BMW 5er GT oficiálně

15. 2. 2009 • Novinky

BMW opět šokuje a představuje po X1 další kontroverzní model. My Vám nyní přinášíme vyčerpávající informace.

Charakter:

BMW definuje další zcela nový segment vozidel, v němž spojuje nadstandardní vnitřní prostor s tradiční radostí z jízdy. Koncept BMW řady 5 Gran Turismo ukazuje, jak bude vypadat sériová adaptace koncepce PAS (Progressive Activity Sedan) na model vyšší střední třídy. Jedná se o vzrušující rozšíření nabídky BMW řady 5 o vůz s originálním řešením karoserie.

S moderním vzhledem a komfortními jízdními vlastnostmi přenáší koncept BMW řady 5 Gran Turismo kvality klasického vozu kategorie Gran Turismo na velmi osobitý čtyřdveřový vůz se čtyřmi sedadly. Tyto vlastnosti, tolik typické právě pro vozy Gran Turismo, jsou doplněny promyšlenou praktičností a funkčností.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo kombinuje eleganci, prostor, komfort a variabilitu. Tento jedinečný koncepční vůz kombinuje dosud nevídaným způsobem typické prvky prestižního sedanu, moderního a praktického vozu SAV (Sports Activity Vehicle) a klasického vozu Gran Turismo.

Elegantní, a přesto sportovní charakter studie vyjadřují nejen pro vozy BMW typické proporce, ale také plynule klesající linie střechy ve stylu kupé a opticky zvýrazněná délka karoserie. Koncept BMW řady 5 Gran Turismo má navíc čtyři bezrámové boční dveře a elegantní ozdobné prvky z hliníku.

Vzhledem k siluetě vozu, která připomíná kupé, je luxusní interiér překvapivě prostorný a přirozeně vytváří přívětivou atmosféru pro řidiče i spolujezdce. Tento dojem dále zesiluje komfortní nastupování do vozu a mírně zvýšená poloha sedadel. Cestování obzvlášť zpříjemňuje panoramatická střecha.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo je mimořádně všestranným vozem. Flexibilní interiér umožňuje individuální přizpůsobení zadních sedadel, dělicí stěny a zavazadlového prostoru osobním potřebám – od odděleného zavazadlového prostoru jako u sedanu až po zavazadlový prostor o objemu 1650 litrů při sklopených zadních sedadlech. Vysokou míru flexibility završuje dvoudílné zadní víko se dvěma možnostmi otvírání pro větší pohodlí.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo oslovuje cílovou skupinu náročných a moderních zákazníků, kteří přikládají velkou důležitost nelíčenému stylu, luxusnímu komfortu a flexibilní využitelnosti. Firma BMW si tím vytváří příležitost pro získání nových zákazníků, kteří v současnosti jezdí v sedanech, SUV nebo kombi odpovídajícího segmentu.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo rozšiřuje výrobní řadu BMW o inteligentní, nový a vskutku jedinečný automobilový koncept, který respektuje nejvyšší možné moderní požadavky na individuální mobilitu. Tento vůz vytváří unikátní kombinací elegance, prostoru, komfortu a variability intenzivní dojem uvolněného charakteru. Tato nová charakteristika posouvá typickou radost z jízdy na ještě vyšší úroveň a přitahuje další cílové skupiny zákazníků. V neposlední řadě je potřeba vyzdvihnout, že se v konceptu BMW řady 5 Gran Turismo opticky věrně zrcadlí prémiová kvalita a nová úroveň sportovních vlastností, vycházející z dynamiky a výkonu vozu.
Design interiéru:

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo nabízí v interiéru prostornou a luxusní atmosféru s fascinujícím a moderním designem. Jako jediný vůz na světě, který kombinuje variabilní prostor s nekompromisní prémiovou kvalitou, vyniká tento nový koncept použitím nejvytříbenějších materiálů a excelentní kvalitou zpracování. Dokonalá harmonie v designu interiéru, která se odráží například ve výplních předních a zadních dveří, vytváří moderní symbiózu obou řad sedadel. Panoramatická skleněná střecha zesiluje proudění světla do interiéru a přispívá tak k příjemnému prostředí uvnitř vozu, zatímco elegantní přístrojová deska zdůrazňuje obrovskou šířku vozidla prostřednictvím horizontálních linií, technologie Black panel a plně integrovaného kontrolního displeje s úhlopříčkou 10,2 palce.

