TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI – Dost možná nejlepší Octavia
iPhone, telefon, který byl dřív poměrně ojedinělý. Dnes se z něj ale stala tak tuctová záležitost, je vidět na každém rohu a musí ho mít každý puberťák. A to jen kvůli in ohryzku na zadní straně mobilu. Zdá se mi, že stejně to je i s modelem Octavia od Škodovky. Ano, jezdilo jich vždy dost, ale dnes je potkávám úplně všude a pořád. Je to jako holka, které se schválně vyhýbáte, ale stejně ji každé ráno potkáte v autobuse. Výjimkou už není ani eRSo, je jich moc a speciální barvy migrovaly jak na klasické verze, tak na ostatní auta nabídky a je tak těžko k rozeznání. Scout se zdá být jedinou volbou, která vás alespoň trochu odliší od normálního světa. A víte co? Pokud vás nezajímá sportovní jízda a RS230, tak je nejlepší Octavií v historii a možná i dobrým důvodem, proč si nekoupit dražší Superb.
Jenže ono to s tou cenou tak horké oproti Superbu vlastně není, se stejnou motorizací a podobnou výbavou je Scout sice o asi 100 tisíc korun levnější, ale i tak za něj dáte minimálně 700 tisíc korun. Což je, přiznejme si, mnohem víc, než může většina českých občanů nabídnout. I to je jedním z důvodů, teda možná jediným důvodem, proč jich jezdí tak málo.
Naše auto je, jak se říká, v plné kuli. Columbus, kůže s alcantarou, vyhřívaná zadní sedadla, panoramatická střecha a milion dalších nesmyslů, které v životě nevyužijete. Uvnitř tak vypadá naprosto fantasticky, jak zpracováním, tak ergonomií. Volant padne hezky do rukou, posed je malinko vyšší, což normální člověk možná i uvítá, protože idiotů milujících nízký posed, jako jsem já, je málo. Koncernový informační systém je jedním z nejlepších na trhu a celková vzdušnost a prostornost interiéru je parádní, hlavně když je prosvětlený panoramatickou střechou. Na zadních sedadlech se můžete rozvalovat jako králové. Výtka však putuje k materiálům na výplni dveří, tady si někdo při směně skočil koupit Kinder-vajíčko a poskládal z něj dveře. Mě osobně pak ještě chybí nějaká dekorační lišta naproti spolujezdce, je tam trochu prázdno.
Exteriér kromě černých plastů a zvednutého podvozku elegantně dolaďují do hezkého celku decentní doplňky na náraznících. Černý podklad světlometů taky lze jen chválit. Auto vypadá dravě, reprezentativně a hlavně je funkční, a to jak ve městě, na okresce, dálnici, tak i mimo zpevněnou silnici.
Pod kapotou bije chrochtající srdce TDI, které se pyšní několik let zaběhnutým objemem 2.0 litru a hlavně výkonem, který oproti starším dvoulitrům vzrostl na 110 kW. Tento agregát je k dispozici jen s šestistupňovým manuálem a pohonem všech čtyř kol, zároveň se jedná o základní motorizaci. Vrcholem nabídky je 2.0 TDI 135 kW a 1.8 TSI 132 kW, přičemž obě lze kombinovat pouze s šestistupňovým automatem DSG a pohonem 4×4.
Ačkoliv bych do 99% všech aut volil benzínový motor, tak tady si dovolím sám se sebou nesouhlasit. Díky velmi dobrému odhlučnění už mě po zahřátí hrubší zvuk nafty nenahání husí kůži, ale naopak, projev je příjemný a klidný, i když turbodíra tu pořád je. Námitka lidu: co dojíždění pár kilometrů do práce? No, tak to se Scout rovná zbytečně vyhozené peníze. Navíc 1.8 TSI zrovna nepřekypuje spolehlivostí.
Takže motoru jako takovému nemůžu nic moc vytknout, jede v širokém spektru otáček, má kultivovaný chod a dlouhodobá spotřeba by neměla výrazně překročit 6 litrů. Převodovka je taky skvělá, chod hladký, dráhy řazení přiměřeně dlouhé a hlavice příjemná, ale… Ale ano! Ta Škodovácká spojka! Ta byla udělána někým pět minut před koncem páteční směny a schválena v pondělí ráno někým, kdo měl brutální kocovinou. Jednička je totiž dlouhá a spojka zabírá až v nejvyšší části… Nic, nic, nic, škup, chcíp… Tak nějak bude vypadat váš první rozjezd do kopce po přesednutí z jiného auta. Časem si zvyknete, ale stejně… Šikovní kluci z Boleslavi už by to mohli napravit.
Přicházíme k tomu, co se mi na Scoutu líbí absolutně nejvíc. Není to design ani slušné schopnosti v lehčím terénu, ale jistý a velmi příjemný podvozek. Auto je měkké a podvozek mi svým naladěním připomíná o třídu vyšší Superb. Je komfortní, ale ne tím měkkým a hodiny se dohoupávajícím způsobem, jen odfiltruje nerovnost a i největší díry přejede s minimálním rázem do karoserie a pokračuje dál. Na dálnicích panuje stejná pohoda a až ve vyšších rychlostech ruší aerodynamický hluk. Svižného pojetí slova zatáčka se nebojí, ale v lásce ho taky nemá, chce jet klidně a obklopovat posádku všudypřítomným komfortem, možná nejlepším v daném segmentu.
U nových Škodovek a vlastně celého koncernu se mi líbí řízení. Ačkoliv je lehké, tak dokáže poskytnout alespoň minimum zpětné vazby a drobné informace od předních kol. Málem bych zapomněl na brzdy, silné brzdy. Což se ale nedá říct o jejich pedálu, ten je měkký a celou dobu má stejně tuhý, vlastně ”žvýkačkoidní” chod, takže na nějaké přesné dávkování zapomeňte. Namísto toho tu ale máme jedno malé plus – pořád se neodstěhovala pravá ruční brzda a není tu ta její nesmyslná elektronická náhražka, která funguje jen, když ji nepotřebujete a zatáhne se vždy, když chcete jet.
Odstavec o tom, jak má úžasně velký a praktický zavazadelník můžu vynechat, že ano? To už budete znát z jiných testů nazpaměť. Takže jen krátce, objem je 610 litrů, při sklopených sedadlech 1740 litrů a nakládací hrana je tak akorát vysoko. Teď rychle zpět na silnici. Teda, vedle silnice. Sice jde jen o zvednutý kombík, ale jeho schopnosti v terénu jsou velmi slušné. Vyhnete-li se místům, kde byste mohli zůstat vyset za břicho, tak nenajdete moc míst, kde Scouta dostanete na kolena. Nejnovější systém pohonu všech čtyř kol Haldex funguje parádně a dokonce si dovolím tvrdit, že lépe než ve sněžném bráškovi Yeti.
Škoda Octavia Scout se stává skvělou volbou na dlouhé cesty a občasný výlet do hor nebo na víkendy strávené na chalupě. Jejím úkolem je komfortně přemístit cestující z budu A do vzdáleného bodu B, a to jí jde skvěle. Na těch pár chybiček teda zapomínám, to se ale nedá říct o vysoké ceně. Jen málo chybí k dokonalosti.
Plus
Komfortní a jistý podvozek
Zpracování
Spotřeba
Motor
Převodovka
Prostornost
Praktičnost
Oproti klasické Octavii z řady vykračující design
Mínus
Pár detailů v interiéru, třeba nekvalitní plasty na dveřích
Naladění spojky
Necitlivé a špatně dávkovatelné brzdy
Vyšší cena a cena příplatků
« Jak zní Ferrari FXX při plném nasazení – video Jedničkové BMW dostalo desetiválec a dva kompresory – Má 750 koní »