jaguar xe s exterior (2)

TEST Jaguar XE Supercharged – Dravec!

4. 11. 2015 • Exkluzivní testy, Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 80%

Jaguar XE S je opravdu fenomenální stroj s neskonalým charakterem a dokonalými jízdními vlastnostmi. Za celý redakční test jsem nenašel žádnou výraznější chybu a naopak se každý den utvrzoval v tom, jak moc Jaguar dokázal poskočit konkurenci. Pokud chcete jít proti proudu a být originální, nikdy jste neměli lepší volbu.

Verdikt:

Jaguar XE mě o svých kvalitách přesvědčil už několikrát – v Alpách odhalil svou sportovnost a ukázkovou ovladatelnost, v Čechách pak při týdenním testu v dieselové verzi fungoval skvěle jako auto pro každodenní použití. Kombinace exkluzivního vzhledu, komfortní jízdy a možnosti si pořádně zajezdit rychle na okreskách mě nepřestávala fascinovat. Na svém segmentu je to nejlépe jezdící auto s naprosto fantastickým podvozkem a řízením, které vás vrátí do staré dobré minulosti, kdy auta poslouchala na každý povel a komunikovala s řidičem. A vůbec nevadí, že pod kapotou máte naftový čtyřválec, i tak vás auto pohltí.

Celou dobu od prvního okusení Jaguaru XE jsem měl v hlavě jedinou myšlenku, která mi dlouho nedávala spát – jak moc dobrý musí být s vrcholnou benzínovou motorizací? Recept totiž zní naprosto brilantně! Třílitrový šestiválec, kompresor, 340 koní a pohon zadních kol! Odpověď už naštěstí znám, protože se ke mě na týden dostal a rovnou říkám, že jsem opravdu trnul hrůzou a bál se dne, kdy ho budu muset vrátit.

Designově se Supercharged příliš neliší od zbytku nabízených motorizací, ale pár rozdílů tu samozřejmě je – výraznější otvory v předním nárazníku, nádstavce prahů a obří koncovky výfuků směřující ke středu auta. Nechybí ani větší kola a obligátní logo S. Detailisté pak ocení, že se udělalo pápá chromu, jež byl nahrazen černým lakem. Auto tak vypadá správně naštvaně – jako šelma připravená k útoku. Zároveň si však ponechává exotickou majestátnost a vrozenou sportovní eleganci. Je to vážně hezké auto a moc se mi líbí! A vzhledem k tomu, že se za ním všude lidé otáčeli, nebudu sám.

Stejně je tomu i uvnitř. Interiér byl doposud největší slabinou v boji proti konkurenci, a tak se tvrdě inovovalo i tady. To nejlepší si bere navíc z modelu F-Type – volant a kapličku budíků! Zbytek je zcela nový a nechybí ani konečně moderní velký osmipalcový display s infoteinmentem nové generace. Ten samozřejmě nabízí všechny aktuální technologie jako zrcadlení chytrých telefonů, aplikace pro ovládání funkcí auta na dálku a kompletní konektivitu.

xe_1

Celkové provedení interiéru je špičkové a pouze z prvotřídních materiálů. Palubní deska je kompletně obšitá kůží, výplně dveří mají zajímavý design a nechybí ani vrchní linka interiéru táhnoucí se napříč čelním oknem až ke dveřím. Ano, je to podle největšího XJ, ale dodává to autu nádech aristokratického luxusu. Volič převodovky je tradiční výsuvný kruh, který ještě více podtrhuje exotický vzhled.

F-Type musím zmínit ještě jednou, poněvadž poskytl ještě jeden důležitý orgán – srdce! Motor je kompletně přebrán právě z něj a nabídne opravdu nevšední jízdní projev. Papírově možná výkon 340 koní a točivý moment 450 Nm. příliš neoslní, realita je však úplně jiná. Jednotky přeplňované kompresorem se chovají zcela jinak a vynikají především neúnavným zátahem od volnobežných otáček až k omezovači.

jaguar xe s 4

Další zásadní rozdíl je poté v odezvě na plyn – je zdrcující a okamžitá. Stačí se pedálu jemně dotknout a Jaguar vás zběsile nakopne a zatlačí do sedadla. Zátah je opravdu fantastický a příjemně hrubiánský. Celkový projev auta v dynamickém režimu je totiž velmi teatrální. XE předvádí úžasnou show plnou šestiválcového vytí, pískání kompresoru a hromobití výfuků. Oproti F-Type je zvuk více nakřáplý – jako tenorista, co už něco pamatuje.

Motoru nechybí ani chuť po otáčkách a lineární gradace výkonu. Je velká škoda, že od kompresorů odešla veškerá konkurence a v příštích generacích s nimi nepočítá už ani Jaguar Land Rover. Jejich projev a zátah je však nezapomenutelně úchvatný a jsem moc rád, že si je Jaguar zatím dokázal udržet. Ovšem nic není jen tak a člověk musí být ve střehu – náhlý a neutichající přísun výkonu totiž dokáže vystrašit.

jaguar xe s 2

V zatáčkách je třeba plynový pedál dávkovat s rozvahou a pokud zaprší, je lepší zapnout zimní režim a jen tak se plížit, jinak vás šelma může škaredě kousnout. Přetáčivost sice přichází čitelně, ale udržet příval síly na zadních kolech dá zabrat. Je to jedno z aut, na které si člověk musí zvyknout, osahat si ho, něco najezdit a pak teprve začít tlačit na pilu.

Grandiózní show dále doplňuje fantastická automatická převodovka ZF, která svých osm rychlostí sází s naprostou samozřejmostí, bleskově a nepostřehnutelně. Na trhu neexistuje lepší převodová skříň. V manuálním režimu nabídne okamžitou odezvu na řazení pádly pod volantem a každá “benzínová hlava” jistě ocení fakt, že převodovka v tomto režimu neodřadí nahoru, ani když budete klepat na bránu omezovače jako zběsilí. Pořád vzpomínám na vytočenou dvojku a ukázkový drift, který doprovázela kanonáda z výfuků a typické brnkání motoru o omezovač…

jaguar xe s 1

Největším pokladem je však samotný podvozek, který se Jaguaru povedl na jedničku s hvězdičkou. Nadšení ze zatáček je ohromné, auto poslouchá na sebemenší povel a vždy vykrouží perfektní oblouk. Za to vděčí i řízení, které je opravdu strmé a velmi přesné. Dlouho jsem neřídil auto s lépe naladěným elektronickým posilovačem, které by takto ochotně reagovalo na každý povel volantem. Německá konkurence musí mít těžký spánek, protože jízdními vlastnostmi na Jaguar prostě nemají. Lehkost a špičková ovladatelnost je výsledkem promyšlené konstrukce vozidla za majoritního použití hliníku a nízko uloženého těžiště. Podvozek navíc používá pokrokové a nadstandardní zavěšení Integral Link s dvojitými příčnými rameny.

jaguar xe s 3

Vůz však nabídne i výborný komfort i na velkých dvacetipalcových kolech. Krásně filtruje nerovnosti a nepřenáší dovnitř žádné rázy a to jsem občas jel opravdu po špatném povrchu na silnicích snad poslední třídy. Ten kompromis mezi možností sportovní jízdy a naprostého pohodlí bez dopadu na ovladatelnost mě nepřestává fascinovat.

Jaguar XE Supercharged je opravdu fenomenální stroj s neskonalým charakterem a dokonalými jízdními vlastnostmi. Za celý redakční test jsem nenašel žádnou výraznější chybu a naopak se každý den utvrzoval v tom, jak moc Jaguar dokázal poskočit konkurenci. Pokud chcete jít proti proudu a být originální, nikdy jste neměli lepší volbu. Bravo!

Přečtěte si taky test a prohlédněte sexy fotky od slečen na webu zenazavolantem.cz

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení
  • Brzdy
  • Motor
  • Převodovka
  • Zvuk
  • Design a image
  • Tuhá a lehká karoserie

Minusy

  • Pouze bixenony a halogeny (full LED není v nabídce)
  • Řada prvků výbavy jenom za příplatek

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz