Víkendová pětka – málo známá GTI
GTI – tři písmena, jež se zaryla hluboko do mysli fanoušků sportovně laděných vozů. Zkratka znamenající Gran Turismo Injection se stala slavnou s příchodem jednoho z prvních hothatchů – Golfu GTI. Na něj navázala celá řada převážně hatchbacků s pohonem předních kol, které byli více či méně úspěšné. Legendární třípísmennou zkratku však dostala rovněž auta, jež se od koncepce praotce Golfu z roku 1976 vzdálila na hony daleko. Pojďme si připomenout pětici gétéíček, která skončila zapomenutá a nadšení pro ně přežívá pouze v hlavách hrstky fanoušků.
Nissan Sunny GTI N14
Tento vůz je pro mě srdcovou záležitostí. Možná už jste o něm slyšeli, snažím se o důslednou osvětu mezi automobilovými nadšenci, ale pravděpodobně spíše ne. Ano, Sunny GTI bylo mým prvním vlastním autem a bez ohledu na citovou vazbu jej považuji za nejvíce nedoceněný hothatch 90. let. Proč? Napoví již použitá technika. Dvouvačkový dvoulitr známý pod označením SR20DE má kromě 143 koní v 6500 otáčkách i velikou fanouškovskou základnu po celém světě. Oblíbený je zejména pro výtečnou spolehlivost, přesvědčivé výkony, točivý charakter a rovněž relativně nízkou spotřebu. V praxi to znamená možnost narazit na zachovalé kusy s nájezdem hodně nad 200 tisíc km (a ne, opravdu nejsou těsně před rozpadnutím), zrychlení na stovku za 7,5 vteřiny, omezovač v 7500 otáčkách a schopnost jezdit průměrně za 7 litrů na sto kilometrů, aniž by řidič musel vytáhnout z rukávu všechny fígle pro úspornou jízdu. Rovněž podvozek byl sofistikovanější než u konkurence. Mezi zadními koly jste nenašli kus trubky, náprava totiž byla víceprvková a kola na sobě nezávislá. Není se tak čemu divit, že v dobových testech Sunny zářil, stejně jako jeho sourozenci – sedan Primera eGT a coupé/targa 100NX GTI. Dalším plusem těchto vozů jsou možnosti úprav. Sehnat se dá kratší převodovka se samosvorným diferenciálem, mnoho dílů pro zvýšení výkonu, ale nejzajímavější je jednoznačně možnost legální výměny motoru za silnější verze. Konkrétně se jedná o SR20DET, tedy turbo verzi s výkonem přes 200 koní, či SR20VE, vysokootáčkový motor vybavený variabilním časováním ventilů, který má 190 či 205 koní.
Těžko říct, proč Sunny upadl v zapomnění. Možná to lehce naivní jméno, spíše ale image srovnatelná se skupinkou brýlatých ajťáků. Dnes je to však dobře z hlediska ceny. Za pár šupů tak člověk získá solidně postavené, i na dnešní poměry rychlé auto, které něco vydrží. Zkuste se projet v nějakém typickém hothatchi počátku 90. let a pak přesedněte do Sunnyho. Nissan působí pevněji, robustněji, méně nervozně, ale stále dosti zábavně.
Další zapomenuté GTI ze stejné stáje: Nissan Almera GTI – podobný recept jako u Sunnyho, jen méně otáček a sofistikovanější podvozek.
Mitsubishi Lancer GTI
Na chvíli ještě zůstaneme v Japonsku. Legendu jménem Lancer Evolution všichni známe. Deset generací, úspěchy v rally, stovky popsaného papíru o perfektní ovladatelnosti, preciznosti, silném zátahu a okreskové zbrani. Miliony fanoušků po celém světě, tisíce spokojených majitelů. A pak zde máme skromnější Lancer GTI. Jeden fanklub v Kambodži, 42 spokojených majitelů, tři zmínky na internetu. Jestli nějaké GTI upadlo v zapomnění více, tak o něm ještě nevím. Pojďme si však shrnout to málo, co o sportovnějším Lanceru víme. Již pátá generace rozsáhlé řady sedanů nižší střední třídy od Mitsubishi se objevila ve verzi GTI a rovněž i pohonem všech kol. Následovala ji generace šestá a sdílejí spolu motor. Čtyřválcová osmnáctistovka se honosila názvem ECI-Multi a kodovým označením 4G93. Produkovala 140 koní v 6500 otáčkách a točivý moment 167 Nm jen o tisíc otáček níže. To stačilo předokolkovému, subtilnímu, zhruba 1040kg vážícímu Lanceru ke slušné dynamice a říznosti. Na stovku se dostal za 7,6 sekundy. Pro více informací jsme se snažili zkontaktovat kambodžské nadšence a dost možná se v jednom Lanceru GTI i svezeme, ale momentálně je pro nás tohle auto tajemstvím uvnitř záhady. Je mezi vámi, našimi čtenáři, někdo informovanější? Ozvěte se nám prosím na email.
Další zapomenuté GTI ze stejné stáje: Mitsubishi Colt GTI – Pod tímto označením můžete najít stejnou osmnáctistovku jako u Lanceru, ovšem také slabší 1.6. Alternativou je rovněž větší Galant 2000 GTi – 16V s dvoulitrem.
Citroen CX GTI
Cože? Více než 4,6 metrů dlouhý sedan známý pro pohodu na palubě, hýčkání posádky, neotřelý vzhled a hydropneumatické odpružení s označením GTI? Vítejte u Citroenu. Auto, na jehož základě vznikaly sedmimístné verze, sanitky, dodávky se třemi nápravami, luxusní limuzíny pro politiky či jeden z nejvíce cool kombíků vůbec známý jako Safari, v sobě objevilo sportovnější povahu. Samozřejmě nemůžete čekat obratnost a nadšení maličkého sourozence AX GTI, ale svižnou jízdu určitě ano. CX je však hlavně o extravagantnosti a stylu, které jdou ruku v ruce se schopnostmi pohodlného dálničního křižníku. Uvnitř najdete překvapivě moderně tvarovanou palubní desku, moře místa a také jednoramenný volant s tlačítky, či u starších modelů i digitální přístroje. Pod kapotou se ukrývá dva a půl litrový čtyřválec v atmosferické (128 koní) i přeplňované verzi (GTI Turbo, 168 koní). Druhý jmenovaný zrychloval na stovku pod 8 vteřin a pokračoval až ve 220km/h. Častěji však narazíte na slabší verzi. Pokud hledáte stylové, konejšivé a svižné auto za rozumné peníze, nejspíše by stálo za to hledat tohle tak trochu jiné GTI, se kterým však cestování bude radostí a nevšedním zážitkem.
Další zapomenuté GTI ze stejné stáje: Citroen BX GTI – ostře tvarovaný vůz dostal devatenáctistovku s výkonem až 148 koní a za příplatek rovněž pohon všech kol. Má také hydropneumatické odpružení a díky nízké hmotnosti je obratný a rychlý. Velmi nevšední alternativa k hothatchům.
Peugeot 505 GTI
Francouzi si na znáček GTI evidentně potrpěli na velikých sedanech a v tomto případě i kombi. Pět set pětka si získala oblibu pro podobné věci jako CX výše, tedy prostornost a pohodlí. K tomu přidává vysokou míru trvanlivosti a spolehlivosti. Nadšenému řidiči však dokáže nabídnout podstatně více. Nemá hydropneumatické odpružení, které lehce odděluje řidiče od povrchu pod autem a hlavně, je to zadokolka. Verze GTI je poháněna 2.2 litrovým čtyřválcem o výkonu 131 koní a má mezi zadními koly samosvorný diferenciál. Zábava? I přes relativně skromný výkon o tom nepochybujte. Navíc máte levné, robustní a velmi prostorné auto, které zejména ve verzi kombi zvládne nejeden složitý úkol. Pokud byste zatoužili po silnějším motoru, nabízejí se obyčejné verze avšak s motory 2.8 V6 a 170 koni či 2.2 turbo a výkonem až 180 koní. V té době ještě sportovní modely nemusely být nutně ty nejsilnější. Jakožto poslední Peugeot se hnanou zadní nápravou je 505 GTI zajímavou alternativou ke starým pětkovým BMW či sedanům od Mercedesu.
Další zapomenuté GTI ze stejné stáje: Peugeot 309 GTI - žít ve stínu svého bratra je vždy těžké, zejména když jde o menšího a nedospělejšího jedince. 205 GTI se stalo legendou a na tři sta devítku zůstala úloha méně zajímavého, dospělejšího a praktičtějšího auta. Dnes je však za příjemné ceny a v lepším stavu než menší 205.
Rover 416 GTI
Ani anglické vozy nezůstaly pozadu a objevilo se na nich označení GTI. Jedním z nich byl Rover 416 GTI, nejsilnější model řady 400, tříprostorového sedanu nižší střední třídy. Pokud se díváte na Top Gear, možná jej znáte, zajel okruh v lepším čase, než třeba šestiválcový Renault Avantime. Přitom je poháněn šestnáctistovkou o výkonu 124 koní v 6800 otáčkách, což však na 1100kg těžkou předokolku zní dostatečně. Motor pochází od Hondy a to bývá u podobných čtyřválců také záruka kvality. Spolu s nadaným podvozkem to vůbec nezní špatně. Ani tohle GTI však není nejsilnějším modelem, vyráběla se rovněž verze 420 GSI Sport Turbo s dvoulitrem a výkonem až 200 koní. To zní na podobně velké a staré auto dosti vražděně, že?
Další zapomenuté GTI ze stejné stáje: Rover 216 GTI – podobná technika jako u 416, jen v menší karoserii. Pokud však chcete být za úplného “GTI – podivína,” není jiná možnost než Rover Montego 2.0 GTI ve verzi kombi.
Tento výběr měl kromě připomenutí si zapomenutých GTIček i jiný význam. Ukazuje, kolik levných sportovních aut pro zábavu i každodenní použití se dá najít ke koupi (tedy při troše snahy). Dnes už je jen tak neuvidíte a to je škoda, protože pestřejší vozový park by našemu malému státu jen a jen prospěl. Nebojte se tedy trochu rozvášnit a koupit si auto, které vás bude bavit (nejen z tohoto výběru) namísto nudného a rozumného vozu.
.« Kia získala čtyři ocenění za design MTX Rapid a MTX Roadster »