Skoda Rapid Spaceback Exterior (26)

TEST Škoda Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG

19. 2. 2016 • Škoda, Novinky, Testy

motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 85%

zpracování: 85%

Praktičnost: 85%

Škodu Rapid Spaceback ve výbavě StylePLUS a s motorem 1.4 TSI můžu doporučit lidem dbajícím na povedený design a neřešící každou korunu. Opravdu jde o pěkné a výborně jezdící auto.

Verdikt:

Oceněním Red Dot Design Award se nemůže chlubit jen tak ledajaké auto. Karosářská varianta Spaceback modelu Rapid od Škoda Auto ale to privilegium má a dle mého názoru zcela oprávněně. Zvláště pří pohledu zezadu a v kombinaci s paketem StylePLUS a rudým lakem jde o opravdu pohledné auto. Přidejte k tomu ještě velká litá kola s černým lesklým lakováním a stojí před vámi krasavec, který okouzlil nejednoho designéra. Líbí se však i obyčejným lidem, což dokazují zvědavé pohledy kolemjdoucích a několik ukroucených krků. Jak je uvedeno výše, vzhled výrazně vylepšuje výbava StylePLUS se střešním panoramatickým oknem jakoby prodlouženým až na zadní dveře.

Uvnitř vás uvítají „sportovní“ sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a jakýmsi náznakem bočního vedení. Nesedí se v nich vůbec špatně a interiéru dodávají trochu sportovního šmrncu. Volant převzatý z Octavie snad nemusíme nikomu představovat, najdete jej v téměř celém portfoliu škodovky. Zde je potažen perforovanou kůží, stejně jako další prvky interiéru v rámci koženého paketu. Škoda postupně Rapid proměnila v lifestylový model a změn v interiéru se událo od posledního testovaného kusu opravdu hodně a to přitom Rapid oficiálně žádný facelift nedostal, zvenčí je stále identický.

rapid5

Uvnitř se však změnil vlastně celý středový panel od navigačního systému ( konečně je tam současný jako ve Fabii a Octavii ) přes ovládaní klimatizace až po tlačítka výhřevu sedadel. Rapid tak konečně působí dospělým dojmem a za mě funguje v tomto ohledu lépe, než již zmíněna Fabia. Navíc disponuje větším vnitřním prostorem ve všech směrech.

Vzadu je trochu více místa nad hlavou než v provedení liftback, hlavním bonusem pro cestující na zadní lavici je ale bezesporu strop. Respektive jeho provedení ve formě panoramatického střešního okna. To totiž zabírá v podstatě celou jeho plochu a nic mu na atraktivitě neubírá ani fakt, že nejde nijak otevírat či posouvat. U takto velké plochy je to celkem pochopitelné, praktické je i elektrické ovládání roletky. Ocenit musím výhled dozadu, takový přehled jsem neměl v autě už hodně dlouho. Zasloužil se o to hlavně prosklený D sloupek, opravdu příjemné řešení.

rapid2

Kufr o objemu 415 litrů svými rozměry rozhodně nikoho neurazí, pod podlahou se skrývá ještě náhradní kolo a nechybí ani vyladěný síťový program.  Po sklopení zadních sedadel se dostanete až na hodnotu přesahující 1300 litrů, s tím už odvezete i ledničku, nesmí ale být moc vysoká. A při zavírání kufru si dejte hodně záležet na použité síle, je potřeba máchnout opravdu silně, pokud jej chcete zavřít na jeden švih. Jinak se nevyhnete nutnému doražení a pravděpodobnému zašpinění ruky.

Nás ale na tomto autě nejvíc zajímá spojení benzínového přeplňovaného čtyřválce o objemu 1.4 litru s šesttistupňovou automatickou převodovkou DSG se dvěma spojkami. Výkonnější varianta umístěná i do tohoto auta má maximální výkon 92 kW a kroutící moment 200 Nm.

rapid3

Po nastartování potěší maximální kultivovanost benzínového motoru a po rozjetí zase jeho chuť po otáčkách, hladká akcelerace a fantastická odezva na plyn. DSG v kombinaci s tímto sametovým motorem řadí naprosto bezchybně a práci automatu nemáte šanci pocítit – tak hladce to probíhá. Převodovka za celý týden ani jednou nezaváhala nebo škubla. Motor má také velmi příjemný zvukový projev a jeho výkon je více, než dostačující. Co potěší ale nejvíce je spotřeba. Rapid s tímto motorem kombinovaně jezdil za 7 litrů a to se jednalo především o městský provoz a dynamické jezdění po okreskách a dálnicích.

Musím to napsat opět znova – v dnešní době bych do podobných aut naftu nevolil nikdy. Ta ma smysl až od SUV. TSI totiž funguje o tolik lépe, že mu rozdíl ve spotřebě nějakých maximálně dvou litrů rádi odpustíte. Zejména i díky nižší pořizovací ceně a servisním nákladům. Benzín je prostě benzín.

Jízdně je na tom Spaceback o něco lépe, než liftback. Díky stavbě karoserie se tak už například na dlažebních kostkách nedočkáte rozdunění celého auta. Pořád ale jde o spíše tvrdší auto, zásluhu na tom ovšem určitě mají použitá sedmnáctipalcová kola. Pokud se ocitnete na asfaltové silnici lepší kvality, možná vás trochu překvapí velmi dobrá ovladatelnost vozu i v rychlostech velmi nelegálních. Problémem nejsou ani hrbatější zatáčky. Zásluhu na tom opět má i lehký benzínový motor nad přední nápravou. Auto tak krásně a ochotně zatáčí, je dlouho neutrální a je radost s ním jezdit. Opravdu! Tohle auto se prostě výrazně zlepšilo.

rapid6

Škodu Rapid Spaceback ve výbavě StylePLUS a s motorem 1.4 TSI můžu doporučit lidem dbajícím na povedený design a neřešící každou korunu. Opravdu jde o pěkné a výborně jezdící auto.

Plusy

  • Vzhled s výbavou StylePLUS
  • Praktická řešení
  • Nízká spotřeba
  • Fantastický motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Prostornost
  • DSG

Mínusy

  • Tvrdší podvozek
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz