JÍZDA – Napříč Beskydy se Škodou Octavia RS 2.0 TSI
Ano, toto auto už jsme v testu jednou měli a prošlo na výbornou. Já si s ním však ještě nezajezdil a pořád jsem se divil, že jich na silnicích vídám tolik. Vždyť to přece nemůže být tak dobré auto, je to ”jen” rychlejší rodinná Octavia! Takže se zvědavostí si přebírám klíče od trojkového RS TSI a absolutně nevím, co očekávat. Zároveň s Renaultem Mégane R.S. 265 Cup je vezmeme na 200 kilometrů dlouhý výlet do Beskyd, kde Mégane potvrdil, že se jedná o opravdové polozávodní auto a Octavia RS velmi mile a nečekaně překvapila!
Takže sedám do auta a vyrážím z Prahy směr Zlín, což je moji každotýdenní rutinou. Auto se na dálnici chová jako každá jiná trojková Octavka, má parádní informační systém s výborným dotykovým displejem, poměrně komfortní podvozek a slušná sportovnější sedadla. Na dlouhých cestách Vás navíc budou hýčkat, některé možná i šikanovat příplatkové reproduktory Canton, ty hrají velmi dobře a v režimu Sport pouští do kabiny i zvuk motoru, což není zrovna můj šálek kávy.
Je krásná slunečná sobota, tři hodiny odpoledne a my sedíme ve Zlíně na kávě, dopíjíme a vyrážíme směr Beskydy. Už na začátku, kdy jedeme směrem na slovenské hranice do města Vsetín po dlouhé rovné silnici, se divím, jak se dvoulitrové TSI drží mnohem silnějšího Mégane R.S. Ten má sice 265 koní a já pouze 220, ale ve VW Group agregát tak dobře naladili, že se na rovinkách dokáže držet i o třídu silnějších hot-hatchů. Dynamiku však lehce potlačují moc dlouhé převody, které ale na oplátku polichotí oku při pohlédnutí na průměrnou spotřebu.
Konečně projíždíme město Vsetín, kde míříme na krásnou horskou silnici, ta vede až do Malé Bystřice. Dříve se tu jezdívaly závody do vrchu a zůstala tu červenobílá svodidla, která přidávají na sportovní atmosféře. Jsou tu dlouhé rovinky, kde se dá letět i 160 km/h, rychlé táhlé zatáčky se dvěma vrcholy, vracečky a spousta technických i velmi rychlých pasáží, které spolujezdcům nahání husí kůži. Tady se ukazuje, že Octavia RS není jen tak ledajaký rodinný lift-back! Tento úsek tedy nabízí vše pro prověření něčeho, co se chlubí označením RS, tak pojďme na to! Směrem na Malou Bystřici se jede hlavně z kopce a pozná se tu, jak si konstruktéři dokázali pohrát s naladěním podvozku, projíždím si tedy 2x silnici tam a zpět, abych si zapamatoval, co nejvíce zatáček a konečně chytám Octavii pod krkem a nestačím se divit. Ona mi normálně kouzlí úsměv na tváři a spolujezdci teče adrenalin i ušima, jo, to je ono!
Podvozek je tak dobře naladěný, že pokud nesedí idiot za volantem, tak prakticky nezná nedotáčivost. Nějaký měsíc zpět jsem jezdil s pětiválcovým Focusem ST, který byl sice větší ”mrcha”, ale rychlostně Octavii zcela jistě nestačí. Dobře naladěná převodovka s krátkými drahami, výkonné brzdy, vysoký točivý moment 350 N.m. a dostačující výkon 220 koní, tady se někomu povedlo vytvořit auto, které funguje, všude! Můžete ho honit po klikátých okreskách a bude Vás bavit, potom vezmete zbývající 3 členy rodiny a můžete jet do Chorvatska k moři za spotřebu 7-8 l/100 km.
Na této silnici už asi po čtvrtém průjezdu jezdíme tak rychle, že raději pokračujeme dál směrem na Rožnov pod Radhoštěm, kde je velmi krásná příroda a vedlejší silnice tam připomínají takové malé Alpy. Jedná se spíš o pomalejší a technické okresky, kde mi bohužel schází samosvorný diferenciál, na výjezdech z pomalejších zatáček mi prostě pořád prokluzuje vnitřní kolo, tady bych si počkal na RS230 se svorem. Ale i tu je však auto velmi rychlé, takže jestliže potkáte někoho s STi, Méganem R.S. apod., tak ano, nakonec Vám ujede, ale pokud se řadíte k lepším a zkušenějším řidičům, tak se bude hodně divit, jak se v některých pasážích dokážete držet a silnější konkurenty nahánět.
Můžete namítnou, že toto auto sice je velmi rychlé, ale na druhou stranu je řízení sterilní. Ano, je, ale díky tomu bude většina z Vás mnohem rychlejšími a bezpečnějšími řidiči. Navíc, ukažte mi na jediné auto na trhu, které dokáže tak skvěle kombinovat sportovní a dlouhou komfortní jízdu s jedním z největších vnitřních prostorů ve svojí třídě a s prvotřídní německou kvalitou. Nevím, jak Vy, ale já moc podobných aut neznám, za mě jednoznačně palec nahoru! Nechtělo se mi vracet.
Plus
Skvěle naladěný motor
Pohodlný a zároveň sportovně naladěný podvozek
Příjemná sportovní sedadla
Vzhled
Mínus
Malá nádrž
Delší převody
Zvuk motoru v reproduktorech
TECHNICKÉ ÚDAJE – Škoda Octavia RS 2.0 TSI | |
Motor: | 1984 ccm, čtyřválec, benzínový |
Max. výkon: | 165 kW při 4500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 350 Nm při 1500-4400 ot./min. |
0 – 100 km/h: | 6,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 244 km/h |
Průměrná spotřeba: | 8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1425 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 629 900 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 820 700 Kč |
« První Bugatti Veyron jde do aukce! Hyundai H350 přichází na český trh »