PEUGEOT-205-rallye-2800

Peugeot 205 – všudypřítomný bavič

30. 6. 2011 • Historie, Novinky

Jsem si jistý, že mnoho lidí si při pohledu na nadpis zaťuká na čelo a zamumlá pod fousy větu, která bude obsahovat slova proč, píše a plečka. Jenže ačkoliv je 205 stále ještě poměrně všudypřítomným autem, což je vzhledem k tomu, že se jí vyrobilo hodně přes 5 milionů kusů a pochází z doby, kdy Peugeot ještě dělal trvanlivá auta, zcela pochopitelné, tak je několik verzí, které stojí za zmínku. Potěší zejména řidiče, jimž není nadšení auta a zábava za volantem cizí. A není to jen o 205 GTI, legendárním hothatchi, na který si vzpomene většina fandů aut této kategorie. Pojďme se podívat na to nejzajímavější, co za 15 let ve výrobě pod označením 205 vzniklo.

Peugeot 205 1.4 XS

Začneme na první pohled téměř běžnou dvě stě pětkou. Model XS byl mírně sportovnější variantou těchto malých Peugeotů, který se dal rozpoznat zejména podle sportovních sedaček a volantu z GTI. Nejzajímavějším motorem byla karburátorová čtrnáctistovka o výkonu 85 koní v 6400 otáčkách, která dokázala tuto malinkou krabičku od sirek rozpohybovat na stovku za slušných 10.6 sekundy podle oficiálních údajů (nezávislá měření automobilových magazínů mluví spíše o hodnotách pod 10 vteřin). Převodovka byla pětistupňová manuální. Už tato verze se může zařadit k perfektně ovladatelným, svižným a zábavným dvě stě pětkám, ačkoliv žije ve stínu GTI. To je částečně dobrá zpráva pro ty, co nemohou najít slušné 205 GTI na prodej – XS jsou často daleko zachovalejší a za příjemnější ceny.

Peugeot 205 Rallye

Jeden z nejlevnějších způsobů, jak si připadat jako jezdec rally 80. let, je pořídit si právě tuto verzi malého Peugeotu. Točivá třináctistovka s karburátory Weber vypustila na světlo světa 103 koní v 6800 otáčkách, které povětšinou bílou 205 pořádně prohnaly. Ručička váhy totiž ukázala jen mrzkých 794 kg. Zásluhu na tom měla drastická dieta, při které se odporoučela veškerá výbava, odhlučnění či elektrické systémy. Vznikla tak nejspartánštější a nejovladatelnější dvě stě pětka všech dob. Vyrobilo se jich sice poměrně hodně, ale většina ukončila svou životní etapu omotána kolem stromu či hluboko v příkopu. Zkušená ruka řidiče byla potřeba, ale zkrocení takového malého ďábla přinášelo odvážlivci za volantem puristickou radost z jízdy. Pěkná 205 Rallye bude brzy ceněnou klasikou a její současní majitelé jsou si toho dobře vědomi. Na prodej jich tak mnoho není a když už, jsou to unavené kusy. A jak že bezpečně poznáte Rallye od ostatních verzí? Bílá či žlutá barva, barevné pruhy na masce a plechové třináctky ve stejném odstínu jako zbytek auta jsou jasnou nápovědou. Podobné úpravy má i pozdější 106 Rallye.

Pro německý trh se vyráběla tisícikusová verze 205 Rallye s motorem 1.9 o výkonu 105 koní. Mezi fanoušky Peugeotu ale není moc populární, protože hmotnost oproti 1.3 narostla o 150 kg a tak se vytratila i část hravosti a obratnosti auta. V Británii zase měli Rallye i s motorem 1.4 a 76 koni.

Peugeot 205 GTI

Když v roce 1986 přišla na trh dnes již legendární dvě stě pětka ve verzi GTI, přinesla s sebou mírnou kontroverzi. Na jedné straně zlepšila image všem předokolkám, na které se stále v porovnání se zadokolkami hledělo skrze prsty, a motorističtí novináři z ní byli u vytržení díky ostré ovladatelnosti a hravosti. Na straně druhé si lidé stěžovali na záludné chování podvozku, zejména na rychlé vplutí mezi keře kolem cesty zádí napřed po ubrání plynu v zatáčce. Dnes je tohle chování respektovaná součást charakteru GTI a u nových ostrých hatchbacků mnoho nadšených řidičů marně touží aspoň po troše takové nátury. Právě ona záludost je jedním z důvodů, proč je GTI nyní považováno za legendu a jeden z nejzajímavějších hothatchů všech dob. Jako první přišla slabší, ale lépe zatáčející verze 1.6 se 105, později 117 koni. Na stovku jí to trvalo mírně nad 9 sekund u slabší varianty. Z venku měla 1.6 v sérii čtrnáctipalcová litá kola (1.9 dostala patnáctky dnes již klasického vzhledu) a od běžných 205 se GTI odlišovala širším postojem, červenými pruhy a dalšími detaily. Kromě kol je rozdíl mezi 1.6 a 1.9 GTI i v brzdách (1.6 má vzadu bubny) a sedačkách (u 1.9 jsou polokožené). Později příchozí 1.9 měla 128, později kvůli katalyzátoru jen 122 koní. Silnější z nich zdolala stovku za slušných 7,6 sekundy. O kvalitách 205 GTi svědčí i to, že je dnes stále používána pro porovnání při testování nových vozů.

Peugeot 205 Gentry

Pro lidi s odporem ke spojkovému pedálu se Peugeot rozhodl vyrábět rovněž luxusnější variantu na téma GTI s automatem. Motor 1.9 byl odladěn na 105 koní a ve výbavě auta nechyběl celokožený interiér s imitací dřeva, posilovač řízení, ABS a vyhřívaná zrcátka. Kvůli stejnému bodykitu si lidé GTI často pletou právě s modelem Gentry.

Peugeot 205 CTI

Mladí bulvároví povaleči s děravou kapsou si oblíbili další verzi příbuznou s legendárním gétéíčkem – kabriolet 205 CTI. Ten přišel na trh rovněž s GTI bodykitem, plátěnou střechou a 115  hp šestnáctistovkou či 105 hp 1.9. Chybělo mu však přední zavěšení z GTI. Přesto to byl velmi dobře jezdící kabriolet.

Peugeot 205 T16

Málo lidí o něm ví a ještě méně jej kdy vidělo. Unikátní a nezaměnitelná 205 T16 je motoristický klenot. Byla vyrobena jako 200 kusová homologační série pro závodní speciál 205 Group B, který vyhrál světový šampionát v rally v letech 1985 a 1986 zásluhou finských řidičů Timo Salonena a Juhy Kankunena. S jakoukoliv běžnou 205 nemá krom vzhledu v podstatě nic společného. Oturbená osmnáctistovka si našla své místo před zadní nápravou a zakrývala ji laminátová karoserie. Jak už napovídá název (T16 = Turbo 4×4), tahle komiksově vypadající dvě stě pětka má rovněž pohon všech kol. V mnohém byla T16 velmi podobná závodnímu speciálu, snad jen výkon “pouhých” 204 koní byl ve srovnání s rallyovým monstrem více než poloviční.

Ve světle těchto modelů není těžké pochopit, proč se Peugeot 205 stává pomalu ale jistě legendárním vozem této francouzské značky. Příliš nereziví, má překvapivě poctivou a trvanlivou mechaniku (i když zadní náprava je chronickým problémem malých Peugeotů té doby), dlouhověké diesely, nadčasový design, zajímavé varianty včetně malinké “pekařské” dodávky a hlavně mnoho modelů zaměřených na řidiče. Rozhodně si nemyslím, že patří do starého železa, to nemůže žádný pravý petrolhead (minimálně u verzí vyjmenovaných výše) dopustit. Peugeot se v současné době marně snaží vydobit si renomé, jaké měl za dob 205. Nejnovější coupé RCZ však dává tušit, že se léta zábavných francouzů se lvem ve znaku opět vracejí. My v to doufáme.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz