1

TEST Nissan Juke Nismo RS – Nezkrotný ”hot cross”

6. 10. 2015 • Exkluzivní testy, Nissan, Novinky, Sportovní vozy, Testy, Videa

Motor: 90%

Převodovka: 85%

Podvozek: 85%

Zpracování: 85%

Praktičnost: 70%

Celkový dojem je stejně podivný, jako jeho design. Při jízdě na 80% možností auta budete nadšeni vyváženým podvozkem a přesným řízením, na limitu je pak auto bohužel přehnaně nervózní a samosvorný diferenciál se chová zvláštně.

Verdikt:

Zvláštnost, pro někoho krásná a pro jiné naopak ošklivá, Nissan Juke rozděluje lidi na dva tábory. My však hodíme všechny předsudky kvůli odvážnému designu stranou a podíváme se, jak tento, vlastně asi jediný ”hot cross” svého druhu, jezdí. Už díky tomu zvláštnímu pojmenování kategorie asi tušíte, že nemáme jen tak ledajaký Juke se silnějším motorem, ale rovnou nabroušenou verzi Nismo RS. Na auto jsem se velmi těšil, a tak jsem zvědavý, jestli naplní má očekávání nebo vyhoří a bude upalovat jak zpráskaný pes pryč.

YouTube Preview Image

V tomto cenovém rozmezí 600-750 000 Kč je totiž poměrně brutální konkurence. Zmínit můžeme třeba nic neodpouštějící Renault Mégane RS, mrštné Clio RS, obratný Peugeot 208 GTi či praktickou Octavii RS nebo dokonce RS 230 se sportovním diferenciálem. Takže Juke Nismo RS bude muset mít hodně co nabídnout, aby mu dal člověk přednost a vyplatil za něj více jak 600 000 Kč.

Nissan Juke Nismo RS (12)

Exteriér

Extravagantní, zajímavý, zvláštní, nezvyklý, odvážný a tak dále… Slova, která popisují vzhled Nisma bychom mohli vyjmenovávat ještě dva dny. Pro někoho je ošklivým káčátkem a pro druhé nejkrásnějším stvořením na silnici. Křivky ze sci-fi filmu, baculaté tvary navazující na hluboké prolisy, nejpodivnější světlomety ze světa aut, nárazníky s ostrými hranami, nízké prahy, vyčnívající difuzor a velká koncovka výfuku… Podle mě vypadá prostě dobře! Pak tu máme černá 18′ palcová kola s leštěnými plochami do stříbrna a bílou metalízu doplněnou o červené a černé detaily. Jo! Tak má vypadat pořádný úlet.

Nissan Juke Nismo RS (7)

Interiér

Interiér dává za pravdu rčení ,,V jednoduchosti je síla.” Alcantarou a kůží obšitý multifunkční volant, klasický informační systém, nastavení jízdních režimů s malým displejem, 4 výdechy klimatizace, a to je všechno. Žádné odvážné záhyby, nic nezvyklého, což mě těší, protože překombinované interiéry zrovna v lásce nemám. Málem bych zapomněl na skvělá sedadla od firmy Recaro (příplatek 41 100 Kč), která jsou bezkonkurenční na rychlých projížďkách, ale na trasách 100+ km moc komfortu neposkytnou. Vzadu je na tak malou koncepci karoserie poměrně dost místa a pro cestující na zadních sedadlech tak jízda není žádným hororem. Se zavazadlovým prostorem je to horší, ale to Nismu vzhledem k jeho prioritám být velmi rychlý a zábavný odpustíme.

w (5)

Technika

K dispozici jsou dvě varianty Nisma RS. Čtyřkola s automatikou převodovkou (variátor) a předokolka s lehce vyšším výkonem, samosvorným diferenciálem a hlavně s pořádným šestistupňovým manuálem. My jsme do testu dostali druhou možnost a rovnou můžu říct, že pokud hledáte auto pro zábavu, čtyřkolku s variátorem obejděte velkým obloukem.

Pod kapotou kraluje přeplňovaný čtyřválec DIG-T o skromném objemu 1.6-litru. Motor je schopný v 6000 ot./min. produkovat výkon až 160 kW a v rozmezí 3600-4800 ot./min. přední gumy likviduje točivý moment o hodnotě 280 Nm. Čísla jsou to slušná, ale na krále jedna-šestek THP od PSA se bohužel ani na papíře nechytají. Hmotnost je solidních 1315 kilogramů a pokud to umíte skvěle se spojkou a řadíte rychlostí jezdce Formule 1 z osmdesátých let, tak se z nuly na stovku rozjede za rovných 7 sekund. Maximálka je i navzdory vysokému výkonu kvůli typu karoserie obligátních 220 km/h.

Nízká spotřeba této 1.6, jak ji známe například z Pulsaru nebo Qashkai bohužel neplatí a o papírových 7.2 l/100 km si můžete nechat jenom zdát. Pokud se dostanete průměrem pod 8.5 l/100 km, tleskám, s občasnými projížďkami a převážným ježděním po městě to však bude hrubě přes 10 litrů.

Nissan Juke Nismo RS (13)

Jízda

Po usednutí Vás obejmou skvělá sedadla z dílen Recaro, která dominují bezkonkurenčním bočním vedením. Zarazí ale posez za volantem, na který si budete muset chvíli zvykat a dlouho hledat polohu sedadla kvůli absenci možnosti podélného nastavení volantu. To znamená buď více pokrčené nohy a volant tak akorát nebo ideálně natažené nohy a volant nesmyslně daleko. Musíte hold volit nějaký kompromis. Po stisknutí tlačítka START se motor usadí na vysokém volnoběhu a během následujících několika sekund otáčky postupně padají. Zvuk na volnoběh tu ale bohužel skoro neexistuje, což mi u takového auta chybí.

Při prvním rozjezdu potěší tuhá a sportovně naladěná spojka a nezvykle citlivý plynový pedál. Volit lze ze tří jízdních režimů Eco, Normal a Sport. První zmíněný je vhodný jen pro tempomat a klidnou jízdu mimo obec, motor je s ním líný a reakce na plyn prakticky nejsou. Většinu času jsem měl zapnutý režim Normal, při kterém se chovalo vše neutrálně, možná malinko ostřeji. Ve městě je díky malým rozměrům a vysoké pozici za volantem  jízda v rámci možností chvalitebná. Kazí ji jen hučení výfuku ve středních otáčkách a nekomfortní podvozek s tvrdými sedadly.

Jakmile stisknete tlačítko Sport, zostří se reakce na plynový pedál a celkově se motor zdá být nabroušenější. Zkušenějším řidičům doporučuji vypnout ESP stiskem jednoho tlačítka, protože auto je zbytečně v zatáčkách přiškrcováno elektronikou. Při prvním pořádném sešlápnutí plynového pedálu se dlouho nic neděje a motor chytá ten správný dech až za hranicí 4000 ot./min. Chce to chvíli strpení, ale jakmile se to naučíte a budete držet motor ve vyšších otáčkách, stane se zábavným a uječeným společníkem. Je to takový turbo-motor ze staré školy, má svoje kouzlo.

Nissan Juke Nismo RS (15)

 S prvním pořádným zrychlením jsem byl velmi překvapený, jak nekompromisně Nismo tahá volantem ze strany na stranu a chce to sílu a cvik, aby člověk dokázal jet vůbec rovně. Reakce na volant jsou vcelku solidní, ale uvítal bych kratší a komunikativnější řízení.

Největší změnou u RS je samosvorný diferenciál, který má agresivní nástup a nezkušení řidiči se tak mohou dostat do velkých problémů. Autu na výjezdu  ze zatáčky pořádně naložíte v domnění, že všech 160 kW bude přeneseno na silnici, to se však mýlíte, protože po dobu asi jedné sekundy prohrabává vnitřní kolo a pak ostře nastoupí samosvor. V tu chvíli začne auto vtahovat na vnitřek zatáčky a volant ztrácí tendenci vracet se do rovné polohy. Musíte jej tedy přeprat a se strachem v očích auto narovnat. Pokud zabrzdíte i jen s mírně zatočenými koly, Juke nic neodpouští a zadek vyšle do strany a nechá Vás si v tom pořádně vymáchat čumák. Spousta lidí to může brát jako chybu, ale mě se to líbí, protože přesně tak se chovala starší auta a člověk má za volantem pořád na pilno. Právě kvůli tomuto chování bych se vyhnul úzkým lesním okreskám a vrhl se spíš na širší silnice s pěkným povrchem, kde se dá vychutnat hezky vyladěný podvozek. Velkou pochvalu u mě dostává hlavně převodovka, se kterou jsem byl schopný řadit bleskurychle bez sebemenší chybičky.

Nissan Juke Nismo RS (29)

Závěr

Celkový dojem je pak stejně podivný, jako jeho design. Při jízdě na 80% možností auta budete nadšeni vyváženým podvozkem a přesným řízením, na limitu je pak auto bohužel přehnaně nervózní a samosvorný diferenciál se chová zvláštně. Juke Nismo RS je mrcha, ale bohužel ne tím zábavným způsobem. Na normální ježdění je až moc hlučný a tvrdý.

Takže dává takový hot hatch, promiňtě, ”hot cross” smysl? Pro někoho, kdo má rád chuligánský a odvážný vzhled a občas jej vezme na svižnou projížďku, určitě ano. Pokud si však přejete rychlý hatch, ze kterého budete dolovat všechny jeho schopnosti a hledat své i limity auta, poohlédnul bych se někde jinde.

Plusy

Zátah motoru ve vyšších otáčkách

Příplatková sedadla Recaro

Podvozek

Převodovka

Odvážný design

Mínusy

Zvláštní chování samosvorného diferenciálu

Zátah motoru v nízkých otáčkách

Nepříjemné tahání za volant při zrychlování a na výjezdech

Vysoká spotřeba a malá nádrž

Základní výbava: 589 000 Kč

Testovaná výbava: 663 100 Kč

Co základní výbava nabízí: Šest airbagů, ESP + brzdový asistent, úchyty dětských sedaček Isofix na zadních sedadlech, zatmavená skla zadních bočních oken, halogenové světlomety s manuálním nastavením výšky, mlhovky, elektricky nastavitelná a sklopná vnější zrcátka, kliky v barvě karoserie, automatická klimatizace s pylovým filtrem, sportovní vyhřívaná přední sedadla, zadní sklopná sedadla v poměru 3/2, volant s koženým a alcantarovým pošitím, bluetooth, ovládání autorádia na volantu, připojení USB, tempomat s omezovačem rychlosti, inteligentní klíč, elektrické ovládání bočních oken, hliníkové sportovní pedály, Nissan Connect 2.0, diody denního svícení atd.

Příplatková výbava: Sedadla Recaro (+41.100 Kč), sada Tech (+33.000 Kč).

Technické údaje
Motor Nissan Juke Nismo RS
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1618
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 3600 – 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 9 / 7.2
Emise CO2: 165
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 354 / 1186
Objem nádrže (l): 46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1315 / 445
Rozměr pneu: 225/45 R 18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz