TEST Porsche Panamera GTS – Zábavně až na konec světa
Dnes je den, na který se už dlouho těším. V Praze na nás totiž čekají tři Porsche – 911 GTS 991, Panamera GTS a Boxster 981. Snad poprvé v životě se mi chce vstávat v šest ráno, ani nesnídám a honem rychle utíkám na parkoviště a vyrážím na D1 směr Praha. Když v tom najednou sníh, hodně sněhu a kalamita jako hrom. Poprvé v životě jsem se modlil, aby přestalo sněžit a alespoň maličko se počasí zlepšilo. Stal se zázrak a světe div se, deset kilometrů před Prahou sníh mizí a zatažená obloha se trhá.
„Pneumatiky trhá stádo 430 koní a stovku sežvýká za 4.4 sekundy.“
Rozebíráme si klíče a než jsem se stačil vzpamatovat, tak na stole už ležely jen ty od Panamery. Vždy jsem věděl, že se jedná o skvělé auto na denní ježdění, ale na výlety po okreskách byly mé předsudky spíše skeptické, než pozitivní. Jenže toto je verze GTS a svými výkony překonává kdejaké sportovní coupé. Pod kapotou bije osmiválcové srdce s atmosférickým plněním a hutný zvuk zajišťuje masivní objem 4.8 litru. Všechna čtyři kola pálí 430-ti hlavé stádo koní, o jejichž přenos se stará sedmistupňová převodovka PDK. Točivý moment je abnormálních 520 Nm. Před nastartováním ještě pár důležitých čísel – stovka za 4.4 sekundy, dvoustovka za 17.2 a “maximálka” 297 km/h.
Panamera GTS kromě vyšších výkonů a sportovnějšího naladění uchvátí hlavně svým vnějším vzhledem. Agresivní nárazníky, až strašidelně působící začerněné světlomety, velké výsuvné křídlo a naprosto geniální kombinace červeného laku a černých doplňků. Lépe už snad tato jedinečně vyhlížející karoserie vypadat nemůže.
„Konečně otáčím klíčkem v podobě angličáka a za hlavou se mi rozezní hrubý baryton obrovského osmiválce.“
Usazuji se do skvělých sedadel a připadám si jako v klenotnictví. Interiér na posádku dýchá sportovním, ale zároveň luxusním dojmem. Široký středový tunel táhnoucí se až na zadní sedadla, na jehož povrchu se sluní nespočet tlačítek sloužících k ovládání vozu a hluboko v jeho útrobách bychom našli kardanovou hřídel přenášející výkon na zadní kola. Ačkoliv se velká spousta ovládacích prvků kolem voliče převodovky může zdát zmatečná, tak je tomu přesně naopak – rozložení je logické a po prvním pohledu jasné. Palubní deska a sedadla pokryla příjemná kůže a hezky ji doplňuje hliník a lesklý černý lem naproti spolujezdce. Zpracování je v dané kategorii bezkonkurenční a kolegové z Itálie či Anglie mohou jen tiše závidět. Prostornost je dalším esem v rukávu, na zadních sedadlech nemají problém ani téměř dvoumetroví jedinci a zavazadlový prostor dostačuje, jen by mohl být hlubší.
Konečně zasouvám klíč v podobě angličáka do zdířky, která sídlí klasicky po levé straně volantu a po jeho otočení se ozývá hrubý baryton obrovského osmiválce. Poté se usadí na bručícím volnoběhu a s každým přišlápnutím plynového pedálu štěkne, jakoby říkal – pojď na to! Přepínám podvozek do komfortního režimu a vyjíždíme. V tomto nastavení je auto kultivované, tiché a velmi pohodlné. Převodovka řadí hladce a ani jednou jsem ji nenačapal zaváhat. Celkově je s Panamerou velmi snadné jezdit a nebál bych se klíče půjčit ani drahé polovičce zastupující něžné pohlaví.
„Nejvíce mě dostává, jak se po stisku jednoho tlačítka promění z hodného beránka na uřvaného psychopata, který žere děti kolem silnice.“
Stojím na semaforech a před námi tunel, v rukou svírám dokonale tvarovaný volant s příjemným povrchem a ukazováček míří na tlačítko Sport Plus – to kromě přitvrzení podvozku a zostření reakcí otevře i klapky ve výfuku. Jakmile se rozsvítí zelená, okamžitě seznamuji plynový pedál s podlahou a nestačím se divit. GTS abnormálně rychle vystřeluje kupředu a v tunelu jeho osmiválec způsobuje zemětřesení. Při každém přeřazení se ozve chraptivá rána do výfuku a já mám úsměv od ucha k uchu – ve čtyřdveřové limuzíně, která vás i s rodinou odveze na 2000 kilometrů vzdálené hory, to je úlet! Zvukový projev je jako droga a tím tunelem bych mohl jezdit 24 hodin denně a nikdy by mě to neomrzelo.
Míjíme ceduli označující konec městské části a tři stuttgartské čumáky míří na krásné okresky v okolí Karlštejna a Berouna. Přepínám na manuální řazení pádly pod volantem, jejichž reakce jsou bleskurychlé a jdeme na to. Začíná mrholit a tento 1860 kilový cvalík se tak může díky čtyřkolce ukázat ve vší parádě. S doprovodem praskání do výfuku podřazuji na dvojku a Panamera okamžitě upaluje vpřed. 430 koní? Vždyť působí, jakoby měla 500! Je až k neuvěření, jak je motor pružný a na řidičovi pokyny reaguje okamžitě. V zatáčkách skvěle maskuje svou vyšší hmotnost a při nejtužším naladění podvozku se karoserie nějakému naklánění směje do očí.
„Nebál bych se do něj sednout a jet na druhý konec Evropy. Vsadím se, že za celou dobu by mi nezmizel úsměv z obličeje.“
Stačí mírně přibrzdit, aby se hmotnost přenesla na přední kola, ty se po zatočení zakousnou do asfaltu a drží a nepustí. Auto bez jakéhokoliv náznaku nedotáčivosti míří k apexu, už před ním můžete začít přidávat a Panamera vykouzlí ukázkový oblouk a velmi rychle projetou zatáčku. Stabilizace zasahuje až chvíli po mírném proklouznutí zadních kol a i jen svižnější jízda se tak stává zážitkem. Vypnete-li však elektronické pomocníky, tak na mokrém asfaltu na každém výjezdu ochotně vystrčí zadek do strany, za pomocí mírného kontra se zase srovná do přímého směru a bleskurychle žvýká rovinku, aby mohla projet další zatáčku ještě o chlup rychleji. Jakmile ji utrhnete, velmi snadno se vodí plynem a nikdy bych nečekal, že dokáže vyvolat tolik kladných emocí.
Na mokré okresce jsem dokonce neměl sebemenší problém udržet se 911 GTS, za což Panameře tleskám, protože to už ji řadí do kategorie opravdu rychlé elity. To auto je tak vyvážené, reakce na plynový pedál jsou tak ostré a na pohyby volantu reaguje tak rychle, až mi zůstává rozum stát. I navzdory spíše GT zaměření a lehčímu řízení volant přenáší dostatek zpětné vazby a přesně víte, co si můžete a nemůžete dovolit. Přes pohodlná a zároveň sportovní sedadla svým zadkem vnímáte informace od zadní nápravy a nikdy, podotýkám nikdy jsem neřídil ”rodinné” auto s tak dobrým podvozkem. Nejvíce mě pak dostává, jak se po stisku jednoho tlačítka promění z hodného beránka na uřvaného psychopata, který žere děti kolem silnice.
Čekal jsem jen velmi rychlé čtyřdveřové GT, ale z Porsche Panamera se vyklubal zábavný společník pro každý den, který si ponechává všechnu dávku luxusu. Nebál bych se do něj sednout a jet na druhý konec Evropy. Vsadím se, že za celou dobu by mi nezmizel úsměv z obličeje. Vlastně mě teď nenapadá auto, se kterým bych takovou cestu absolvoval raději. Ano, až tak dobrá Panamera GTS je. Ach jo, zamiloval jsem se.
Za propůjčení tohoto vozu bychom chtěli poděkovat společnosti Profirentcars. Tam si můžete svůj sen splnit i Vy, tak neváhejte!
Plusy
Geniální podvozek
Geniální řízení
Geniální motor
Geniální převodovka
Geniální zpracování
Mínusy
Nepříliš geniální spotřeba
Nemám ji v garáži
Technika
Motor: V8
Objem: 4.8 l
Ventily: 32
Výkon: 430 koní (316 kW) v 6000 ot./min.
Točivý moment: 520 Nm v 3500 ot./min.
Převodovka: 7-stupňová dvouspojková PDK
Pohon: Všech čtyř kol upřednostňující zadní nápravu
Poměr výkon/hmotnost: 231 koní/tunu
Poměr točivý moment/hmotnost: 280 Nm/tunu
Poměr výkon/objem (litr): 90 koní/litr
Rozměry, hmotnost
Hmotnost: 1860 kg
Délka: 4.97 m
Šířka: 1.93 m
Výška: 1.42 m
Výkony
Maximální rychlost: 297 km/h
0-40 km/h: 1.2 s
0-80 km/h: 3.0 s
0-100 km/h: 4.4 s
0-130 km/h: 7.1 s
0-160 km/h: 10.5 s
0-180 km/h: 13.2 s
0-200 km/h: 17.2 s
1/8 míle: 8.2 s
1/4 míle: 12.5 s
1000 metrů: 23.2 s/226 km/h
« Audi SQ7 JE Design – Bodykit a 522 koní Porsche 911 GT2 vyfoceno! – Má mít až 700 koní! »