Test Dacia Duster 1.5 dCi 4×4
Dacia Duster, pro mnohé jen to levné ošklivé auto z reklamy, které stojí málo peněz a kvůli tomu ani není dobrým vozem. Všechny pochybnosti jdou však stranou, protože v disciplíně cena/výkon Duster s naftovým agregátem 1.5 dCi, v terénním paketu a s pohonem všech čtyř kol prostě nemá konkurenci.
K testu jsme dostali modernizovanou verzi Dustera, která má mírně upravenou masku, grafiku světel a pár dalších detailů, díky kterým i nejlevnější SUV na trhu vypadá velmi dobře. S litými koly a off-road paketem teda dokáže zaujmout, ale jak je na tom uvnitř kabiny? Kupodivu vůbec ne špatně. Ano, materiály nejsou nic extra, zpracování je průměrné, ale co chtít od tak levného auta? Navíc tu máte vše, co potřebujete – dotykový displej s navigací, USB konektor, klimatizaci a vyhřívání sedadel. Takže s tím, co jezdí na našich silnicích se vlastně jedná o nadprůměrně vybavené auto a interiér se bude snadno udržovat.
Nejdůležitějším ovladačem na středovém panelu je však otočný přepínač, na kterém se volí režimy pohonu – buď můžete mít čistou předokolku nebo si zapnout stálou čtyřkolku, no a pokud se Vám nechce dělat nic, necháte vše v automatickém režimu. Čtyřkolka převzatá od Nissanu funguje opravdu skvěle – i když je založena na stejném principu jako Haldex ze Škodovek a Volkswagenů.
Je až neuvěřitelné, kam se vyhrabe, napomáhá tomu hlavně krátce zpřevodovaná manuální převodovka, velké nájezdové úhly a již zmíněná čtyřkolka od Nissanu. Samotný agregát byl taky překvapením, nejedná se zrovna o nejkultivovanější čtyřválec, ale výkon 77 kW je dostačující a díky dobrému sladění s převodovkou víc výkonu ani nepotřebuje. A tou krátce naladěnou převodovkou myslím opravdu velmi krátce zpřevodovanou! Jednička tu totiž nahrazuje redukční převodovku a rozjedete se díky ní do jakéhokoliv kopce. Na asfaltu dáváte hned po mírném rozjetí dvojku, až tak je krátká. Kombinovaná spotřeba je někde kolem 8 l/100 km, což je v průměru.
V terénu je ale opravdu nevídaně schopný a vyjedete s ním i to, kde už se například takový Range Rover Evoque pěkně zapotí. Tady jde vidět, že není zapotřebí žádná moderní technika, ale jen nízká hmotnost, vysoký podvozek s velkými nájezdovými úhly a kvalitní čtyřkolka. Duster navíc ukazuje, že není nutný ani stálý pohon všech čtyř kol, ale stačí prachsprostá, přes viskozní spojku připojitelná zadní náprava.
A jak se chová na silnici? Mnohá SUV, která vynikají v terénu na běžné silnici oproti konkurenci ztrácejí. Tady je tomu však jinak a Duster se řadí k nejměkčím SUV na trhu. Díky tomu poměrně slušně žehlí všechny typy nerovností. Dynamickou jízdu s ním ale raději nezkoušejte. V zatáčkách totiž působí takovým rozbředlým dojmem – kolíbá se ze strany na stranu a zrovna příjemné to není.
Na dálnici je to v pořádku do nějakých 120 km/h, potom už s ním kolíbá vítr jako s každým vyšším a lehkým autem. Ve městě s ním není sebemenší problém, díky komfortnímu podvozku je pohodlný a s měkkou, dobře naladěnou spojkou se rozjede i úplný začátečník jako nic.
Takže co Dusterem na závěrem? Podle mě velmi překvapil a jedná se o velmi schopné auto. Pokud jezdíte častěji po blátitých cestách a terénem, prakticky neexistuje lepší volba. Vezmete takový Evoque do terénu? Ne nevezmete, protože Vám ho bude líto. Na Dusterovi maximálně poškrábete pár plastů a je Vám to jedno. Navíc se ukázal i dobrým autem na normální jezdění a jedinou nevýhodou jsou dálnice a vyšší spotřeba. Tím nejlepším však zůstává jeho cena, to je prostě kategorie sama pro sebe. Jaké jiné auto dostanete v plné výbavě do 400 000 Kč? Nebo čtyřkolku za nějakých 320 000 Kč? Ano, správně – žádné a nikde!
Plus
Pohodlný podvozek
Schopnosti v terénu
Pohon všech čtyř kol
Cena
Mínus
Nekultivovaný motor
Méně kvalitní materiály v interiéru
Základní údaje | |
Motor | přeplňovaný naftový čtyřválec |
Rozvod | OHC, 2 ventily na válec |
Pohon | všech kol |
Převodovka | šestistupňová přímo řazená |
Zdvihový objem | 1461 cm3 |
Výkon | 80 kW při 4000 ot./min |
Točivý moment | 240 N.m při 1750 ot./min |
Nejvyšší rychlost | 168 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 12,9 s |
Spotřeba město/mimo město | 5,7/5,0 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,2 l/100 km |
Emise CO2 | 135 g/km |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor náprav | 2674 mm |
Délka x šířka x výška | 4315 x 1821 x 1695 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1320/480 kg |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Pneu a kola | 215/65 R 16 |
Objem kufru | 408/1570 l |
.
« Jan Kopecký vyhrává Barum Rally Zlín! Ferrari 488 GTE poprvé vyfoceno! »