TEST ojetiny Mercedes-Benz SLK 350 – Rychle, zábavně a stylově
Bývaly doby, ve kterých, když jste měli telefon, tak jste byli opravdoví machři a střed pozornosti. Lidé vás obdivovali a mluvili o tom high-tech zařízení u ucha, které nějakým neuvěřitelným kouzlem dokáže přenést hlas klidně i na druhý konec planety. Podobně v roce 2004 fungoval i roadster SLK, který má na svědomí několik vykroucených krků díky výraznému designu alá SLR. I dnes se za ním otočí většina a mladé slečny automaticky skáčou na sedadlo spolujezdce a telefonní čísla se jim láskou potí na čelo.
Jeho ceny během posledních let hezky klesly, a když vezmeme v potaz zábavu, rychlost a skvělý vzhled, což SLK jednoznačně nabízí, tak tu máme skvělou koupi. Třeba to naše stojí 330 tisíc korun a je v perfektním stavu.
Mě na parkovišti čeká krásná 350-ka v AMG paketu, která je hned po 55 AMG nejsilnější variantou. Pod kapotou bije živý, pružný a objemný šestiválec 3.5 litru. Výkon je 272 koní, ale žádných turby vyhnaných, ale čerstvým vzduchem atmosféricky živených plnokrevníků. Točivý moment je na první pohled skromných 350 Nm, na atmosféru je však posazený velmi nízko do 2500 ot./min. Všech 1088 kopyt velkého stáda koní rozdupává asfalt až v 6000 ot./min. Velkým plusem je nízké těžiště, malé rozměry, poměrně nízká hmotnost 1488 kilogramů a vrtané kotouče výkonných brzd, které jsou součástí AMG paketu. Naopak mínusem je sedmistupňová převodovka 7G-Tronic, která sice řadí hladce, ale velmi pomalu.
Největší předností však není výborný motor nebo geniální podvozek, ke kterým se dostaneme později, ale jeho vyzývavý a odvážný vzhled. Auto jakoby porodil hypersportovní bráška SLR a malé SLK se tak právem může nazývat baby SLR. Příď tvarovaná do podoby formule jedna, agresivní mřížka chladiče a dravě působící světlomety, kapota táhnoucí se až do poloviny auta a kabina téměř na zadních sedadlech, vše zakončuje elegantní a široce působící záď. I dnes vypadá moderně a hlavně exkluzivně, protože tak odvážné tvary už u moc aut bohužel nenajdete.
Interiér však bohužel neoslní, dobové materiály ani oblé tvary už v módě nejsou. Na první pohled sice nenadchne, ale oplatí to dobrou ergonomií a skvělými sportovními sedadly, na nichž lze bez problému trávit i delší cesty. Pochválit musím i vývod výdechu topení za krk, který hezky zahřívá při sychravém počasí. Jediným prvkem, kterému jsem za celý týden nepřišel na chuť je na malý sportovní roadster velký volant, jenž se navíc nepříliš dobře drží. Odkládacích ploch je tu překvapením dostatek a ani objem zavazadlového prostoru neurazí – velká cestovní taška a pár drobností do něj naložíte bez problému – i se staženou střechou.
Díky malým rozměrům se s autem dobře pohybuje po městě a zaparkovat se dá i na těch nejmenších místech, dbát se musí jen na nízko položení přední nárazník a všudypřítomné patníky. Při balení holek v centru města však po chvíli začne štvát příliš tvrdý podvozek, který o komfortu nikdy neslyšel. Neopravené části českých dálnic jsou pak jasným utrpením. Za zmínku stojí jízda s otevřenou střechou, při které do auta téměř nefouká a je obdivuhodné, že i při vyšších rychlostech se dá normálně komunikovat bez výrazného zvýšení hlasu.
Zapomeňme ale na město i dálnice, tam tato přerostlá motokára nepatří. Jejím revírem jsou klikaté okresky s hezkým asfaltem, na kterých se ukazuje v tom nejlepším světle. Díky nízkému těžišti, tuhému podvozku a skvělému rozložení hmotnosti je radost jej tlačit rychleji a rychleji dopředu. Nájezdy mohou být mnohem rychlejší než u jiných vozů a jakýkoliv druh zatáčky mu nedělá žádný problém. Všechen výkon dokáže přenést hned za apexem a výjezdy z pomalejších zatáček jsou fantastické. S nas*aným zvukem velkého šestiválce žvýká další rovinku a nepolevuje až do 170 km/h. Brzdy jsou výborně dávkovatelné a po přesednutí z jakéhokoliv nového auta mám chuť se rozbrečet – proč už to sakra nikdo neumí?! Kromě komunikativního pedálu brzd tu máme i jejich devastující účinek, po kterém si musíte oči zatlačit zpět do důlků. Díky tomu můžete déle zrychlovat a později brzdit, což má i své neduhy v podobě vystrašených spolujezdců, kteří už k vám do auta nejspíš nikdy neusednou.
Speciálně musím vyzdvihnout komunikativní a mechanicky tuhé řízení. Auto se dá vodit na centimetry přesně a s vypnutým ESP je radost plyn přišlápnout vždy trochu více, než je potřeba. Poté není problém vyčarovat krásné boky, po nichž celému okolí zůstává rozum stát. Na mokru to pak jde, i když nechcete. Sakra to auto mě baví!
Zatím jen chválím, bohužel je tu však i jedno velké ALE – automatická převodovka. Při klidné jízdě je příjemná, ale sportovní jízdu vyloženě zabíjí. Motor je atmosféra ze staré školy, s každou otáčkou cítíte jak jede víc a pár otáček před červeným polem zní jako medvěd před ejakulací. S husí kůží čekáte to nejlepší, závěrečné číslo celého večera, ale v tom… zasáhne převodovka, která líně a pomalu přeřadí na vyšší rychlostní stupeň. I ve sportovním režimu řadí brzy a dokonce i v tom manuálním vždy sama zařadí. Bez pádel pod volantem je ”manuální” řazení spíše otravné. Chybí tam to ťuknutí o omezovač a ”výbuch”v maximálních otáčkách. Tomu se ale můžete jednoduše vyhnout s manuálem, se kterým je auto mnohem hravější, mrštnější a troufám si tvrdit, že i rychlejší, protože v měniči se ztratí zbytečně moc výkonu.
Jízda na limitu s vypnutým ESP ale vyžaduje šikovné ruce a nohy. Auto je tak geniálně vyvážené, že působí až moc jistým dojmem a jakoby říkalo, že jej nerozhodí vůbec nic. Na limitu však občas umí i kousnout a nechtěné výlety zádě do strany se nechytají příliš dobře. Sedíte skoro na zadních kolech, a že jedete bokem tak cítíte později, než u jiných aut. Kontra volantem a reakce na plynový pedál tak musí být mnohem rychlejší a přesnější. Jenže jízda na limitu je tak zábavná, že nebudete chtít přestat – hrubý zvuk, jenž se volně line do kabiny, výborné jízdní vlastnosti a živočišné řízení, které doprovází nejlepší brzdy v kategorii. Přivřeme-li obě oči nad přerostlým a ne-příliš povedeným volantem, tak tu máme absolutně dokonalý stroj na víkendovou zábavu. Jen prosím vynechte automatickou převodovku, ta se oplatí jen při používání auta ve městě, jinak zabíjí celkový charakter dokonalého vozu.
Pokud nad SLK přemýšlíte, což vám schvaluji a jen doporučuji, dejte si určitě pozor na řádně vedenou servisní historii. Žádné zásadní a časté problémy s SLK spjaty nejsou, ano motor může být před smrtí, což se dá říct i o převodovce, podvozku či brzdách, ale to jde spíše o předešlého majitele. Pokud o auto bylo řádně postaráno a stejnou péči mu nabídnete i vy, určitě se není čeho bát. Koupě špatného kusu ale znamená vraždu svého bankovního účtu, některé díly jsou vážně přehnaně drahé.
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
Plus
Geniální podvozek
Vyváženost vozu
Silné a dobře dávkovatelné brzdy
Komunikativní řízení
Silný, pružný a zvučný šestiválec
Manuální převodovka
Sportovní sedadla
Vzhled
Mínus
Pomalá automatická převodovka s absencí plně manuálního řazení
Nižší komfort podvozku
Velký volant s horší ergonomií
Spotřeba, která nerada klesá pod 15 l/100 km
Dražší servis
« Renault představil nový Koleos Porsche odhaluje 718 Cayman – Má čtyřválce a až 350 koní »