačně v linearitě projevu. A spotřeba? No, jezdil jsem za 28, ale řidičák zelenal strachy a peněženka raději rezignovala na svou funkci. Při přesunu domů po dálnici jsem jel kolem 10 litrů a kombinovaně pak za 11. Takže žádné drama.
Co se brzd Jaguar Performance Braking System týká, brzdy mají naprosto skvěle dávkovatelný účinek a bravurně decelerují i ve vysokých rychlostech. Na okreskách jsem je neměl šanci unavit, protože o jejich chlazení se starají otvory pro vzduch a kanály závěsu. Ze zkušenosti vím, že vydrží dlouho i na okruhu. Ještě k řízení – odmění se Vám také zpětnou vazbou a citem, což u nových sporťáků vídáme čím dál tím méně. Tak mě v tomto autě trochu přepadá nostalgie – je třeba umět řídit, jinak Vás nemilosrdně ztrestá a pokud se nebojíte a projedete se s touto šelmou na limitu, tak Vám garantuji ten nejlepší společný zážitek u kterého budete řvát blahem… No, ehhhmmm, prostě je to fakt dobré! Čisté spojení řidiče a stroje.
Už od samotného vzhledu, kterému se nepodobá nic na trhu až po neurvalý a chuligánský charakter. Tohle v chladném Porsche nikdy nezažijete! Britské charizma a nádech emotivní exotiky je patrný z každého detailu. Jestli bych toto auto doporučil? No to si pište, vlastně ho nutně musím mít i já!
Plusy
- Design
- Kvalita
- Jízdní vlastnosti
- Motor
- Převodovka
- Komfort
- Je to Jaguar!
- Ovladatelnost
- ZVUK
Mínusy
- Praktičnost
- Nemám ho v garáži
« Hyundai představil budoucnost konektivity automobilů Policie kupuje 103 laserových radarů – Zaplatí je řidiči »