TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G90
Mazda obnovuje bojovou linii na ohromně našlapané frontě malých vozů, které už léta bezvýhradně kraluje Škoda Fabia. Nová generace Mazdy 2 na to jde opět úplně jinak a po svém, stává se z ní tak opravdu zajímavá a v mnoha ohledech zcela exotická volba pro řidičsky založené jedince.
Největší rozdíl proti konkurenci nalezneme samozřejmě v pohonných jednotkách používající technologii Skyactiv. U benzínových motorizaci se jedná o spojení výhradně atmosferického plnění a vysokého kompresního poměru 14:1. Výsledkem je nízká spotřeba, vyšší krouticí moment a skvělá odezva motoru. Ano, v Mazdě nenajdete tříválce – nejslabší nabízená motorizace je stále 1.5 Skyactiv-G jen s umírněným výkonem 90 koní. Na opačném konci pak stojí nejsilnější motorizace naladěna na rovných 85 kW, tedy 115 koní. V našem testu se musíme spokojit se základní motorizací.
Ta samozřejmě nemá nijak zásadní výkon, ale Mazda se snažila i v jiné disciplíně – snižování hmotnosti. Mazda 2 proto v základním provedení váží 970 kilogramů, zkoušený vůz pak jen 980 kilogramů (jde o pohotovostní hmotnost s veškerými náplněmi a bez řidiče). To už je opravdu slibný údaj, který v kombinaci s 90 koňmi zaručuje velmi dostačující dynamiku.
Pravda je, že “mazďácká” benzínová patnáctistovka patří mezi nejpříjemnější motory, jaké jsem kdy u malých aut zkusil. Je taková bezprostřední, vstřícná, živá. Okamžitě reaguje na pokyny plynového pedálu, je cítit, že se hned něco děje. Nejvýkonnější “jedna-pětka” potěší také pružností, i z nízkých otáček se sbírá ochotně, síla pak přichází plynule a sympatický zátah prakticky nepolevuje až k hranici 6000 ot/min. Srovnání s atmosferickými motory v Hyundai i20 nebo třeba Škodě Fabii se nevyhnu a rovnou říkám, že Mazda 2 má na segmentu nejlepší benzínovou jednotku.
I díky tomu lehká Mazda umí být docela překvapivým dravcem, s nímž je radost jezdit trochu “živěji”. Má totiž také skvělé řízení, přesné řazení a také poměrně schopný podvozek, díky němuž japonský prcek působí překvapivě dospěle. Umí jak rychlé a ostré zatáčky, tak levý pruh na dálnici. Auto vždy působí stabilně a velice jistě. Při změně směru je čitelné, netrpí přehnanou nedotáčivostí ani nepříjemnými náklony karoserie.
Komfort jízdy je také velice dobrý, mezi malými auty se jedna o velmi nadprůměrný podvozek i co se filtrace nerovností týká. Jízda je jednoduše velmi příjemná a relaxující. Atmosferický motor je navíc jen málo náchylný na výrazný výkyv ve spotřebě. Ta se drží kolem 6 litrové hranice téměř konstantně, což je opravdu velmi slušná hodnota. Potěšila mě i manuální převodovka, která má příjemně tuhý chod, krátké dráhy a je přesná. Bohužel však nabízí jen pět rychlostních stupňů.
Kde však Mazda naprosto válcuje konkurenci je interiér. Takový Renault Clio, Peugeot 208 nebo i stálice Škoda Fabia musí sklopit uši a tiše závidět. Mazda 2 umí nabídnout head-up display, kontrastně barevné obšití palubní desky, digitální palubní přistroje, špičkový infoteinment a naprosto vytříbené zpracování celého interiéru. V třídě malých vozů je to něco naprosto nevídaného. Ergonomii není co vytknout a vlastně to platí pro celý vnitřek. Prostoru je dostatek, sedadla jsou pohodlná a nabídnou dobrou oporu. Tady si Mazda za svůj progres zaslouží maximální počet bodů.
Upřímně, toto autíčko mě moc potěšilo tím jak skvěle jezdí, za jak málo a jak kvalitně je postavené. Do segmentu mezi rozsáhlou konkurenci přináší svěží závan tradiční japonské staré školy. Pokud rádi řídíte a chcete být jiní, nezbývá mi, než vám Mazdu 2 doporučit.
Plusy
- Všestranně vynikající motor
- Skvělé jízdní vlastnosti
- Účinné světlomety, posaz
- Přesné řízení a řazení
- Moderní technika, rozsáhlá výbava
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Chybí dvouzónová klimatizace
- Široké sloupky A omezují výhled
- Prakticky nulová individualizace
- Průměrný objem zavazadelníku
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Mazda 2 1.5 Skyactiv-G90 |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1496 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 55 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 148 / 4000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 200 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.4 / 4.1 / 4.9 |
Emise CO2: | 115 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 280 / 950 |
Objem nádrže (l): | 44 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 980 / 530 |
Rozměr pneu: | 185/60 R 16 |
« Hyundai Tucson představen veřejnosti! Nové Audi R8 přijíždí na start »