Ford Mondeo ST200 – rychlost a prostor za pár tisíc

14. 7. 2011 • Novinky, Zajímavosti

Když se v lednu 1993 představilo Mondeo Mk I., byl to pro veřejnost šok. Jeho předchůdcem totiž byla Sierra, která vedle novinky vypadala moderně asi jako pazourek. Mondeo dostalo příjemné motory Zetec, trvanlivý dvaapůllitrový šestiválec, pohon předních či všech kol a tři varianty karoserie – sedan, liftback a combi. Bylo to takzvaně celosvětové auto, prodávalo se s mírnými úpravami i v Asii či USA. Rozhodně to však nebylo levné vozidlo – stálo celých 6 miliard dolarů! Tedy samozřejmě ne jeden kousek, ale pečlivý vývoj celého modelu a věřte, že to je na automobilový průmysl velmi velká částka. Investice se však vyplatila, Mondeo si vydobylo status výborného rodinného auta a stalo se dokonce politickým pojmem – typický anglický volič byl “muž v Mondeu.” K tomuto Fordu se váží i další zajímavosti, například šasi bylo konstruováno tak, aby pojmulo motor V8 a je to první vůz, který měl v sériové výbavě airbag spolujezdce. Klasikou je také vyhřívané čelní sklo zvané “Quickclear.”

Po třech letech ve výrobě se na trhu objevilo Mondeo MkII., tedy faceliftovaná verze se značně kulatějším designem. Poslední dva roky vozu – 1999 a 2000 – se nesly ve znamení nejsilnější verze známé jako ST 200. Nadšenci do sportovních Fordů ji zpočátku přijali s rozpaky. Předchozím rychlým Fordem totiž nebylo nic menšího než Escort RS Cosworth – bestiální rally čtyřkolka se základem v oldschoolové Sieře Cosworth. Mondeo ST 200 bylo diametrálně odlišné. Nevyřvávalo svůj potenciál pomocí agresivního designu a velkého křídla – šlo spíše cestou upraveného zločince v obleku. Decentní a elegantní bodykit, dvě koncovky výfuku po stranách, mnohopaprsková sedmnáctipalcová kola, mírně snížený podvozek – to bylo vše. Rovněž v interiéru se nic zásadního nezměnilo – mohli jste tam najít perfektní sedačky Recaro a mnoho modrých doplňků, stejně tak jako bohatou výbavu.

Opravdové kouzlo ST 200 však člověk objeví až na prázdné silnici. Je to stále prostorné rodinné auto (ST se představilo i jako kombík), ale v jeho jízdním projevu se objevila pořádná dávka nadšení. Za mnohé mohl motor. Vidlicový šestiválec duratec o objemu 2,5 litru si do parády vzali motoráři od Cosworthu a vytvořili tak mírně zapomenutou perlu. Má sice výkon “jen” 205 koní, což dnes nikoho neoslní, ale projevem předčí nejeden vznešenější motor. Začíná to už zvukem – příjemné podbarvení v nižších otáčkách přijede do naléhavého sonorního nářku, který se vám zapíše do paměti. Podobně příjemný je nádherně lineární přísun výkonu, kdy zátah s otáčkami neustále narůstá, jen aby v posledních chvílích, někde kolem maximálního výkonu v 6500 otáčkách, zatáhl nejrazantněji a nejvýrazněji, tak jak se sluší a patří. To vše doplní příjemnou spotřebou – kousek ve kterém jsem se měl kdysi možnost projet si řekl když ne při rychlé, tak minimálně svižné jízdě mimo město o příjemných 9 litrů na sto kilometrů. Aby toho nebylo málo, je tento agregát rovněž vyhlášen trvanlivostí a spolehlivostí.

Podvozek je zase naladěn v duchu správného kompromisu mezi komfortem a stabilitou. ST je tak radost používat jak na dlouhé trasy, tak na občasné vyjížďky pro radost. Funguje uspokojivě na dálnici i na okresce. Přidejte k tomu tuhé, avšak komunikativní řízení a máte před sebou překvapivě řidičské auto, ačkoliv se dá používat denně na rozvoz dětí do školy. Dobré zprávy pokračují i ve finanční sféře. Provozní náklady vás nezruinují, auto je poměrně trvanlivé a díly typicky fordovsky levné. Kvůli všeobecnému strachu z aut nad objem motoru 2 litry je tak pořízení ST 200 otázkou několika průměrných výplat. Ceny se většinou pohybují od 40 do 100 tisíc kč. Bacha však na vylítané kousky a hlavně korozi, která trápila všechny Mondea Mk I. a II.

To, že se tohle auto po excelentních modelech Sierra a Escort Cosworth kvůli svému usedlejšímu charakteru nestalo legendou nyní nahrává do karet zejména potencionálním zákazníkům. Kde jinde seženete praktické, prostorné, rychlé auto se sportovním nádechem a výborným šestiválcem, které vás nesežere za živa? Navíc je doslova za pakatel, jen si budete muset zvykat na usedlou image “pána v Mondeu.” Ale zase vykládat v hospodě, že máte vůz za 6 miliard dolarů taky není zlé, ne?

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz