TEST ojetiny Mercedes-Benz ML 320 CDI
Mercedes-Benz třídy ML je vůbec prvním prémiovým SUV svého druhu, zakladatel této třídy, a tak není divů, že je velmi oblíbený. Druhá generace tohoto modelu si vzala to nejlepší z té první a přidala ještě více stylu a hodnotnějších materiálů. Vzhled je vyloženě luxusní a technika nadprůměrná. V dnešní době se cenově pohybuje na velmi slušné úrovní kolem čtvrt miliónu korun.
Druhá generace řady ML se dokázala oproti svému předchůdci daleko více přiblížit ideálům a image německé automobilky. Velké SUV konečně poskytlo téměř ideální kombinaci poskytovaného komfortu, odpovídajícího provedení interiéru a dostatečně výkonných pohonných agregátů. Se vzduchovým pérováním vůz doslova žehlil nerovnosti silnic a za každých okolností jezdil komfortněji než konkurenční BMW X5. V Mercedesu zapracovali na dříve kritizovaném interiéru, zejména pak na kvalitě použitých materiálů a dílenském zpracováním. Po stránce uspořádání interiéru je vše v naprostém pořádku. Na ovládání automatické převodovky pomocí pravé páčky za volantem si rychle zvyknete, stejně tak na spouštění stěračů a přepínání světel pomocí levé páčky. Všechny ostatní ovladače jsou v příkladném dosahu.
Pokud se rozhodnete pořídit si nové MLko, bude vás stejně mnohem více zajímat, jestli s pořízením tohoto broučka vzbudíte u sousedů pozdvižení. A právě proto jsem se pro tento test rozhodl navštívit několik míst a to středočeské hrady, zámečky a sem tam i nějakou prašnou stezku, kterou byste vy, budoucí majitelé tohoto vozu, mohli brázdit při návštěvě chalupy nebo stavení mimo civilizaci. Samotnému testu samozřejmě předcházela řada příprav jak vozu, tak jeho řidiče.
…vlastně jenom řidiče, protože na Embéčku nebylo vůbec nic, co by průměrný jedinec mužského pokolení nezvládl a v kombinaci s pohodlím, které ML poskytuje, si první, ani druhá řada sedadel nemůže rozhodně stěžovat. Po stránce komfortu i posezu nelze Mercedesu vytknout ani „Ť“. Co bystrým uchem uslyšíte a budete rozhodně kvitovat, je kvalita audio-systému, který jistě potěší nejen managera, ale i zhýčkaného jazzmana.
Po zhruba stokilometrové cestě mimo Prahu nebylo nic, co by osobně na MLku nevyhovovalo, ba naopak. Pohodlí a schopnost podvozku pobírat veškeré nerovnosti splnilo očekávání a generační posun je zde opět velice pocítitelný. I chování vozu v serpentinách je při jeho výšce a velikosti docela pěkně zpracováno a bezpečnostní systémy fungují tak, jak se dá očekávat. Tento vůz jednoduše počítá s vyzrálostí a nadhledem svého majitele. A pokud jím jste, poskytne vám MLko přesně takovou pohodu při vašich cestách, jakou si přejete.
Podvozek je patřičně dimenzován a i po letech provozu patří k odolným. V případě pneumatického odpružení Airmatic můžete narazit na dvojí provedení, přičemž základní při rychlostech nad 140 km/h dokázalo snížit světlou výšku o 15 mm a naopak v terénu ji o 80 mm navýšit (až na 261 mm). Oproti tomu příplatkový offroadový paket uměl zvýšit světlou výšku až na 291 mm. Síla motoru putuje na všechna čtyři kola v poměru 50:50, přičemž základní verze mají systém 4ETS, který simuluje mechanickou závěrku diferenciálu pomocí zásahů brzdové soustavy. Do těžšího terénu se hodí spíše verze vybavené off-roadovým balíčkem zahrnující redukční převodovku, závěrky mezinápravového a zadního diferenciálu nebo systém DSR pro sjíždění příkrých svahů.
Diesel 320 CDI představuje ideální kompromis mezi poskytovaným výkonem a stále přijatelnou spotřebou paliva. Slabší vznětové šestiválce se hodí pro klidnější řidiče, ty silnější vyhoví i náročnějšímu řidiči. Jediným závažnějším problémem bývala u nových motorů špatná ojniční ložiska prvního válce, která stála za zadřenými agregáty na klikové hřídeli. Závada se většinou projevila během prvních desítek tisíc kilometrů a řešila se v záruce pomocí svolávací akce. Motor je ve výsledku velmi příjemným společníkem. Je kultivovaný, tichý a nabídne velmi dobrou dynamiku a skvělou spotřebu paliva. I po letech působil zcela svěže a fungoval bez výhrad.
Nejstarší ročníky začínají trápit při vysokém kilometrovém proběhu prasklé vaky vzduchového odpružení Airmatic. Kratší životností trpí brzdy a objevují se problémy s filtry pevných částic, které při regeneraci nadměrně kouří. Podvozek i soustava pohonu 4×4 je robustní a zatím se neobjevují žádné závažnější problémy. Díky vyšší hmotnosti vozu budete daleko častěji měnit brzdové komponenty, než je běžné (zejména pak u výkonnějších verzí). Jistotu nepřinášejí diesely z filtrem pevných částic. Pozornost si zaslouží i sedmistupňová automatická převodovka, která by měla řadit hladce bez škubání.
Zmíněnými neduhy testovaný model netrpěl, bude se tak jednat především o kusy se špatnou historií, což nebyl náš případ. Model ML je dobře postaveným vozem, který umí být spolehlivý, přičemž vždy je nutné počítat s vyššími provozními a servisními náklady.
V závěru a celkovém zhodnocení jsem dospěl k jednoznačnému názoru. Pokud uvažujete o koupi vozu z kategorie luxusních SUV, měl by se Mercedes ML dostat do TOP 3 modelů, o kterých je moudré uvažovat. Máte-li však ambice zapůsobit na své okolí a získat statut frajera, tak je MLko vaše „numero uno“.
Nebo si kupte přímo náš kousek a já si ho od Vás ještě jednou půjčím. Tento vůz je navíc bez jakéhokoliv poškození, jak na exteriéru, tak i v interiéru. Po technické stránce je skoro jako nový.
Více o problémech, které trápily ML najdete ZDE.
Za propůjčení bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto, kde si můžete prohlédnout tento nebo podobný vůz.
« Bentley Bentayga oficiálně! 5 situací, kdy musíte platit povinné ručení, i když svým autem nejezdíte »