TEST Škoda Fabia Combi 1.2 TSI (66 kW) – Kanárek do rodiny
Nová Škoda Fabia čekala na příchod karosářské varianty kombi zhruba 3 měsíce a její příznivci se samozřejmě nemohli tohoto času dočkat. Nová Fabia strhla v okolí skalních příznivců velké ovace a u verze kombi plesají především hlavy menších rodin.
I když se již nová Fabia prodává bezmála půl roku, po silnici jich stále nejezdí tolik, kolik se od tohoto nového modelu očekávalo.
Nám k testu dorazil kanárkově žlutý “kombík” se zážehovou dvanáctistovkou pod kapotou, který má zlanařit k prodejům především mladší rodiny. Ač se to tak na první dojem nemusí zdát, Fabia je vskutku ideální auto pro malou rodinu. Jak tedy verze kombi obstojí v našem testu?
Nejprve se pojďme podívat na exteriér. Je nutno podotknout, že aby Fabia vypadala opravdu dobře, musíte sáhnout hlouběji do peněženky. Černá světla s LED denním svícením a slušivá litá kola prostě něco stojí.
Fabia Combi je oproti verzi hatchback delší o 265 mm. Konečná délka kombíku je tedy 4257 mm a věřte, že i přes její nárůst nebude podélné parkování žádným problémem. Nová Fabia vypadá opravdu dobře a poutavý lak Sprint Yellow strhává velkou pozornost okolí, především tedy mladších lidí.
Interiér Fabie se oproti minulé generaci posunul světelné roky kupředu, a to především svou kvalitou. Už ale na pohled je interiér o mnoho příjemnější a útulnější, za což si Fabia zaslouží plusové body. Stále však počítejte s použitím tvrdých plastů, i když jejich zpracování je velmi kvalitní a slícování proběhlo taktéž ukázkově. Na pohled tvrdé plasty ale nepoznáte a lehké zklamání se dostaví teprve po samotném osahání.
Verze Combi je ale v interiéru totožná s hatchbackem a taktéž můžete mít Fabii napěchovanou solidní výbavou. Bezklíčové startování a odemykání, vyhřívání předních sedadel, elektrické stahování všech oken, parkovací čidla, tempomat, automatickou klimatizaci či panoramatickou střechu – to vše ve Fabii kombi můžete mít.
I když je Fabia malé auto, ze samotného vozu je výhled dobrý. Sedí se v ní relativně nízko a konečně je Fabia vozem, za jehož volantem se necítíte jako při katolické večeři.
Fabia dokáže být na svou velikost ale také slušně praktickým přibližovadlem a pro menší rodinu tak může představovat ideální vůz. Zavazadlový prostor pojme solidních 530 litrů a pokud sklopíte zadní sedadla, rázem se nákladový prostor nafoukne na 1395 litrů.
Pod kapotou námi testované Fabie máme turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI, který už samozřejmě známe z mnoha různých modelů (ať už samotné Škodovky nebo VW). Zde nám poskytuje výkon 66 kW a točivý moment 160 Nm. Není to mnoho, ale jelikož tato Fabia Combi váží okolo 1130 kg, žádný lenoch to rozhodně nebude. Tento motor byl samozřejmě nabízen i v předchozí generaci Fabie, jenže Oproti předchozímu motoru 1,2 TSI s kódovým označením EA111 má nový agregát EA211 nově 16 ventilovou hlavu a výfukové svody integrované v hlavě válců. Ty jsou dokonce chlazeny chladící kapalinou, takže s ním Fabia slibuje menší spotřebu při vyšší zátěži. Díky integrovaným svodům a jejich chlazení se tedy nemusela obohacovat směs spalin a mohl být použit jiný katalyzátor. Nový agregát EA211 má také proměnné časování ventilů, rozvod řemenem a několik změn se provedlo také na turbodmychadle. Je to tedy oproti předchozí Fabii zcela nový motor a slibuje zde opravdu hodně.
Nastartování doprovází bravurně kultivovaný chod tohoto maličkého agregátu, a na volnoběh takřka ani nepoznáte, zda běží nebo je vypnutý. V nízkých otáčkách je motor tichý a pokud nebudete překračovat hranici 2000 ot., “jednadvojka” TSI potěší také příjemnou spotřebou. Není žádným problémem i ve městě jezdit pod 6 litrů a mimo něj to stáhnout klidně pod 4,5 l/100 km. Dá se ale jet samozřejmě i za méně.
Vše jde velmi lehce, ale v případě malého kombíku to je spíše ku prospěchu. Ukázkové jsou velmi přesné a lehké dráhy přímořazené pětistupňové převodovky, ovšem to už tak v celém koncernu bývá zvykem a určitě se občas sami přistihnete, jak řadíte a podřazujete, i když to vlastně vůbec nebude nutné. Z povinnosti regulace otáček díky jednotlivým převodovým stupňům se tedy najednou stane zábavná činnost. Kupodivu potěší i příjemný zvuk motoru, který zní jako o pár desetin litru větší agregát.
Motor má jinak dostatek síly, aby s Fabií zahýbal, když vezete s sebou i spolujezdce. Při více zatíženém autě je nárůst váhy a úbytek výkonu celkem znát a nahoru jde váha ruku v ruce i se spotřebou paliva. Pokud máte ale ženu vážící 60 kg a pouze jedno malé dítě, na výletech určitě nijak strádat dynamika i spotřeba nebude.
Není to samozřejmě žádná dynamická smršť jako u 81 kW verze, ovšem i slabší dvanáctistovka umí s autem velmi slušně zahýbat. Při potřebě předjíždění z nějakých 60km/h je nutno nejlépe shodit kvalty rovnou na dvojku a Fabia pak vyrazí překvapivě razantně vpřed. Za vrcholem výkonu (4800 ot.) má motor ještě smysl vytáčet maximálně dalších 500 otáček. Poté ztratí “jednadvojka” dech a je třeba řadit zase nahoru. I v nízkých otáčkách se však motoru celkem chce do zrychlování. Točivý moment 160 Nm můžete totiž využít v širokém spektru 1400 – 4000 otáček, ale nejlépe se motor stejně cítí po překročení mety 2500 ot./min. Pak se nechá s chutí vytočit až těsně před omezovač, ale tam vlastně nemá smysl otáčky vůbec hnát.
I Fabia se slabší dvanáctistovkou se umí rozjet na úctyhodné rychlosti, jenže ani při zahlédnutí zatáčky naštěstí nemusíte panikařit a ze strachu stahovat své půlky k sobě. Podvozek je tu na opravdu skvělé úrovni a pokud by něco nezvládl podvozek, situaci zachrání bravurně naladěný stabilizační systém. Ten se bohužel nedá vypnout, ale ničemu to nevadí – naopak to je pro bezpečnost velmi prospěšné. Fabia jakoby téměř neznala nedotáčivost, a je to právě díky skvělému systému ESP. Pokud nájezdovou rychlost přepísknete a podvozek zatáčku prostě nezvládne, ESP přibrzdí vnitřní kolo tak, že Polo občas pěkně utáhne stopu. Po puštění plného plynu v zatáčce vás systém stabilizace nechá čas od času i hezky (ale mírně a bezpečně) sklouznout. Ve Fabii Combi ale stabilizační systém často zasáhne až moc a přibrždění je opravdu razantní a rychlé. Řízení ochotně reaguje a žlutý kombík hbitě mění směr jízdy. Podvozek tedy konečně dospěl a chová se tak, jak by bezpečné auto mělo, což ve výsledku dělá z Fabie obstojně zábavné vozidlo. Podvozek se dokáže díky 16″ kolům s rozměry 215/45 zakousnout do asfaltu se skutečnou chutí a zatáčku vykrojit tak, že bude nevěřícně koukat nejeden odpůrce značky.
Spotřeba paliva je u takto malého benzínového motoru hodně závislá na stylu jízdy. Snaživci dokáží spotřebu stáhnout i ke 4 litrům na 100 km. Průměrně bych počítal spíše se spotřebou okolo 6 l/100km. Můj průměr za celý týden byl lehce přes 6,5 litru, Fabia ale trávila drtivou většinu času ve městě a jezdila svižným tempem.
Fabia Combi dokáže pojmout obstojné množství zavazadel, ovšem zadní pasažéři se budou muset se svými nároky opravdu uskromnit. Dospělé osoby přes 180 cm budou mít totiž vzadu velký problém uskladnit svá kolena. Na hlavu je ve Fabii jinak místa dostatek.
Fabia Combi tedy může představovat dokonalý ideál rodinného vozu pro velké množství malých rodin a na druhou stranu dokáže i svého řidiče příjemně bavit v zatáčkách. Konečně Fabia dospěla a již není radno se smát jejím motorům či jízdním vlastnostem.
Plusy
- - Mladý a poutavý design
- - Spotřeba paliva
- - Kultivovanost motoru
- - Spotřeba paliva při klidné jízdě
- - Jízdní vlastnosti
- - Skvěle naladěný systém ESP
- - Objem zavazadlového prostoru
- - Příznivá základní cena
- - Komfort podvozku
- - Kvalitní interiér
Mínusy
- - Absence šestistupňové převodovky
- - Méně místa vzadu na kolena
- - Vyšší cena příplatků
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Škoda Fabia 1,2 TSI (66 kW) |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1197 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 66/ 4400 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 160 / 1400 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 185 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6 / 4 / 4.7 |
Emise CO2: | 107 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 530 / 1395 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1133 / 530 |
Rozměr pneu: | 215/45 R 16 |
.
« Nejrychlejší kombi na Nürburgringu je Seat Leon ST Cupra Hyundai posiluje, do WRC nasadí čtvrtou posádku »