Porsche 944 – plnotučné Porsche za lidovou cenu
Neznám automobilku, jež by měla mezi opravdovými nadšenci, kteří berou auta hlavně z řidičského hlediska, více fanoušků, než-li Porsche. Není se příliš čemu divit, technici Porsche moc dobře vědí, co je pro sportovní auto nejdůležitější. Ne, není to působivá karoserie, křiklavá barva či vhodnost pro každodenní ježdění, ačkoliv vše tohle již k moderním sportovním vozům tak nějak bohužel či bohudík patří. Jde hlavně o citlivé ovládací prvky, zejména řízení, charakterní motory a zaměřenost na řidiče, který je v autě ústřední díl a jakýkoliv jeho pokyn má být odměněn delikátní odezvou. Pánové z Weissachu k tomu přidali ještě důraz na kvalitu a trvanlivost svých dítek, čímž jim zaručili nesmrtelnou slávu a sami jsou považováni za největší kapacity v oboru. Tedy, odmysleme si modely založené na základech VW jako je Cayenne a Panamera, ty mají hlavně tvořit zisk pro tvorbu speciálních modelů odvozených od 911, Boxsteru či Caymanu. Jaká je však nejlevnější cesta k získání pravého Porsche se vším, co k tomu patří?
Samozřejmě, jedná se o 944, lidové Porsche z 80. let. Stojí na základě ještě obyčejnějšího modelu 924, který pod kapotou ukrývá nikterak silný dvoulitr původem z dodávky VW. Není to špatné auto, ale působí jako kdybyste měli ve Svíčkové místo pořádného kusu hovězího masa jen sekanou, prostě není to to pravé, co od Porsche očekáváte. Nedivte se ale, auto bylo původně navrhováno sice od Porsche, avšak pro VW, které nakonec nemohlo zahájit jeho výrobu kvůli nedostatku financí. Novější 944 však již má motor z produkce Porsche a to ne jen tak ledajaký. Jedná s o polovinu pětilitrového osmiválce modelu 928. Čtyřválce s velkým objemem mívají problémy s kultivovaností chodu, jakékoliv problémy se však Porsche snažilo eliminovat dvojicí protiběžných vyvažovacích hřídelí. Karoserie zase vychází ze speciální edice – 924 Carrera GT, je tedy rozšířena a vůz má daleko statnější proporce než chudě vypadající 924. Pozornosti techniků samozřejmě neušel ani podvozek. Kotoučové brzdy jsou sériově na všech čtyřech kolech a použili rovněž hliníková ramena zavěšení.
Jednou z věcí, která určovala delikátní jízdní zážitky hodné slavného výrobce jako je Porsche, je uspořádání Transaxle. Auto má motor vpředu, ale převodovku mezi zadními koly, která jsou poháněna. Tuto koncepci používaly už předchozí modely s motorem vpředu, tedy 928 a 924. Výsledkem je prvotřídní rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu a s tím spojené vyvážení podvozku, což poznáte hlavně v ostře projížděných zatáčkách. Spolu s precizním, ukecaným a citlivým řízením tak dostanete vůz, který vám vytvoří úsměv na tváři již při obyčejné projížďce. Pozadu nezůstává ani motor, ačkoliv v základním provedení produkuje nikterak zásadních 163 koní. To stačilo ke zrychlení z 0 na 100 za 8,4 vteřiny. Spotřeba kolem 9 litrů je taktéž únosná. Plusové body rozhodně sbírá za trvanlivost, mnoha set kilometrový nájezd mu obvykle nedělá příliš velké problémy, jen je potřeba se o něj pravidelně starat. Je rovněž kultivovaný a běží příjemně hladce.
Pokud by vám však nestačil výkon základní verze, nezoufejte, řešení nabízí sama automobilka v podobě několika dalších verzí. Dvanáct set kilogramů těžké coupé tak může pohánět i motor 2.7 (model pro USA), jež je jen o malinko silnější než základní 2.5. Od roku 1985, kdy přišel facelift, zlepšila se aerodynamika a zejména interiér, přišla rovněž verze Turbo s 220 až 250 koni. Stala se tak zcela nejrychlejší ze všech 944. Zrychlení na stovku trvalo jen pět a půl sekundy, maximálka byla více než 250 km/h. V 80. letech velmi slušné hodnoty. Rok poté dostal dvaapůllitr šestnáctiventilovou hlavu, čímž jeho výkon vzrostl na 190 koní. Tento model se jmenoval 944 S, což nejspíše mělo značit, že 16V hlava je “Super.” Dva roky před ukončením výroby inženýři z Porsche vyvinuli rovněž třílitrový čtyřválec s výkonem 211 koní. Tak vzniklo Porsche 944 S2. Šestnáctiventilové hlavy se však z dlouhodobého hlediska zase tak super neukázaly, protože u nich docházelo k praskání jednoho z řemenů. Nešlo až tak o výrobní vadu jako spíše o opotřebení stářím. Třílitr převzal i následný model – kulatější 968.
Vyráběl se rovněž kabriolet, ale těch nejde mnoho najít. Z dnešního hlediska je dobrým podnětem ke koupi kromě jiného i mírná cena. Základní 2.5 se pohybuje od 70 tisíc korun výše. Rozhodně však doporučujeme připlatit si za co nejlepší kousek, na jaký dosáhnete, ideálně i s vylepšeným interiérem (od roku 1985). Problémem může být hlavně drahý servis a ceny dílů, přecijen je to sportovní auto a bylo s ním zacházeno ostřeji, než s běžnými vozy.
Porsche 944 je i na dnešní poměry atraktivní sporťák, jež vás naučí řídit. Působivé vyvážení podvozku, citlivé řízení a pohon zadních kol se skloubil s karoserií coupé, u které ani praktičnost není neznámý pojem. Antikorozní ochrana i mechanické díly jsou převážně velmi kvalitní, ale vyloučit problémy se u žádného takto starého auta nedají. Jako nejlevnější cesta k Porsche je to ovšem mimořádný vůz pro opravdové nadšence.
.« Brabus poladil nové SLK VIDEO: Transit s motorem z BMW M5? »