Vrcholný komfort sezení, dostatečný prostor pro hlavu a šířka ve výšce ramen vpředu jsou na úrovni luxusního sportovního automobilu. Mírně zvýšená poloha sedadel zajišťuje optimální přehled, stejně tak jako mimořádně komfortní nastupování do vozu. Mírně vpřed nakloněná přístrojová deska optimalizuje komfort ovládání z místa řidiče.

Cestující mají k zadním sedadlům pohodlný a ergonomický přístup. Uvnitř si mohou užít nečekaně velkou volnost pohybu. Středová konzole koncepčního vozu je protažena až dozadu, čímž designéři zdůraznili délku interiéru. Mimořádnou variabilitu zajišťuje plynulé seřizování polohy samostatných zadních sedadel v podélném směru. Opěradla zadních sedadel lze samostatně sklápět, a to elektricky pouhým stisknutím tlačítka. Komfort dále zvyšuje seřizování sklonu opěradel.

Jsou-li zadní sedadla ve své standardní poloze, nabízí koncept BMW řady 5 Gran Turismo cestujícím vzadu stejně velký prostor pro nohy jako BMW řady 7 a současně také téměř stejný prostor pro hlavu jako BMW X5. V této konfiguraci činí objem zavazadlového prostoru 430 litrů. Dělicí přepážka za zadními sedadly odděluje prostor pro cestující a zavazadla, a to stejným způsobem jako u sedanu, tedy akusticky i tepelně. Zadní sedadla je možné podélně posouvat v rozsahu 100 mm. Jsou-li zadní sedadla umístěna zcela vpředu, mají cestující k dispozici prostor pro nohy odpovídající BMW řady 5 Sedan, zavazadlový prostor se v tomto případě zvětší na 570 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel a dělicí stěny vzroste zavazadlový prostor až na maximální objem 1650 litrů. Pevný kryt zavazadlového prostoru lze uložit na podlahu zavazadlového prostoru, aby zůstala zachována výjimečná úroveň praktické využitelnosti.

Dvoudílné zadní výklopné víko nabízí jedinečnou škálu možností pro přístup do zavazadlového prostoru. Otevření malého víka pod zadním oknem v kombinaci s uzavřenou dělicí stěnou umožňuje nakládat předměty do zavazadlového prostoru jako u sedanu, aniž by docházelo v interiéru k průvanu nebo změnám teploty, kterou si cestující nastavili. Pro pohodlné naložení neskladných předmětů může řidič otevřít celé výklopné víko včetně zadního okna. Přístup se tak vyrovná praktickým vozům SAV (Sports Activity Vehicle).

Design exteriéru:

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo kombinuje moderní, pokrokovou interpretaci čtyřdveřového vozu kategorie Gran Turismo s prestiží sedanu a variabilitou vozů SAV (Sports Activity Vehicle). Základem proporcí, které jsou pro vozy BMW tak typické, je dlouhá kapota motoru, dlouhý rozvor, linie střechy ve stylu kupé a daleko dozadu posunutá kabina.

Dynamický charakter designu přední části vozu zdůrazňuje nízko protažená rozměrná maska chladiče s typickými, svisle umístěnými ledvinkami vozů BMW a velký vstupní otvor pro náporový vzduch. Dvojité kulaté světlomety jsou skloněné, zasahují daleko do stran a zvýrazňují je nápadné kruhové obroučky, používané pro světla denního svícení. Tento celek propůjčuje přední části vozu obzvlášť moderní vzhled. Světelné prstence denních světlometů využívají poprvé techniku LED.

Při pohledu ze strany dává koncept BMW řady 5 Gran Turismo jasně najevo svůj inovativní charakter. Nápadné boční linie a střecha ve stylu kupé zdůrazňují elegantní vzhled vozu a značnou délku karoserie. Aby koncept BMW řady 5 Gran Turismo vyvolal dojem sportovního kupé, přichází se čtyřmi dveřmi a bezrámovými okny. Hliníkové lišty kolem bočních oken jsou vyfrézovány z jednoho pevného kusu, přičemž nesou elegantně ztvárněná vnější zpětná zrcátka, jež jsou dalším důležitým stylistickým prvkem. Ještě jedním pozoruhodným prvkem při pohledu z boku je vzrušující interpretace slavného „Hofmeisterova záhybu“, který je tak typický pro zadní část grafiky bočních oken všech vozů BMW.

Horizontální linie v zadní části vozu vyzdvihují jeho šířku a sportovní charakter. Stejný úkol plní rovněž linie pontonu, plynule přecházející z boků do zádi vozu, trojrozměrná chromovaná lišta a rozšířené podběhy kol. Vnější linie střechy ústí do zadního spoileru, čímž vzniká sportovní design ve stylu splývavé zádě. A jako další prvek, typický pro vozy BMW, nechybějí zadní svítilny ve tvaru písmene L s horizontálními světelnými proužky zasahujícími daleko do boků vozu.

Pravé BMW, které nabízí nové možnosti a prvky ve skutečně fascinujícím designu a všestrannosti – to je koncept BMW řady 5 Gran Turismo.

Představením tohoto koncepčního vozu, který určuje směr dalšího vývoje, vytváří nejúspěšnější výrobce prémiových automobilů na světě zcela nový tržní segment, jímž obohacuje pro vozy BMW tak typickou radost z jízdy o nový aspekt a přenáší jedinečný styl značky BMW na další druh vozidla.
Jako v případě BMW X5, prvního vozu SAV (Sports Activity Vehicle) na světě, a BMW řady 1, dodnes jediného prémiového kompaktního vozu s pohonem zadních kol, vyvíjí firma BMW díky své mimořádné inovační síle nové a progresivní segmenty trhu, aby umožnila dalším cílovým skupinám zákazníků prožívat jedinečné chvíle za volantem vozů BMW.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo je interpretací vozu PAS (Progressive Activity Sedan) v segmentu vyšší střední třídy, postavenou na základě sériové techniky, a ukazuje rozšíření BMW řady 5 o novou, doplňkovou automobilovou koncepci. Tento koncept poprvé kombinuje vzhled prestižního sedanu, moderního vozu SAV (Sports Activity Vehicle) a klasického automobilu Gran Turismo. Patrně nejpozoruhodnější vlastností konceptu BMW řady 5 Gran Turismo je nebývalá kombinace moderní elegance, luxusního komfortu a mimořádné všestrannosti.

Jak již samotný název napovídá, je koncept BMW řady 5 Gran Turismo ideálním vozem pro rychlé cestování na dlouhé vzdálenosti, ale skvělé zážitky z jízdy nabízí také v každodenním provozu na krátkých trasách. Už jen design karoserie vyzařuje veškerou dynamiku a schopnosti vozu BMW zaměřeného na sportovní výkony. A kromě proporcí, tak typických pro značku BMW, je i designérský jazyk mnichovské automobilky opět zřetelný z každého úhlu.

Inteligentní koncept karoserie pro moderní mobilitu

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo vyjadřuje aktuální představu o moderní mobilitě. Zvláštní pozornost se soustředí na požadavky a potřeby náročných motoristů, kteří očekávají velkorysost, oceňují exkluzivní atmosféru a užívají si všech výhod variabilního interiéru.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo svým zaměřením všechny tyto požadavky dokonale splňuje. Reprezentuje neobyčejné postavení a elegantní styl individuálně pojatého modelu vyšší střední třídy, orientovaného na osobní potřeby a preference řidiče.

Pro BMW tím vzniká potenciál pro získání nových cílových skupin zákazníků. Koncept BMW řady 5 Gran Turismo je skutečně jedinečnou a atraktivní nabídkou pro nadšené motoristy, kteří si přejí zachovat klasické prvky jako charakter, luxus a prémiovou kvalitu, ale přesto chtějí žít všestranným a spontánním životním stylem s otevřenou myslí pro pokrokové koncepty. Také proto odráží tento vůz nové požadavky moderních motoristů, kteří si přejí užívat svého vozidla v dokonalé harmonii se všemi druhy situací a životních potřeb, a to jak v prestižním profesionálním světě, tak i v dynamických aktivitách ve volném čase.

Interiér konceptu BMW řady 5 Gran Turismo kombinuje prostornost, osobní luxus a výběr vynikajících materiálů, aby vznikl opravdový prémiový zážitek. Čtyři boční dveře umožňují pohodlný a ergonomicky ideální přístup ke všem sedadlům. Design přístrojové desky, orientovaný na řidiče, opět v typickém stylu značky BMW, dává najevo skutečně sportovní výkon, zatímco mírně zvýšená poloha sedadel je předpokladem pro dokonalé ovládání vozidla řidičem.

Také vzadu vytváří jedinečný design moderní, exkluzivní a velkorysou atmosféru. Zadní sedadla lze umístit do mnoha různých poloh, aby si cestující mohli přizpůsobit vlastním potřebám jak prostor pro nohy, tak i sklon opěradla. Prostor pro hlavu je prakticky stejný jako v BMW X5, takže všichni cestující si mohou užívat pohodlí první třídy.

