TEST Nissan Qashqai 1.6 DIG-T – Úsporný silák
Nissan Qashqai, líbivé SUV z Japonska, kterému bohužel do nedávna chyběl silnější benzinový motor. Nicméně jsme se konečně dočkali a pod jeho kapotou můžeme uvítat novou jedna-šestku, která se chlubí nejvyšším výkonem mezi konkurenty. A jak známe Nissan, je na co se těšit.
Exteriér
Náš vůz byl ve výbavě N-Tec a na líbivých 18′ palcových kolech. Design vozu je opravdu oslnivý a vymyká se ostatním rivalům. Auto působí robustním, až prémiovým dojmem. Vysoká maska, podlouhlé xenonové světlomety s led-diody a panoramatická střecha. Autu navíc přidává metalický bílý lak a chromované doplňky.
Interiér
Interiér se nese v klasickém japonském stylu, takže na rovné ostré linky Němců rychle zapomeňte. Jsou tu spíše jemné a oblé tvary, většina plastů je měkčených, ale bohužel už ne tak hezky vypadajících. Překvapilo mě však rozložení ovladačů – všechna tlačítka jsou po ruce a není problém cokoliv ovládat, aniž byste ztratili oční kontakt s vozovkou. Informační systém už se bohužel nejnovějším konkurentům nevyrovná, ale na druhou stranu je rychlý, přehledný a ničemu nepřekáží. Pochvalu si zaslouží hlavně ozvučení, díky kterému si můžete užít svoji oblíbenou muziku velmi nahlas a kvalitně. Na zadních sedadlech je dostatek místa a po pár kilometrech Vám vnitřek Qashqaie přijde jako útulné místo. Zavazadlový prostor má slušný objem 401 litrů a mezi soupeři se určitě neztratí.
Technika
Pod kapotou tohoto krasavce najdeme přeplňovaný čtyřválec 1.6-litru s označením DIG-T, který je schopný poskytnout výkon až 120 kW v 5600 ot./min., točivý moment se ustálí na průměrných 240 Nm ve 2000-4000 ot./min. Motor je kombinován s šestistupňovou manuální převodovkou. Vzadu s překvapením najdete víceprvkovou nápravu a hmotnost nepřesahuje 1400 kilogramů. Mínusem je však absence automatické převodovky a pohonu všech čtyř kol s tímto nejsilnějším zážehovým motorem, i navzdory tomu se však Nissan rozjede z klidu na 100 km/h za 9.1 sekundy a ručička tachometru se zastaví na číslovce 200 km/h.
Jízda
SUV středních tříd jsou většinou známá svým tvrdším podvozkem a nepříliš dokonalým komfortem, Nissan tu ale jde svou cestou a podvozek je vyladěn tak, aby vůz udeřil na první místa v žebříčku. Bez problému žehlí všechny typy nerovností a rozhodí jej až výrazně rychlejší jízda na nekvalitní silnici. Ve městě mu bohužel ubírá souhra motoru a spojky, kdy nástup spojky je takový všelijaký a musíte si dlouho zvykat, abyste řadili bez cukání. Kulisa řazení taky neoplývá přesností, ale na druhou stranu to není nic, co by mělo nějak výrazně ubírat na hodnocení. Benzinový agregát mě bohužel zklamal při pomalejším popojíždění, kdy mu v nižších otáčkách scházel točivý moment a celková chuť jet kupředu. Největší radost Vám určitě stejně udělá na okreskách, kde moc příjemnějších SUV nenajdete a se spotřebou pod 6 l/100 km ho jen těžko někdo překoná.
Na dálnicích je příjemným zjištěním slušné odhlučnění karoserie a navzdory silnému motoru nízká spotřeba. Tady stojí za zmínku nový systém, který má udělat jízdu přes větší nerovnosti pohodlnější. Pokud totiž najede na hrb, zadní náprava se odlehčí a při dopadu zpět se většinou nepříjemně zhoupne a narazí. V Nissanu to vyřešili tak, že jakmile se zadní náprava odlehčí, vůz mírně přibrzdí přední kola a tím zmírní náraz zadní nápravy.
Pokud chytnete slinu a začnete přemýšlet nad projížďkou po oblíbených okreskách, tak nemusíte mít strach a bez problému můžete vyrazit. Nad 4000 ot./min. motor s chutí táhne a nepřipadá Vám, že sedíte ve vysokém a těžkém autě. Řízení je tužší a díky tvrdší spojce a agresivnímu záběru motoru působí chlapštějším dojmem než třeba Renault Kadjar a ostatní.
Závěr
Ano, má své mouchy, nepřesná kulisa řazení, horší materiály v interiéru, ale plně to vynahradí použitelností, komfortem a jízdními vlastnostmi. Vše je tu ve své podstatě tak průměrné, až se Qashqai může pochlubit skvělým slazením všech dílů. Možná i díky tomu útočí na první pozice ve svojí kategorii.
Plusy
Komfortní podvozek
Nízká spotřeba
Výkon motoru
Odhlučnění
Mínusy
Méně kvalitní materiály v interiéru
Záběr motoru až ve vyšších otáčkách
Základní výbava s testovaným motorem | 459.900 Kč (Visia 1.6 DIG-T/120 kW) |
Testovaný vůz | 605.900 Kč (N-TEC 1.6 DIG-T/120 kW) |
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Nissan Qashqai 1.6 DIG-T |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1618 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 120 / 5600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 240 / 2000 – 4000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 200 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.1 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.4 / 4.8 / 5.8 |
Emise CO2: | 134 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 401 / - |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1365 / 520 |
Rozměr pneu: | 215/55 R 18 |
« Mercedes GLS vyfocen s minimem kamufláže Králové driftu – 2. část »