TEST ojetiny Audi A3 Sportback 1.6 TDI – Nové, ojeté auto
Máme tu další ojetinu a při výběru jsem si říkal, proč neprojet nějaký velmi mírně ojetý vůz, který je ještě v prodeji i jako nový a zda má taková koupě vůbec smysl. Do oka mi padla Audi A3 Sportback 1.6 TDI, jejíž nájezd kilometrů čítal necelých 12000. Vyrobena byla v roce 2014 a je tedy samozřejmostí servisní kniha a plná historie vozu. Cena činí solidních 490 000 Kč. V tomto testu teda nemusíme hledět na stav vozu, protože je perfektní a zaměříme se na jeho srovnání s novým autem.
O modelu
Nová Audi A3 se vyrábí v mnoha karosářských provedeních. Máme tu třídveřový hatch back, pětidveřový hatch back jménem Sportback, sedan a kabriolet. Nechybí samozřejmě sportovněji střižené varianty s přídomkem ”S” a nabroušená RS3. Pro šetřílky tu pak máme ještě g-tron a e-tron. Nyní jsou v oficiální nabídce auta od 587 900 Kč až po sumu hrubě přesahující 1.3 milionu Kč s výkony od 81 kW (110 koní) po brutálních 270 kW (367 koní).
Jedná se o středně velký hatch-back prémiové kvality. Stojí na stejné platformě, třeba jako jeho koncernový kolega Golf, ale vše posouvá o úroveň výš – kvalita zpracování, jízdní vlastnosti atd.
Vzhled
Nebudeme si nic nalhávat – všechny Audi jsou podobné. Liší se akorát rozměry, malými detaily na exteriéru a horší nebo lepší výbavou. Nemění to ale nic na tom, že všechny vypadají opravdu dobře. Ostré linky, líbivé světlomety navazující na mohutnou mřížku chladiče, zadní LED-svítilny – jo, to je opravdu prémiový vůz!
Ten náš má navíc přitažlivou tmavě modrou metalízu, která má obrovskou výhodu – nejde na ní tolik vidět znečištění. Navíc vypadá skvěle za každého světla. Autu ubírají jen menší 16′ palcová kola, na kterých jsou obuty vyšší zimní pneumatiky – přispívá to však k lepšímu komfortu.
Uvnitř je to koncernová klasika, která obdržela lepší informační systém s mým oblíbeným vyjíždějícím displejem a o ligu lepší materiály. Posezu za volantem nemůžu v dané třídě nic vytknout, palubní desce taky ne, ergonomii už vůbec ne… Když budu hledat do detailu, sem tam se nějaký nekvalitní plast najde a sedadla by mohla mít líbivější potah, ale to je asi tak vše. Jo a ještě ty otočná kolečka na volantu pro zesilování rádia – při parkování si vždy přepnete svoji oblíbenou písničku nebo ji zesílíte naplno.
Technika
Vpředu najdeme standardní zavěšení McPherson a vzadu víceprvek. Pod naší kapotou kraluje skromný naftový čtyřválec TDI o objemu 1.6-litru. Jeho výkon je obligátních 81 kW (110 koní), avšak při zátahu odspodu je znát dostačující točivý moment. Výkon putuje na přední kola přes šesti-stupňovou manuální převodovku. Cena s touto motorizací činí už celkem tučných 656 900 Kč, a to prosím bez jakékoli příplatkové výbavy, což je o 166 900 Kč více, než naše auto s 12 000 km na tachometru.
Jízda
Usadím se do komfortních sedadel a pomalu vyjíždím. Do A3 jsem přesedl z A4 2.0 TFSI, a tak mě jako první překvapila obrovská turbo-díra naftové jedna-šestky. Po chvilce si však zvyknete a auto je ve městě velmi příjemné. Je z něho slušný výhled do všech směrů, má líbivý jednoduchý interiér a jakoby jste v něm měli o 10 let méně. Je tak IN!
V ulicích Brna nikdy moc příjemně není, s A3 jsem se tam však cítil jako doma. Lehké řízení s dostatečnou dávkou zpětné vazby pro pohodlnou jízdu, na tak lehký vůz komfortní podvozek a hlavně ta spotřeba! Motor je zahřátý za pár minut a ve městě se nepřehoupnete přes 6 l/100 km, což jsem už dlouho nezažil. Ano na rodinné nákupy ve čtyřech to není, ale na cestu do práce, která je vzdálena 20 a více kilometrů? – tady můžu 1.6 TDI jedině doporučit.
Na dálnicích žehlí nerovnosti srovnatelně se sedany této cenové kategorie, a tak se nemá za co stydět. Při rychlosti kolem 130 km/h si vezme 5-5.5 l/100 km a i když k tomu není určeno, vůbec se delších tras nebojte.
Z Brna do Zlína jsem to vzal přes Vyškov směrem na Kroměříž poměrně kopcovitým terénem, naložený kufr a čtyři lidi na palubě… Auto jsem nešetřil a jel docela svižně. Výsledná spotřeba? 5.2l/100 km! Po cestě zpět se stejně naloženým autem, akorát jinou trasou přes Buchlovské kopce, kde jsem A3 docela šlápl za krk – jsem měl v Brně průměr 4.8 l/100 km, jak skvělé! Pokud tedy nespěcháte a jedete sami, není absolutně žádný problém propadnout se až někam na 3.5 l/100 km.
Sportovec to však není a radši ho držte v rozumných otáčkách, protože u podřazení při vyšších rychlostí přijde zklamání. Motor řve a cítíte, že říká – ,,Ne, to se mi nelíbí, nech mě na pokoji a jeď na spotřebu!” Do prudších kopců musí noha zamířit k podlaze a někdy to chce i přeřadit na nižší rychlostní stupeň. Vynahradí to však solidní spotřebou a hravým podvozkem. Na klikaté okresce, která vede z kopce dolů přijdete na to, že i na poměrně měkkém podvozku může být auto docela svižné a obratné – jen nesmíte narazit na žádné stoupání, to je pak prů*er.
Co doporučujeme
Pokud jezdíte sami denně vzdálenosti přes 20 kilometrů a nejste žádní závodníci, určitě Vám nadmíru postáčí 1.6 TDI.
Jestliže jezdíte více naložení a svižněji, tak bych se určitě pozastavil nad 2.0 TDI 110 kW.
Pokud chcete auto jen na městské ”trckání”, tak 1.4 TFSI 110 kW je skvělou volbou, 1.2 TFSI je málo a 1.8 zbytečně moc.
Na co si dát pozor
U takto nového auta je to těžko říct. Většina novějších kousků nemá skoro nic najeto, a tak to bude spíše na Vás, jak se o ten svůj postaráte. Určitě nešetřit na palivu a tankovat jen ta kvalitní, životnost motoru prodloužíte taky pravidelnými výměnami oleje, kdy bych moc nepřekračoval 10 tis. kilometrů nebo jeden rok.
Závěr
Audi A3 je všeobecně povedeným autem. S motorem 1.6 TDI se jedná o příjemného, moderně vypadajícího společníka, jenž Vás potěší velmi nízkou spotřebou. Jen kdyby z něj tak nešel cítit ten koncern a podobnost třeba s Golfem či Rapidem. Pokud uvažujete nad koupí, určitě bych se nebál mírně ojetých kousků, ušetříte hrubě přes 100 000 Kč a máte stejný vůz.
Plus
Komfortní podvozek
Nízká spotřeba
Kvalita zpracování
Design
Mínus
Vyšší cena
Podobnost s levnějšími koncernovými modely
Podívejte se taky na fotogalerii Vivien a Audi A3 na webu zenazavolantem.cz
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
« Ford Fiesta RS bude mít až 246 koní! Pomáhat a chránit aneb jak nám znepříjemnit život »