Rozměrná boční okna zdůrazňují světlý a velký prostor uvnitř vozu, stejnou funkci plní také panoramatická skleněná střecha, nabízená dosud jen pro BMW řady 5 Touring a modely BMW X.

Luxusní komfort a působivá variabilita

V závislosti na prioritách řidiče a spolujezdců může prostor pro nohy na zadních sedadlech dosáhnout úrovně BMW řady 7, nebo lze zvětšit objem zavazadlového prostoru na velikost BMW řady 5 Touring.
Jedinečná variabilita konceptu BMW řady 5 Gran Turismo je mimo jiné dána zadními sedadly, která jsou v podélném směru posuvná v rozsahu až 100 milimetrů. Další možností je individuální seřizování sklonu opěradel, ať už v zájmu maximálního komfortu sezení nebo dodatečného zvětšení zavazadlového prostoru.

Využitím veškerého dostupného prostoru vzadu dosáhne prostor pro nohy přibližně stejné úrovně jako v BMW řady 7 a zavazadlový prostor bude mít objem 430 litrů. Posunutím zadních sedadel do přední krajní polohy a otevřením dělicí stěny vzroste objem zavazadlového prostoru na 570 litrů. Dokonce i v této poloze bude prostor pro nohy na zadních sedadlech splňovat náročné požadavky, kladené na výjimečný sedan vyšší střední třídy.

Po kompletním sklopení opěradel zadních sedadel a dělicí stěny mohou cestující nakládat do zavazadlového prostoru obzvlášť velké a neskladné předměty. Se složenou pevnou přepážkou oddělující interiér od zavazadlového prostoru se maximální objem pro náklad zvětší až na 1650 litrů.
Zadní opěradla se sklápějí elektricky prostřednictvím tlačítka umístěného na boční stěně zavazadlového prostoru. Dělicí stěna se po odjištění sklopí na opěradla zadních sedadel. Tím je zajištěno maximální pohodlí při zvětšování zavazadlového prostoru podle aktuálních nároků na přepravu, a to i během nakládání vozidla.

Ještě větší variabilitu nabízí možnost sklopit opěradla zadních sedadel individuálně. Za tím účelem je zadní dělicí stěna rozdělena na dvě části, které se sklápějí s opěradly podle aktuálních potřeb.
Optimální viditelnost a komfortní nastupování díky zvýšené poloze sedadel
Řidič a spolujezdec mají na předních sedadlech výhodu mírně zvýšené polohy sedadel, která spočívá v optimálním výhledu z vozu jako v X modelech BMW. Konkrétní konfigurace vyvinutá pro koncept BMW řady 5 Gran Turismo umožňuje navíc velmi pohodlné a ergonomické nastupování do vozu.
V designu přístrojové desky převládají horizontální linie a její kaskádovitě uspořádané plochy jsou zhotoveny z různých materiálů a barevných odstínů. Tím je opticky zvýrazněna šířka nového konceptu značky BMW. Displeje a ovládací prvky jsou od sebe zřetelně odděleny a rozděleny do skupin podle svých funkcí.

Už tak velmi dobrou viditelnost díky zvýšené poloze sedadel dále zlepšuje design přístrojové desky. Řidič má seshora jasný přehled o ovládacích prvcích osvětlení, stejně tak jako o tlačítku start/stop ve střední úrovni, která je silně nakloněna dopředu. V tomto kontextu je právě horizontální orientace přístrojové desky dalším zdůrazněním velkorysého pojetí interiéru.

Elegantní design interiéru vytváří jedinečný pocit prostornosti

Ozdobná lišta, jež prochází ve vzrušujícím oblouku celou šířkou přístrojové desky, přechází do výplní dveří. Vzniká tím dojem plně uzavřeného prostoru kolem cestujících, který je dále posílen harmonickým designem a zpracováním povrchu jednotlivých částí obložení v předních a zadních dveřích s dokonalým propojením tvarů a barev. Vzájemné působení vzestupných a sestupných linií po celé délce interiéru vytváří dojem homogenního vizuálního provázání prostoru předních a zadních sedadel. Všechny linie a povrchy z nejvybranějších materiálů se za zadními sedadly zužují, což interiéru dodává obzvlášť komfortní a prostorný charakter.

Dynamický průběh linií nepřerušují ani střešní sloupky B, což je další prvek, který zdůrazňuje délku interiéru jako klíčový parametr pro vnímání velkorysého prostoru. A v neposlední řadě je tento pocit délky podpořen středovou konzolí, která v konceptu BMW řady 5 Gran Turismo sahá od přístrojové desky až mezi zadní sedadla.

Promyšlený design jednotlivých prvků ve výplních dveří přináší další vzrušující efekty a uvádí tím na pravou míru kontext celkového designu, plynoucího bez jakéhokoli přerušení mezi přední a zadní částí interiéru.

Precizně propracované detaily odhaluje jemné prolínání povrchů ve výplních dveří, jejichž individuální prvky nemění pouze svůj tvar, ale i svou funkci. Například střední část výplní dveří kolem předních sedadel je výrazně tvarovaná a vytváří pohodlnou loketní opěrku. Směrem dozadu nabývají tyto linie na intenzitě a jejich povrch se stáčí dovnitř, aby nabral konkávní tvar a vyústil v loketní opěrku pro cestující na zadních sedadlech.

Speciální koncept materiálů a barev uvnitř interiéru

Koncept materiálů a barev pro interiér dále podporuje dojem soukromého luxusu a souhry povrchů a linií. Všechny povrchy uvnitř interiéru jsou potaženy vysoce kvalitní přírodní kůží. Povrchy na sedadlech a loketních opěrkách ve dveřích vytvářejí komfortní zóny a jsou potaženy bílou kůží v odstínu Glacier White. Tím vzniká obdoba světlého pásu, který prochází po celé spodní části přístrojové desky. Chladná a elegantní barva zvláštním způsobem zdůrazňuje velkorysý pocit luxusu a prostoru.

Světlé povrchy v komfortní zóně obklopuje speciální měděně hnědá barva Copper Brown, což je tmavý, teplý, načervenale hnědý odstín, který ladně navazuje na vnější lak karoserie.

Mimořádný dojem moderního luxusu je dále posílen použitím autentických materiálů v podobě leštěných kovových prvků, vyfrézovaných z jednoho kusu materiálu, a speciálních keramických prvků.

Značná kvalita zpracování interiéru je patrná z ozdobných obkladů z masivního dřeva, do něhož jsou zapuštěny kovové ozdobné prvky. Tyto obklady se v hojné míře rozprostírají v celé šířce přístrojové desky.

Přístrojová deska s barevným displejem a technologií Black panel

Přístrojová deska konceptu BMW řady 5 Gran Turismo je tvořena barevným displejem o vysokém rozlišení s technologií Black panel, který zobrazuje čtyři kruhové přístroje v klasickém stylu sportovních vozů a funkční displeje pro zprostředkovávání údajů navigačního systému, diagnostického systému vozu, informací z různých kontrolních jednotek a informací o servisních intervalech.

Technologie Black panel byla poprvé představena v novém BMW řady 7. Zajišťuje obzvlášť precizní a současně technicistní vzhled přístrojů a displejů. Ve vypnutém stavu vytváří celý panel homogenní černý povrch. Při zapnutí se elektronicky vytvoří číslice na kruhových stupnicích spolu s dalšími symboly na displeji.

Kontrolní displej systému iDrive je integrován doprostřed přístrojové desky jako volně stojící prvek. Jak je u vozů BMW typické, jeho umístění je ve stejné úrovni jako hlavní přístrojový panel. Kontrolní displej vytváří společnou stylistickou jednotku s černým panelem v centrální části přístrojové desky, v níž jsou umístěny ovládací prvky pro audiosystém a klimatizaci. Z optických důvodů je tato jednotka oddělena horizontální lištou s centrálními mřížkami vývodů vzduchu ventilační soustavy a úložným boxem. Koncept BMW řady 5 Gran Turismo se dále vyznačuje pokračováním speciálního vzhledu technologie Black panel také v homogenním povrchu středové konzole.

Dynamické proporce v typickém stylu značky BMW doplňují eleganci vozů Gran Turismo
Koncept BMW řady 5 Gran Turismo přináší novou interpretaci zážitků z řízení vozů BMW. Luxusní a variabilní interiér vytváří moderní podobu mimořádné velkorysosti.

