Výstřižek

TEST ojetiny BMW X5 3.0 SD

5. 12. 2015 • BMW, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Zakladatel třídy SUV se ve své druhé generaci vyráběl od roku 2006 a až do roku 2014. Jednou ze zajímavých motorizací na trhu ojetých vozidel je vznětový motor 3.0 SD v kombinaci s automatickou převodovkou ZF. Jedná se rovnou o nejsilnější dobový dieselový agregát v nabídce.

Interiér je, opět tradičně, směsí prostoru s nijak okatým komfortem. Esencí pohodlí jsou příplatková kožená sedadla s všestranně elektrickým nastavením a opravdu dobrým držením těla v zatáčkách. Neméně chvály zasluhuje volant – M verze s příjemně silným věncem má potenciál udělat z řízení dvouapůltunového monstra radost i pro nesportovce. Tehdejší generace iDrive byla nejlepším ovladačem v rámci celého automobilového průmyslu stejně, jako joystick, pardon, řadící páka obsluhující automatickou převodovku  – nejen, že vypadá skvěle na pohled, ale její obsluha je opravdu značně dynamická a manipulace s páčkou je velmi intuitivní… Oproti sestřičce X6, kterou jsme testovali se stejnou motorizací nedávno je uvnitř X5 více místa pro cestující vzadu, jak podélně, tak pochopitelně i do výšky, jinak je však palubová deska zcela identická. A jeho stav? Až na pár mírných škrábanců, které najdete v každém ojetém autě, jsem nenašel nic, co by stálo za zmínku. Předchozí majitel se zřejmě uměl k autům chovat a byl nekuřák.

1

Maximální výkon 225 kW, točivý moment 600 Nm a spotřeba 7,5 l/100 km zní jako pohádka z Mnichova a kapradí, jako u každého skvělého příběhu jsou minimálně dvě třetiny čistá pravda. Vpravdě fanfarónské zrychlení umožňuje především dvojice nestejně výkonných turbodmychadel – jejich připojování je navíc příjemně vyvážené, takže síla motoru se nikdy neprojeví kopancem do zad. Mohutný zátah cítí řidič pod plynem především mezi 1500-3000 otáčkami, rezervy pro jakýkoli manévr je dost v každé rychlosti.

4

K řidiči překvapivě sdílné řízení je v konkurenční tlačenici příjemnou výjimkou, minimální náklony karoserie a skvělá ovladatelnost patří ke špičce v segmentu a předčí i Porsche Cayenne. Se stoupající rychlostí tuhne volant a pokud zmáčknete tlačítko Sport, tak se zpětná vazba a odezva na plyn ještě více umocní. xDrive a skvěle naladěný podvozek dovoluje mohutné X5 projíždět zatáčky ve vysokých rychlostech a X5 nerozhodí ani náhlé změny směru, či série vlásenek. Opomenout nelze také minimální náklony karoserie, které určitě vyrazí dech všem řidičům, kteří jsou zvyklí na klasické automobily této třídy. Stovka za 6.6 sekundy je údaj, který ještě nedávno patřil do segmentu sportovních vozů a dnes, pardon, už téměř před 8 lety se za tento časový úsek na danou rychlost rozpohybuje mohutné SUV. Tak silný motor je!

3

Zastáncům nafty v kamnech doporučujeme zbystřit: ono palivo ve spojení s bavorskými motoráři vyrábí zvuk, který se v mírných rychlostech blíží nule a při šlapání vozu na krk je ochoten i zpívat melodii téměř zážehovou. Stejně kvalitní jako zvuk motoru je i odhlučnění kabiny, kdy při pohodové jízdě opravdu motor téměř neslyšíte a stejně kvalitně něměčtí technici zvládli izolovat aerodynamický a valivý hluk od širokých kol. Na palubě X5 tak můžete prožít ničím nerušené příjemné cestování na velké vzdálenosti a při svižnější jízdě vychutnávat příjemný zvuk motoru.

Standardní podvozek X5 je ideálním kompromisem mezi komfortem a sportovnem – ve městě X5 žehlí veškeré nástrahy s elegancí sobě vlastní a mimo město si poradí s rozbitou a slepovanou vozovkou tak, že to posádka téměř neucítí. Nehrozí ani výrazné odskakování, nebo rány od náprav. To platilo před lety a platí to i teď u kousku, který má několik desítek tisíc kilometrů za sebou. Hold vyšší pořizovací cena nových prémiových aut se později v kvalitě zcela jistě projeví. Auta jsou spolehlivější a mnohem kvalitnější.

5

Spotřeba v praxi převyšuje udávanou hodnotu automobilky celkem výrazně, ale stále to na přes dvě tuny vážící vůz s pohonem 4×4 a automatickou převodovkou není vůbec zlé. Po dálnici je vůz schopný jet okolo 8 litrové hodnoty, kombinovaně pak kolem 10 litrů. Ve městě si řekne zhruba o 15 litrů na sto kilometrů.

Naše auto mělo najeto kolem 100 000 kilometrů a bylo v parádním stavu, jak po technické, tak po estetické stránce. Mělo řádně vedenou servisní historii a i to je zřejmě důvod, proč hned po vrácení z nabídky zmizelo. Našli jsme Vám však kousek, který se s označením X5 xDrive40d stal modernizovaným nástupcem naší 3.0 SD a vypadá, že je ve stejně dobrém stavu.

2

Při koupi takového auta si však dejte pozor na různá uložení (silentbloky) a brzdy, které díky váze vozu více trpí. Pak určitě nezapomenout mrknout na turbo-dmychadlo, protože pokud byl předchozí majitel p*ase a tzv. to honil za studena, už by mohlo být před smrtí. To samé platí o vstřicích, jestliže byla tankována nekvalitní nafta.

Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.

Plusy
* vynikající přední a zadní sedačky
* přesné řízení
* inteligentní automatická převodovka
* stabilita ve vysokých rychlostech a zatáčkách
* neutrální chování
* účinné brzdy
* aerodynamické vlastnosti

Mínusy
* obtížné nastupování
* špatný výhled z vozu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz