ac37f2f6-7f3e-4908-a875-03d54fc2ec1d

Kia Niro – crossover navržený pro hybridní pohon

18. 2. 2016 • Novinky

V rámci 86. ročníku ženevského autosalonu se 1. března 2016 uskuteční evropská premiéra zbrusu nového modelu Kia Niro. Zbrusu nový nízkoemisní hybridní crossover Niro předznamenává vývojový směr první specializované platformy Kia určené pro ekologické modely této značky.

Kia Niro nabídne praktičnost a atraktivitu prostorného crossoveru, stejně tak jako nízkou spotřebu paliva vyplývající z vyspělého hybridního pohonu. Model navržený od počátku pro hybridní pohon vystupuje z davu konzervativněji pojatých hybridních konkurentů i díky svému modernímu ztvárnění.

Zcela nová platforma modelu Niro byla navrhována odděleně od stávajících vozů Kia, a je tak předurčena k nasazení specifické sady ekologicky zaměřených technologií a hnacích ústrojí příští generace. Hybridní pohon modelu Niro – sestávající ze zážehové jednotky 1,6 litru GDI s přímým vstřikováním, lithium-polymerového akumulátorového modulu, elektromotoru 32 kW a šestistupňové dvouspojkové převodovky – je nyní ve fázi vývoje, přičemž konstruktéři Kia by rádi dosáhli emisí CO2 na úrovni 89 g/km*.

„Kia Niro vyplňuje mezeru v segmentu crossoverů svými nízkými emisemi, které jsou pro hybridní pohon charakteristické, a měl by oslovit široké spektrum evropských zájemců,“ vysvětluje Michael Cole, COO společnosti Kia Motors Europe. „Prodeje hybridních modelů se v Evropě za posledních pět let více než zdvojnásobily, přičemž do roku 2020 by podle předpovědí měly v tomto regionu činit asi 700 tisíc vozů. Niro umožní značce Kia naplnit rostoucí poptávku po vozech s alternativním pohonem a pomůže nám také splnit náš globální cíl do roku 2020 snížit průměrnou flotilovou spotřebu paliva o
25 % oproti úrovni roku 2014,“
doplnil Cole.

Designové ztvárnění crossoveru vystupující z davu ostatních hybridních vozů

Zbrusu nový přírůstek do atraktivní produktové řady s důrazem na design nenavazuje na žádný z předchůdců v rámci modelové řady Kia a chlubí se zcela novou stylistickou formou. Za ztvárněním modelu Niro stála vlastní návrhářská centra automobilky Kia v Kalifornii a v korejském Namyangu, jimž se podařilo do nového vozu promítnout praktičnost a estetickou přitažlivost kompaktního crossoveru v kombinaci s elegantní aerodynamickou karoserií a jemně tvarovanými povrchy.

Niro se svojí aerodynamickou karoserií se siluetou crossoveru je ihned rozpoznatelné jako zástupce modelové řady Kia. Niro představuje nejnovější variantou charakteristické masky chladiče Kia ve stylu tygřího nosu, stejně tak jako pro značku typickým širokým C-sloupkem s řadou dalších prvků.

Niro staví na proporcích kompaktní karoserie SUV s doširoka navrženým postojem, jenž zdůrazňuje stabilitu a nízké těžiště. Crossover se vyznačuje poměrně dlouhou kapotou, krátkými převisy, vyvýšenými světlomety a stoupajícími bočními liniemi. Představuje tak odklon od tradičního ztvárnění jiných hybridních modelů na současném trhu. Silueta modelu Niro se mírně zužuje směrem vzad a je zakončena subtilním střešním spoilerem na zádi, vyvýšenými koncovými svítilnami a širokým hranatým nárazníkem na zádi vozu.