Řidič a jeho spolujezdci tak získávají jedinečné možnosti pro radost z jízdy. Nový styl vozu se ideálně doplňuje s fascinujícími prvky, které jsou typické pro vozy BMW, zejména pak s nekompromisní prémiovou kvalitou a designem interiéru. Výsledkem je pověstná radost z jízdy na nejvyšší úrovni.
Design karoserie konceptu BMW řady 5 Gran Turismo se vyznačuje vzrušující vyvážeností mezi inovacemi a tradicemi. Koncepční vůz působí na první pohled jako pravé BMW. Celkový vzhled exteriéru tak dává zřetelně najevo, že tento jedinečný automobil je rozšířením portfolia modelů značky BMW. Ve skutečnosti vstupuje koncept BMW řady 5 Gran Turismo, který nemá v historii značky BMW obdoby, na nový terén a v celém motoristickém světě nenalézá konkurenci.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo zapadá svými vnějšími rozměry perfektně mezi BMW řady 7 a různé modely SAV od BMW. Svou délkou 4998 mm se tento koncept řadí ve výrobním programu značky BMW hned na druhé místo za sportovní luxusní sedany BMW řady 7, zatímco jeho výšku 1555 mm výrazně převyšují pouze modely BMW X.

Charakteristický vzhled konceptu BMW řady 5 Gran Turismo je definován zejména proporcemi vozu, dlouhou kapotou motoru, dlouhým rozvorem a kabinou posunutou daleko dozadu. Dynamický a sportovní charakter vozů BMW se projevuje v celém designu studie.

Tyto vlastnosti jsou kombinovány s inovativními prvky, které zvýrazňují jedinečné kvality nového konceptu. Mimořádně velký prostor pro cestující je zřetelnou výpovědí o luxusní variabilitě interiéru. Linie střechy ve stylu kupé je protažena až do zadního spoileru a tento prvek účinně vyjadřuje sportovní eleganci pravého vozu Gran Turismo.

Lak v novém odstínu Fluid Cupride, vyvinutém speciálně pro tento koncepční vůz, zvýrazňuje jedinečný design a vzhled konceptu BMW řady 5 Gran Turismo. Extrémně jemná elegance povrchu laku připomíná roztavený kov a velmi působivě modeluje statné kontury všech ploch karoserie za nejrůznějších světelných podmínek. Brzdové třmeny a vnitřní povrch koncovek výfukového potrubí jsou lakovány novým měděným odstínem, který vhodně ladí s barvou karoserie.

Příď, jež vyjadřuje pohyb

Příď konceptu BMW řady 5 Gran Turismo charakterizuje zejména nízká maska chladiče s ledvinkami BMW, velký otvor pro náporový vzduch a typické dvojité kulaté světlomety. Maska chladiče s ledvinkami BMW je mírně nakloněna dopředu, takže její horní hrana představuje nejvíce vpřed posunutý bod karoserie.

Všechny linie kapoty motoru směřují k ledvinkám masky chladiče na přídi vozu. Vstup pro náporový vzduchu se rozkládá uprostřed pod maskou chladiče. Směrem ke středu vozidla se plynule svažují také hlavní světlomety.

Zatímco velikost masky chladiče s ledvinkami BMW zřetelně ukazuje značné požadavky motoru na přívod chladicího vzduchu, mohutný prolis uprostřed kapoty zdůrazňuje obrovský výkon a sílu samotného motoru. Postranní plochy kapoty motoru se svažují dolů a společně s výrazně rozšířenými blatníky vytvářejí kaskádovité kontury. Díky tomu budí příď konceptu BMW řady 5 Gran Turismo dojem obzvlášť širokého a výkonného vozu.

Tento dojem je dále posílen mlhovkami uloženými ve vnějších rozích vstupu pro náporový vzduch a horizontálními hliníkovými lištami, které oddělují oba vnější konce vstupu pro náporový vzduch a sahají až za mlhovky.

Dvojité kulaté světlomety, typické pro vozy BMW, a jedinečné světelné kroužky z LED
Dvojité kulaté světlomety dostaly u konceptu BMW řady 5 Gran Turismo nové obrysy a novou technologii kruhových obroučků pro denní svícení.

Světlomety zvýrazněné jemnými prolisy v jejich okolí jsou v osobitém úhlu nakloněny směrem k masce chladiče a současně s tím zasahují daleko do bočních panelů. Samotné světlomety mají válcovitý tvar a svrchu je ohraničuje matný kryt. Tím je opět zvláštním způsobem zdůrazněn jedinečný vzhled přídě s jasným, téměř pronikavým pohledem, který se nese v typickém stylu vozů BMW.

Kromě směrovek se nyní diod LED, které produkují mimořádně homogenní a jasné světlo, využívá také pro světelné prstence denních světlometů. Pro vozy BMW typické řešení tak získává nové a atraktivní rysy.

Boční pohled: linie střechy ve stylu kupé a boční linie zdůrazňující uhlazenou eleganci vozu
Promyšlené boční linie konceptu BMW řady 5 Gran Turismo vytvářejí harmonickou symbiózu mezi přední částí vozu, boční stranou a zadní částí, která je tak typická pro design značky BMW. Dominujícím prvkem je klasická výrazná boční linie, vycházející od vnější hrany světlometů a procházející dozadu ve výši klik dveří po celé délce vozu. Směrem dozadu se mírně zdvihá a pokračuje do kontur zadních svítilen.

Stejně nápadná linie prahů pokračuje podél horní hrany vstupu vzduchu vpředu a vzadu navazuje na obrys spoileru. Tato souhra boční linky pontonu karoserie a linie prahů vůz opticky snižuje, takže vypadá jako přikrčenější k zemi. Kromě toho dochází k účinnému zvýraznění dynamického klínovitého tvaru karoserie.

Linie střechy plynule klesá a vzadu končí v zadním spoileru, čímž se typický prvek moderního kupé přenáší na čtyřdveřový automobil v podobě konceptu BMW řady 5 Gran Turismo. Inovativní charakter designu tohoto vozu je vizuálním výrazem mnoha prvků a kvalit, jež může nabídnout. Koncept BMW řady 5 Gran Turismo zanechává svým sportovním stylem ještě větší a pozitivnější dojem díky svému prostornému a velkorysému interiéru.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo má vpředu i vzadu bezrámové dveře. Tento prvek, který se vyskytuje zejména u sportovních vozů, může být nyní poprvé obdivován také u čtyřdveřového BMW.
Vystouplé lišty, lemující boční skleněnou plochu, jsou dalším speciálním prvkem. V celé délce vstupních otvorů tvoří jeden celek, a tím korespondují s celkovým harmonickým stylem výplní dveří uvnitř vozu.
Velké a výrazně rozšířené podběhy kol symbolizují sportovní potenciál vozu. Koncept BMW řady 5 Gran Turismo přijíždí na kolech z lehkých slitin s průměrem ráfků 21 palců, které se vyznačují elegancí exkluzivního trojrozměrného designu.

Dalším prvkem ze světa mimořádně sportovních vozů je malá výška karoserie nad předními koly – přední blatníky jsou obzvlášť nízké a dlouhé. Tento efekt dále zesiluje plynule navazující horizontální linie, jež vychází právě z této hrany a pokračuje až k zádi vozu.

Reinterpretace „Hofmeisterova záhybu“ v moderním stylu

Design grafiky bočních oken představuje reinterpretaci dalšího významného charakteristického prvku vozů BMW. U konceptu BMW řady 5 Gran Turismo má jednodílná hliníková lišta, zvýrazňující tvar bočních oken v zadní části, typické negativní zahnutí, které je obdobou slavného „Hofmeisterova záhybu“, jenž propůjčuje vozům BMW neobyčejně dynamický profil. Právě tento stylistický prvek vytváří vzrušující kontrast klínovité linie boků a plynule klesající linie střechy.

Také vnější zpětná zrcátka představují nový designérský prvek. Jejich pata tvoří část lišty kolem bočních oken, a tím vytváří obzvlášť plynulý a harmonický přechod do bočního panelu vozu.

Statná záď

Neobyčejně výrazný design zádě s působivými prvky vytváří nezaměnitelný výraz tohoto jedinečného konceptu. Dvě vnější křivky střechy a boční linie přecházejí do spoileru na výklopném víku; tvoří tím na splývavé zádi jakousi obklopující linii a současně přidávají celkovému designu vozu na kompaktnosti.
Zadní část konceptu BMW řady 5 Gran Turismo je rozdělena horizontálními liniemi, které zdůrazňují jeho šířku. Zároveň zde vzniká atraktivní souhra konvexních a konkávních ploch. Negativně skloněná plocha nad chromovanou lištou mezi zadními svítilnami, nesoucí logo BMW, je dalším sportovním prvkem.
Záď dosahuje své plné šířky v úrovni podběhů kol, také koncovky výfuků umístěné co nejvíc u okrajů směřují oči pozorovatele ke kolům. Osobitá světelná hrana ve spodní části nárazníku je dalším zajímavým detailem, zatímco černý difuzor ohraničuje mezeru mezi zadním panelem a vozovkou.

Působivá funkce: dvě výklopná víka v jednom

Sportovní výraz zadní části konceptu BMW řady 5 Gran Turismo je vytvořen optickým zamaskováním nízko umístěné spodní nakládací hrany zavazadlového prostoru. Na první pohled tento koncepční vůz působí, jako by víko pro vstup do nákladového prostoru začínalo jen těsně pod spodní hranou zadních skupinových svítilen.

Další inovaci, která je rozhodující pro špičkovou funkci vozu, lze rovněž poznat až po otevření zadního víka. Pro manipulaci se zavazadly lze zadní víko otevřít úplně nebo jen do úrovně zadního okna. Je-li otočena vzhůru pouze spodní část, mohou cestující nakládat zavazadla stejným způsobem jako u sedanu, přičemž mají výhodu mnohem nižší nakládací hrany. Protože v tomto případě se otvírá jen zavazadlový prostor, nedochází k průvanu v interiéru nebo jiným negativním projevům špatného počasí uvnitř vozu.

Potřeba otevřít kompletní výklopné víko, sahající až nad horní okraj zadního okna, vyvstává pouze při nakládání mimořádně velkých a neskladných předmětů.

Pro vozy BMW typické zadní svítilny ve tvaru písmene L jsou u konceptu BMW řady 5 Gran Turismo nově interpretovány dvěma hlavními světlenými proužky, jež v plynulém ohybu vedou až do boků vozu, a tak i v noci zdůrazňují celkovou šířku konceptu BMW řady 5 Gran Turismo.

Zadní svítilny s diodami LED poskytují homogenní osvětlení, které je ještě jasnější při aktivaci brzdových světel a směrových ukazatelů. Zadní svítilny vzájemně propojuje chromovaná lišta navazující na boční linii vozu, jež prochází i zadními svítilnami a zdůrazňuje tak šířku zadní části vozu. Další inovací je integrace třetího brzdového světla do střešní anténové ploutve, která je pro vozy BMW rovněž typická.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo: nový impulz na náročném trhu

Představením konceptu BMW řady 5 Gran Turismo automobilka BMW znovu dokazuje svoji mimořádnou schopnost vyvíjet inovativní koncepty vozidel. Nejúspěšnější výrobce prémiových vozů na světě tím reaguje na výzvy, které přinášejí nové potřeby individuální mobility.

Tento nový automobilový koncept oslovuje náročnou cílovou skupinu klientů svou snahou zkombinovat moderní eleganci, luxusní atmosféru a mimořádnou variabilitu v individuálním stylu, který vyhoví nárokům a požadavkům aktivního životního stylu těchto zákazníků.

Přesně takové kvality nabízí koncept BMW řady 5 Gran Turismo a rozšiřuje tak radost z jízdy typickou pro značku BMW o novou dimenzi, jež nadchne skutečné znalce i mimo současné cílové skupiny firmy BMW.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo zřetelně odhaluje celou škálu svých kvalit, které převyšují nároky kladené na moderní vůz kategorie Gran Turismo. Se svým elegantním vzhledem, sofistikovanou atmosférou komfortního a prostorného interiéru a velkým a variabilním zavazadlovým prostorem je koncept BMW řady 5 Gran Turismo dokonalým zdrojem skvělých zážitků z cestování. A protože je inovační síla firmy BMW založena také na extrémně vysoké účinnosti hnacího ústrojí, zajistí tento nový koncepční vůz úroveň hospodárnosti, jež odpovídá situaci v současném světě.

Koncept BMW řady 5 Gran Turismo vyniká moderní interpretací tradičních vozů kategorie Gran Turismo, které ve všech dobách kombinovaly vynikající jízdní vlastnosti pro cesty na dlouhé vzdálenosti se skutečně pohodlným interiérem.

Moderní elegance, luxus, mimořádný prostor a působivá všestrannost se v konceptu BMW řady 5 Gran Turismo slučují jedinečném stylu. Prvky, jež dosud nikdy nebyly tímto způsobem kombinovány v jednom vozu, činí z nového konceptu skutečně progresivní inovaci, která je ideální pro stanovení nových měřítek v nejnáročnějším segmentu vyšší střední třídy.

Vytvořením nového segmentu vozů pokračuje BMW důsledně ve své úspěšné vývojové strategii. Pro tuto značku typické kvality jsou znovu přeneseny do nového tržního segmentu prostřednictvím celosvětově jedinečného konceptu. Z tohoto důvodu používá společnost BMW veškerou inovační sílu své značky, aby novým zákazníkům poskytla jedinečný, vzrušující zážitek radosti z jízdy a bez přerušení pokračovala v trvalém a dlouhodobém růstu značky BMW.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz