Ekologie, malé motory, turba… – Proč to nemá smysl?
Ano, musíme jít s dobou a na ekologii se klade větší a větší důraz. Jenže, dělá se to opravdu správně? Automobilky vrážejí neuvěřitelné množství peněz do vývojů menších motorů, které se svým výkonem dotahují na 5 let starší dvojnásobně objemné motory. Vyplatí se to však v reálném životě? A jaký dopad má na ekologii výroba, náhradní díly atd.?
Takže výroba. Na nové downsizingové motory je potřeba mnohem víc věcí, pevnější materiály, účinnější a více namáhaná turbodmychadla, více elektroniky a spousta dalších věcí. Teď si představme, že každá z částí, ať už se jedná o turbo, samotný blok motoru nebo elektroniku se vyrábí někde jinde, nerostné suroviny pocházejí z celého světa – přičemž taková výroba více částí a posléze jejich dovoz přírodu znečistí mnohém víc, než výroba a používání nějakého 3.0-litrové šestiválce za 10 let.
Pak je tu věc spolehlivosti. Jelikož na nových autech najdeme mnohem více věcí, tak se samozřejmě častěji nějaká zkazí a je potřeba ji vyměnit. To znamená další výrobu, dovoz, a tak dále – však víte. Takže vyplatí se opravdu výroba downsizingových motorů nebo je to jen marketingový tah?
No a na závěr tu máme věc nejdůležitější. Papírové spotřeby jsou měřeny v laboratorních podmínkách, a tak je ve většině případů nemožné jich dosáhnout. Potom teda zjistíte, že váš mnohem složitější, předymenzovanější a línější motor o objemu půl litru má spotřebu stejnou jako o pět let starší dvoulitr.
Možná to vypadá, že tím mířím na automobilky, ale vlastně tomu tak z velké části není. Ty jsou nuceny vyrábět a vyvíjet takové techniky, které fungují jen v laboratorním světě. Kým? Vlády, EU a dalšími všemožnými velice ”smyslnými” nesmysli.
.« Mazda ukáže v Tokiu 4 koncepty Prototyp BMW M1 nalezen ve stodole a prodáván na eBay »