Karoserie modelu Niro, navržená s ohledem na zachování příkladné aerodynamiky, vykazuje nízký součinitel aerodynamického odporu Cd na úrovni jen 0,29 – což je méně než u řady hybridních konkurentů. Díky poměrně dlouhému rozvoru (2700 mm) a krátkým převisům (870 mm vpředu, resp. 785 mm vzadu) se cestující mohou těšit na mimořádně prostorný interiér.

Kia Niro svými rozměry vyplňuje mezeru v rámci modelové řady značky Kia. Niro je se svojí délkou 4355 mm, šířkou 1800 mm a výškou 1535 mm celkově menší než zbrusu nová Kia Sportage, nicméně svými půdorysnými rozměry překonává hatchback s označením cee’d.

Na evropských trzích se pro Niro bude nabízet sedm různých odstínů karoserie a zájemci budou moci volit mezi různými typy litých kol o velikosti 16 nebo 18 palců.

Moderní, doširoka navržený palubní panel akcentuje prostornost kabiny

Zbrusu nová kabina modelu Niro byla navržena tak, aby evokovala pocity prostoru a moderny, k čemuž napomáhá i široká přístrojová deska a jasné horizontální křivky. Niro navazuje na poslední modely Kia a nabízí tak vysokou kvalitu použitých a měkčených materiálů v interiéru.

Jednotlivé zóny přístrojové desky jsou odděleny jasnými konturami vedenými napříč celou kabinou; panel se sdruženými přístroji je v jedné rovině s rozhraním HMI (Human-Machine Interface), o něco níže je blok ovládacích prvků, včetně vyhřívání, odvětrávání a spínačů hlavních systémů na podporu řízení. Horizontální uspořádání přístrojové desky vede oko napříč celou šířkou kabiny, čímž ještě akcentuje celkovou prostornost. Ergonomicky navržená středová konzola je natočena směrem k řidiči.

Kabina modelu Kia Niro bude používat jednobarevné schéma (černá nebo tmavě šedá); čalounění bude buďto látkové, v kombinaci látka/kůže, anebo kompletně v pravé kůži.

Vyspělé hybridní pohonné ústrojí s cílovými emisemi CO2 na úrovni 89 g/km

Jedním z hlavních cílů vývojářů modelu Kia Niro HEV bylo nabídnout rekordně nízkou spotřebu paliva v rámci segmentu kompaktních crossoverů. Kia Niro spojuje svůj stylový design s nízkými emisemi a nízkou spotřebou paliva, přičemž cílová hladina emisí CO2 v tomto případě činí pouze 89 g/km (kombinované emise na základě vlastního testování Kia).

Kia Niro HEV, navržená jako výhradně hybridní model, bude ultra nízkých emisí a mimořádně nízké spotřeby paliva dosahovat prostřednictvím maloobjemového hybridního ústrojí. Zážehová jednotka Kia 1,6 litru ‘Kappa’ GDI – o výkonu 105 koní a maximálním točivém momentu 147 Nm – spolupracuje s elektromotorem o výkonu 32 kW a lithium-polymerovým akumulátorem o kapacitě 1,56 kWh. Systémový výkon hnacího ústrojí 141 k se přenáší na kola prostřednictvím vysoce účinné převodovky se šesti stupni (6DCT). Spolehlivou akceleraci z místa zaručuje maximální točivý moment 264 Nm dostupný od prvního převodového stupně.

Nový motor poprvé spojuje Atkinsonův spalovací cyklus, chlazenou recirkulaci výfukových plynů (EGR), systém vstřikování paliva GDI a dlouhozdvihovou koncepci s ohledem na co nejnižší spotřebu paliva. K hospodárnému chodu s nízkými emisemi přispívá i systém rekuperace tepla z výfukových plynů, jenž urychluje zahřívání motoru přesměrováním chladicí kapaliny do výměníku tepla ve výfukové soustavě.

Převodovka z vlastní konstrukce Kia je nejnovější verzí ústrojí 6DCT, které vychází ze shodné architektury nové převodovky 7DCT, kterou Kia vyvinula pro svůj nedávno modernizovaný model cee’d. Jednotka 6DCT byla přepracována speciálně pro zástavbu s vyspělým hybridním pohonem modelu Niro tak, aby zajišťovala přímější a bezprostřední odezvu – a vyšší požitek za volantem – než tradičně používané variátorové převodovky CVT. Převodovka 6DCT v modelu Niro může fungovat jako klasické automatické ústrojí, nicméně řidič může podle nálady přitáhnout volič směrem k sobě, a tak přepnout do režimu Manual Sports s ručním řazením.

V rámci návrhu ústrojí 6DCT pro Niro byly převody poskládány tak, aby zohledňovaly nízkou hmotnost a kompaktní rozměry tohoto vozu. Ke snížení mechanických ztrát napomohla ložiska s nízkým třením a převodový olej s nízkou viskozitou, což se odrazilo v rychlejších reakcích a potlačení mechanického hluku.

Kia navrhla nový trakční motor konstrukce TMED (Transmission-Mounted Electric Device), jenž dovoluje optimálně sladit dvouspojkovou převodovku s hybridním systémem pohonu. TMED umožňuje prostřednictvím převodovky souběžně přenášet výkon spalovacího motoru a elektromotoru při minimálních energetických ztrátách. Tímto se liší od hybridních systémů s jednotkou pro rozdělování výkonu, kde se část výkonu spalovacího motoru převádí a následně dodává prostřednictvím elektromotoru, což znamená energetické ztráty v důsledku přeměny mechanické energie na elektrickou, což je typická vlastnost hybridních ústrojí s převodovkou typu CVT. Zástavba nového zařízení TMED dále hybridní soustavě umožňuje přímo čerpat energii z akumulátoru i za vyšších rychlostí jízdy ve prospěch okamžité odezvy při akceleraci.

Propracovaný akumulátorový modul s technologiemi pro úsporu a zpětné získávání energie

Lithium-polymerový akumulátor o kapacitě 1,56 kWh představuje nejlehčí a nejúčinnější modul v dosavadní historii automobilky Kia; vykazuje až o 50 % vyšší hustotu energie a o 13 % vyšší energetickou účinnost než akumulátorové moduly nejvýznamnějších konkurentů. Niro používá akumulátorový modul o hmotnosti pouhých 33 kg s propracovaným silnoproudým relé, dovolujícím akumulátoru zpětně získávat elektřinu při zpomalování vozidla.

Pro model Niro se bude nabízet i nový asistenční systém na podporu hospodárné jízdy (Eco-DAS), jenž spojuje dvě technologie sloužící k úspoře a zpětnému získávání elektrické energie za všech jízdních podmínek. Součástí uvedeného systému je pomocník pro jízdu setrvačností CGC (Coasting Guide Control) a systém prediktivního hospodaření s energiemi PEC (Predictive Energy Control) v přímém napojení na navigaci modelu Niro; vůz tak může předvídat dopravní podmínky na trase a snížit spotřebu energie nebo zajistit její efektivnější využití; dokáže též rozpoznávat příležitosti ke zpětnému získávání další elektrické energie k dobíjení akumulátorového modulu. Systém automobilky Kia je v tomto odvětví prvním, jenž sleduje pozici vozidla a přizpůsobuje se stoupajícímu nebo klesajícímu profilu vozovky

Pomocník pro jízdu setrvačností upozorňuje řidiče na vhodný okamžik k uvolnění akceleračního pedálu, aby vůz dojel setrvačností na křižovatku při současném dobíjení akumulátoru při zpomalování. Zároveň umožňuje řidiči brzdit o něco později a případně využít hybný moment vozidla (dovolují-li to podmínky dopravy), aniž by vůz musel zcela zastavit. Pomocník pro jízdu setrvačností při nastavení cíle cesty v navigaci funguje za rychlostí mezi 60 až 160 km/h; doporučení k jízdě setrvačností se zobrazují prostřednictvím ikonky na přístrojovém štítu.

Systém prediktivního hospodaření s energiemi (PEC) – který je aktivní opět jen v případě nastavení cíle v navigaci – sleduje výškové rozdíly na trase ve směru jízdy a umožňuje akumulátorovému modulu využívat nebo zpětně získávat energii v zájmu co nejhospodárnější jízdy za všech podmínek. Pokud systém rozpozná klesání z kopce, může se rozhodnout zužitkovat energii akumulátoru ještě před klesáním (z důvodu snížení spotřeby) a následně akumulátor dobíjet při jízdě z kopce. V případě jízdy do svahu pak systém PEC dokáže zabránit nadměrnému vybití akumulátoru a uchovává elektřinu na podporu činnosti spalovacího motoru při zdolávání kopce.

Vysoká stabilita a vytříbené jízdní kvality díky nezávislému zavěšení kol

Model Kia Niro byl navržen nezávisle na ostatních modelech značky Kia, což znamenalo i výrazné technické přepracování stávající podvozkové platformy Kia. Platforma byla navržena tak, aby umožňovala zástavbu dané sestavy hybridních technologií modelu Niro. Díky globálnímu zaměření vývoje a komplexnímu programu hodnocení se zájemci mohou těšit na hladkou jízdu, vytříbené jízdní kvality a vysokou stabilitu, tedy atributy, které již od moderního modelu značky Kia očekávají.

Kia Niro je vybavena zcela nezávislým zavěšením předních kol se vzpěrami McPherson, odladěným tak, aby vůz nabídl co nejlepší zpětnou vazbu ve středové poloze volantu, bezprostřední reakce na pokyny od volantu a stabilitu za vysokých rychlostí jízdy.

Niro dále využívá nezávislé víceprvkové zavěšení zadních kol typu multi-link s dvojitými spodními rameny. Výsledkem zvolené koncepce je pohodlná jízda za všech podmínek, kdy jednotlivá zadní kola nezávisle pohlcují nerovnosti a otřesy, čímž je zajištěna příkladná ovladatelnost a stabilita díky větší kontaktní stopě pneumatiky při průjezdu zatáčkou než v případě tradičního řešení s torzní příčkou, které vídáme u mnoha modelů ve třídě kompaktních crossoverů a hybridů.

Speciální pozornost byla věnována i zpětné vazbě od soustavy brzd. Konstruktéři vyšli ze zkušeností nabytých během vývoje dvou generací modelu Optima Hybrid a elektromobilu Soul EV a dokázali navrhnout takovou soustavu rekuperačního brzdění, aby Niro hladce kombinovalo rekuperaci s klasickými třecími brzdami. Lineární zpomalování tak v porovnání s jinými hybridními modely působí harmoničtěji.

Niro je rovněž vybaveno nejmodernějšími elektronickými systémy na podporu řízení, jako je systém Kia VSM (Vehicle Stability Management) nebo elektronické řízení stability vozu ESC k zajištění jízdní stability, záběrových schopností a bezpečnosti za všech podmínek.

Opatření ke snížení hluku, vibrací a chvění zaručují kultivovanou jízdu v čistě elektrickém nebo hybridním režimu

Zbrusu nová Kia Niro využívá širokou škálu opatření ke snížení hladiny hluku, vibrací a chvění (NVH). Klíčovým úkolem konstruktérů bylo, aby vůz nabídl mimořádně tichou a kultivovanou jízdu.

Vzhledem k tomu, že Niro používá hybridní systém s paralelním uspořádáním, bylo nezbytné zajistit co nejvyšší kultivovanost za běhu spalovacího motoru 1,6 litru GDI. Zbrusu nový model proto uplatňuje širokou škálu opatření, jejichž cílem je zamezit pronikání zvuku motoru do kabiny. Patří sem speciálně navržené asymetrické prvky zavěšení motoru řešící drobné pohyby hnací jednotky v jednotlivých bodech předního pomocného rámu, akustické utlumení z hustého materiálu pod kapotou nebo akustický štít tlumící hluk se speciální nosnou konstrukcí ke zlepšení zvuku motoru za akcelerace v pásmu nejčastějších otáček motoru.

Důležitou součástí opatření ke snižování hladiny hluku, vibrací a chvění bylo potlačení hluku od vozovky. K minimalizaci hluku od vozovky a harmonickému projevu na nejrůznějších površích napomohla zástavba tuhých pouzder s vysokými izolačními schopnostmi u přední nápravnice. Další izolační hmoty našly uplatnění u základny předních a prostředních sloupků karoserie. Podběhy zadních kol z vysokopevnostní oceli jsou tužší s cílem minimalizovat přenos hluku a vibrací od vozovky do zadní části vozidla.

Neméně důležité bylo potlačit aerodynamický hluk, zejména pak za vyšších rychlostí jízdy. Kia Niro proto využívá akustické čelní sklo a ochranný kryt nad předními stěrači k potlačení víření vzduchu u základny čelního skla. Hučení a pískání obtékajícího vzduchu napomáhá zamezit pečlivě zvolený profil vnějších zpětných zrcátek a zakrytí veškerých otvorů ve střešním nosiči (k upevnění střešních příčníků) – se zachováním všestrannosti a praktičnosti tohoto crossoveru.

Vysoká praktičnost na platformě crossoveru navržené k zástavbě hybridního pohonu

Hybridní crossover Niro byl navržen tak, aby nabídl vysokou míru praktičnosti a pohodlí pro cestující.

Poměrně dlouhý rozvor 2700 mm přispívá k velkorysým rozměrům kabiny pro všechny cestující, včetně podélné prostornosti 1117 mm vpředu, resp. 950 mm na zadních sedadlech. Karoserie o šířce 1800 mm nabízí pasažérům spoustu místa v úrovni ramen – 1423 mm vpředu a 1402 mm vzadu. Na vrcholu třídy je i vertikální prostornost: 1049 mm vpředu, 993 mm vzadu – což je dokonce více než u většiny modelů SUV nižší střední třídy.

Niro díky své koncepci crossoveru nabízí všem cestujícím o něco vyšší polohu sedadel a větší světlou výšku než konkurenční hybridní modely a hatchbacky, což usnadňuje nastupování i vystupování a podílí se na uvolněné a pohodlné poloze za volantem.

S ohledem na velkoryse prostornou kabinu se konstruktéři a designéři Kia rozhodli pro Niro navrhnout nová přední sedadla. Ačkoli je nové sedadlo o 1,3 kg lehčí než v případě stávajících sedadel Kia, dokáže lépe pohlcovat vibrace díky rámu z vysokopevnostní oceli a vyšší hustotě materiálu čalounění, což přispívá k potlačení únavy během delšího cestování. Upravený profil pružin a výplní čalounění zase zajišťuje lepší oporu v oblasti stehen, kyčlí a boků.

Platforma, na níž je zbrusu nová Kia Niro postavena, umožnila vytvořit adekvátní zavazadlový prostor díky praktickému uspořádání hybridního hnacího ústrojí. Jelikož akumulátorový modul vůbec do zavazadlového prostoru nezasahuje, Niro nabízí zavazadelník o objemu 421 litrů (dle metodiky VDA). Samotný akumulátor je umístěn pod zadní lavicí, a tak bylo možné maximálně zužitkovat zavazadelník i přes kompaktní vnější rozměry vozidla. Zavazadlový prostor modelu Niro rovněž vykazuje praktický tvar a rozměry k uložení plnohodnotného rezervního kola pod podlahou (v závislosti na konkrétním trhu).

Palivová nádrž o objemu 45 litrů je umístěna vedle akumulátorového modulu pod zadní lavicí. Od posledního čtvrtletí 2016 bude Niro nabízet i závěsné zařízení – nepříliš vídaný prvek výbavy mezi hybridními modely – s možností tahat brzděné přívěsy o hmotnosti až 1300 kg.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz