Novinka od ZF: Devítistupňový automat
Firma ZF, výrobce jedněch z nejlepších automatických převodovek světa, vypustila první informace o nově připravované devítistupňové automatické převodovce. Pokračuje tak megalománie v počtu převodových stupňů, která se podle všeho rozšířila i mezi manuální převodovky, jak jsme vás nedávno informovali v souvislosti se sedmikvaltem od Porsche. Spekulace, zda je tolik převodových stupňů nutných, však nechejme na jindy, ačkoliv je nám jasné, že výrobci se tak snaží zejména vyhovět přísným normám EU a snížit spotřebu svých vozů.
Zpět však k ZF. Devítistupňový automat je klasické konstrukce s hydrodynamickým měničem točivého momentu a byl primárně vyvinut pro použití ve vozech s motory vpředu napříč. Bude tedy zřejmě dostatečně prostorově kompaktní a použitelný pro mnoho typů aut. Pracovat dokáže v točivým momentem 280 až 480 Nm, čímž bude vhodný pro spárování s nemálo motory od středně silných dieselů po velké atmosferické benzínové agregáty. Další prohlášení se velmi podobají každému představení nové automatické převodovky – hovoří se v nich o rychlejší a hladší změně stupňů či snížení normované spotřeby, v tomto případě až o 16%. V jakých vozech novinku najdeme ještě jasné není. Můžeme však očekávat, že se představí v některém z BMW, se kterým firma úzce spolupracuje. Uvidíme, zda-li ZF nabídne i možnost manuální volby stupňů například pádly pod volantem. Obáváme se totiž, že v devíti stupních by se při ťukání do pádel ztratil i geniální matematik schopný počítat karty v casinu.
.« TEST Mercedes-Benz C250 CDI 4Matic kombi Jaguar XK (X100) – Dokonalé GT »