Hyundai Tucson vs Mercedes-Benz ML – Silný puberťák proti starému králi
V jednom týdnu se nám sešla dvě velmi rozdílná SUV za podobnou cenu. Stojí nám tu nový král střední třídy SUV a bývalý král velkých prémiových SUV – tedy Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4×4 a Mercedes-Benz ML320 CDI z roku 2007 a s 85 000 km na tachometru. Projeli jsme je extrémním terénem, vzali na svižnou jízdu po okreskách, protáhli ulicemi měst a pluli stovky kilometrů po dálnicích. Dokáže mladý král sesadit z trůnu legendární ML, které ještě donedávna stačilo i mnohem mladším prémiovým konkurentům?
Soupeři
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4×4
Technika
Korejec pod kapotou ukrývá vznětový 2.0-litrový čtyřválec s přeplňováním, jehož výkon činí 136 kW a točivý moment 400 Nm. Výkon posílá přes 6.-stupňovou manuální převodovku na přední kola a v případě nutnosti nebo přepnutí přepínače v kabině připojí zadní nápravu pomocí lamelové spojky. Vpředu zavěšení McPherson a vzadu multilink.
Exteriér
Vypadá naprosto skvěle, protažené světlomety, futuristické křivky, zadní LED-svítilny, agresivní tvary, velká kola… Jo, to vypadá sakra dobře!
Interiér
Slušný informační systém, skvělá sedadla, měkčená palubní deska a příjemný, do rukou hezky padnoucí volant. Po chvíli zkoumání však najdete mouchy – tvrdé plasty u kolen, lacině vypadající páčky za volantem, tlačítka z levnějších plastů apod. Celkově však na danou kategorii působí spíše nadprůměrně dobře.
Mercedes-Benz ML320 CDI
Technika
Pod kapotou dřímá přeplňovaná V6 s výkonem 165 kW a s točivým momentem 510 Nm. Motor spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic a výkon posílá v poměru 50:50 na všechna čtyři kola pomocí systému 4MATIC. O přilnavost a komfort se stará pneumatické odpružení AIRMATIC, kterým lze v terénu zvýšit světlou výšku ze 181 mm na 261 mm a naopak při rychlé jízdě ji snížit o 15 mm.
Exteriér
Exteriér ML se nadmíru povedl – kombinuje masivní objemy, eleganci a kapku té sportovnosti. Za těch X let zestárnul minimálně. To naše, v černé metalíze se stříbrnými doplňky a na 17′ palcových kolech obutých do širokých pneumatik o rozměru 275/55 vypadá prostě bombasticky a budí respekt.
Interiér
V interiéru najdeme samé kvalitní materiály – až na levnější plasty ve výplni dveří si nemůžu stěžovat. Příjemný volant, líbivá palubní deska a skvělá sedadla, která jsou u této automobilky samozřejmostí. Informační systém COMAND tu sice nemám, když ale pomineme chybějící navigaci, ničemu to nevadí. 90% ostatních ojetin navíc má COMAND. Uvítal jsem příplatkovou audio soustavu Harman/Kardon, která hraje božsky!
Mimo silnici
Od ML jsme v terénu čekali skvělé schopnosti, ale i tak velmi překvapilo. Dokáže se brodit vodou, jejíž hladina je ve výšce půl metru a z bláta se vyhrabe pomocí inteligentní čtyřkolky, která přibrzďováním jednotlivých kol nenechá hrabat jen jedno kolo a druhé stát. Velké nájezdové úhly umožní vyškrábat se i na prudké břehy a se zkušeným řidičem se v terénu udrží i pravých off-road kolegů. Svou hmotnost mimo zpevněnou silnici hezky maskuje a prakticky pro něj není překážka.
Městské SUV střední třídy, které o terénu nikdy ani neslyšelo. Chyba, chyba, chyba! Obrovské překvapení v podobě připojovatelné čtyřkolky v Hyundai. Mokré kořeny stromů, ulepené bláto a Hyundai stoupá do těch nejprudších kopců jakoby nic. Díky nízké hmotnosti svižně prokličkuje i náročnějším terénem a zastaví ho až brod nebo větší překážky, na které mu schází větší nájezdový úhel.
,,Medvěd projede vše, menší Korejec se ho však drží zuby, nehty.”
Okreska
ML je na otevřených a rychlých okreskách příjemnější, jakmile se ale silnice začne klikatit a vy plynovým pedálem pozdravíte podlahu, tak má navrch Tucson – hlavně díky své nižší hmotnosti a pružnému čtyřválci. I když v Mercedesu aktivujete režim Sport, při kterém ztuhne podvozek a zrychlí se reakce na plynový pedál, tak svou hmotnost převyšující dvě tuny nedokáže zamaskovat. Hyundai je jistá a nebojíte se ji vzít víc pod krk. Pří klidné jízdě vítězí ML, svižná se mu však nelíbí a bod bere menší Korejec.
Město
Dokud jste v širších ulicích, dáte přednost majestátnímu Němci, v užších uličkách se už ale ztrácí a při parkování prohrává na plné čáře. S Mercedesem však vždy uděláte lepší dojem na okolí, o schůzkách a výletování se slečnami nemluvě.
,,Zatímco ML dospěle pluje, Tucson se dokáže hezky rozdivočit.”
Dálnice
Prémie, prémie a ještě jednou prémie. Tucson je sice dobře odhlučněný a má komfortní podvozek, ale na třícípou hvězdu se na dálnici nechytá. To, s jakou ladností a klidem Medvěd přeplouvá nerovnosti, masivní zátah šestiválce a skvělé odhlučnění. Navíc si konečně můžete prohlédnout ten krásný béžový interiér, který skoro ve všem předčí mladšího kolegu, schází mu jen informační systém Comand plně kožené čalounění.
Závěr
Tato motorizace u Tucsona s metalízou a bez příplatkového paketu Premium vyjde na 769 990 Kč. Za automatickou převodovku pak připlatíte dalších 50 000 Kč. Naše ML stojí rovných 500 000 Kč, můžete namítnout, že na Hyundai výbavově ztrácí, ale jízdně má lehce navrch. Za stejnou cenu navíc najdete i vybavenější kousky.
Pokud vezeme Tucson se slabším dvoulitrem 2.0 CRDi 4×4 100 kW v nižší výbavě a bez metalízy, tak se zastaví na ceně 699 990 Kč, což je pořád o 200 000 Kč víc než za ML. Ano, je ojeté, má dražší servis a místo 7 l/100 km žere 10. Jenže pořád si můžete odložit bokem těch 200 000 Kč.
,,ML těsně vyhrává díky svému komfortu a nižší ceně.”
Známkujeme
(1-5 jako ve škole)
Off-road – Tucson: 3, ML: 2
Okresky – Tucson: 2, ML: 3
Město – Tucson: 2, ML: 3
Dálnice – Tucson: 2, ML: 1
Praktičnost (prostornost, zavaz. prostor atd.) – Tucson: 2, ML: 1
Náklady (servis, spotřeba atd.) - Tucson: 2, ML: 4
Zůstatková hodnota (pád ceny po koupi) - Tucson: 3, ML: 2
Vzhled – Tucson: 1, ML: 1
Cena – Tucson: 3, ML: 2
Hyundai Tucson: 2.2, Mercedes-Benz ML: 2.1
Na co si dát pozor při koupi ML naleznete v klasickém testu ZDE.
Test Tucsona s benzínovou 1.6 TGDI naleznete ZDE, 2.0 CRDi se objeví během pár dní.
Za propůjčení Mercedesu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
« BMW M3 CSL – Zábava a investice v jednom balení Nejprodávanější auta roku 2015 – Vévodí Škoda »