peugeot 508 sw gt exterior (16)

TEST Peugeot 508 SW GT

1. 5. 2015 • Novinky, Peugeot, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 85%

Podvozek: 85%

Zpravování: 80%

Praktičnost: 85%

Peugeotu e podařilo vytvořit fantasticky rychlé cestovní auto, které se nezalekne ani sportovnější jízdy. 508 SW GT je jedno z nejlepších mainstreamových kombi střední třídy na trhu.

Verdikt:

Peugeot 508 mě přesvědčil už při testování verze v manuálu a s benzínovou 1.6 THP, že nepatří do stínů střední třídy a nabízí spoustu argumentů, proč si vybrat právě tento vůz. Za těch pět let, co je na trhu. však konkurence neusnula na vavřínech, ale naopak odstoupila pěkně daleko. Mámě tady nové a atraktivní Mondeo, bestseller své třídy Passat a už brzy dorazí omlazená Mazda 6 a zcela nový Superb. Reálně se tak 508 spíše bude prát o prodeje s Hyundai i40, Opelem Insignia a třeba Citroenem C5. Tato třída nabízí opravdu široký výběr, a tak Vás určitě zajímá s čím dorazil na frontu do boje po nedávném faceliftu.

No a není toho mnoho – nová světla, maska, design nárazníků a rozšířená nabídka motorů… V interiéru se pak změnilo ještě méně, je tady třeba nový infoteinment systém. Ve výsledku samozřejmě auto působí modernějším a osvěženým dojmem, jenže se obávám, že stačit to nebude. Nicméně tato verze je trochu jiná káva!

508-1

Ještě než jsem nakoukl do sofistikovaných technických tabulek a dat, milně jsem se domníval, že ona významně znějící dvojice písmen GT, spočívá jen v posílení motorizace. Není to však jen přechod na agregát 2.2 HDI o výkonu 204 koní, které dělá z Peugeotu 508 GT to, čím je. Nejlepší z řady dostal do vínku úplně jinou přední nápravu, na které jsou kola zavěšena lichoběžníkovými rameny, oproti nápravě McPherson, kterou disponují všechny ostatní verze.

U toho se samozřejmě neskončilo. Podvozek byl kompletně naladěn na vyšší tuhost a tedy i jistotu v zatáčkách. Všechny tyto změny však proběhly pouze pod venkovní slupkou a letmé obhlédnutí vašeho vozu tak nikomu neprozradí, čím disponujete. Označení GT se omezilo na trojici znáčků umístěných v přední masce a na blatnících, ty hodně znalé potom trkne dvojice chromovaných koncovek výfuku, umístěných do spodní části zadního nárazníku.

508-3

První kilometry za volantem o nově nabytém charakteru vypovídají jen okrajově. Motor táhne svými 450 Nm o něco víc, než druhý nejsilnější dvoulitr o výkonu 180 koní, který má hodnotu točivého momentu jen 400 Nm. Podstatnou část rozdílu však smaže převodovka, která řadí stále stejně klidně a hladce. Podvozek je v městské zástavbě o hodně tužší a některé výtluky tak nejsou pro posádku úplně příjemné. Na místě je ovšem opět zmínit vynikající odhlučnění, díky kterému je v interiéru nadstandardní ticho a akusticky se projeví až ty opravdu velké rázy. Podobně dobře je na tom odhlučnění vozu i při vysokých rychlostech.

Teprve při vyjetí mimo město se začne GT projevovat tak, jak se sluší a patří. Oproti standardní verzi je změna více než rapidní. Velký šedý kombík jako by pocitově odhodil pryč svých 1700 kilogramů hmotnosti a agilně se vrhá za volantem. Řízení je příjemně přímé, a ačkoliv je odezva omezená, dobře hodnotím alespoň posilovač, který se sám o sobě nepředře a nechá řidiče, ať se taky trochu snaží. Mimo město a při svižnější jízdě však řízení funguje výborně. V kombinaci s tuhým zavěšením a karoserií, která se v zatáčkách naklání jen minimálně, se stává z 508 GT až obdivuhodně hravé a vlastně i vcelku zábavné auto.

508-6

Neméně zásadní podíl na tom všem má i zmíněný motor. Výkonu je dostatek téměř za každé situace a už od dvou tisíc se 508 doslova řítí kupředu. V rozsahu otáček mezi dvěma a třemi a půl tisíci je motoru nejlépe, za touto hranicí už mu dochází nadšení a přes čtyři tisíce už nemá smysl jít. Klasickou neochotu dieselu ve vysokých otáčkách si dost dobře uvědomuje i zmíněná převodovka, která i v automatickém sportovním režimu řadí ještě před čtyřmi tisíci a motor dál zbytečně nevytáčí. I přesto je však automatický režim trochu zbytečně zbrklý a podřazuje už při zlém pohledu směrem k plynovému pedálu. Osobně jsem proto ve velkém dával přednost hlavně pádlům pod volantem a při sportovnější jízdě využíval je. Celkově je sladění motoru i převodové skříně velmi dobré, ale neuškodilo by trochu více dramatu. Na rázné změny rychlostí můžete zapomenout, převodovka i při sebevětší zátěži zachovává především klidnou tvář a měnit rychlosti s rázností dvouspojkového ústrojí prostě nedovede.

Tento charakter ale není nic proti ničemu. Na 508 GT nelze koukat jako na čistokrevný sporťák, ale hlavně jako na rychlý kombík, jehož podvozek se nezalekne výzvy a jehož motor má dostatek výkonu k rychlému cestování. Ve chvíli, kdy budete chtít po 508 GT opravdu silně sportovní jízdu, zjistíte třeba to, že se velký diesel nepodařilo uprosit, aby nebyl těžký a nedopřál vozu trochu té nedotáčivosti. V utažených zatáčkách se tak snaží předek vozu často vyběhnout ven a krotit ho musí až stabilizace, kterou navíc nelze vypnout v rychlostech nad 50 km/h. V zatáčkách tohoto charakteru se navíc projeví i neřest v podobě protáčejícího se předního vnitřního kola, které ztrácí pod přívalem točivého momentu adhezi.

508-4

Spotřeba se po týdenním testování pohybovala lehce nad 8 litry a opravdu se nejednalo o pomalé jezdění. Pokud se člověk uklidní, není problém se pohybovat minimálně o litr níže. Na takto dynamicky nadané auto to není vůbec zlé.

V cestovatelském duchu se nese i vnitřek vozu. Zde se oproti standardním verzím žádné změny neodehrály a po otevření dveří je tak připraven kvalitně zpracovaný, luxusně působící interiér. Řidič a jeho spolujezdec uvelebí svá pozadí do ergonomických, překvapivě tuhých sedadel s dobrým bočním vedením, která navíc nabízí i perličku v podobě výsuvné stehenní opěrky. Na místě řidiče bych ocenil jen možnost přitáhnout si volant blíže sobě a dát jej ještě o kousek výš. Zpoza koženého věnce na mě kouká dvojice vystouplých budíku v chromovaných obroučkách, doplněných ještě ukazateli stavu paliva, teploty vody a trochu netradičně i teploty oleje. Infotainment systém s navigací se nachází uprostřed palubní desky a je obsluhován částečně dotykově, částečně potom tlačítky na panelu pod ním. Není mu příliš co vytknout, snad by jen mohl lehce přidat na rychlosti.

508-7

Cestující na zadních sedadlech si na nedostatek místa příliš stěžovat nemohou, tedy alespoň pokud to nebudou vysloveně dlouháni. Jedincům okolo 190 centimetrů může trochu docházet místo pro kolena. S velice slušným prostorem je možné operovat v kufru. Zavazadelník dlouhé 508 má pěkných 508 litrů základního objemu, potažmo 550 oželíte-li rezervu. Po sklopení sedadel nabídne kufr 1556 litrů, bez rezervy dokonce 1598. Praktickému zavazadelníku sekundují trochu bídně navržené odkládací přihrádky v interiéru. Na středové konzoli jsou sice dokonce tři, ale vyjma té pod loketní opěrkou jsou tak malé, že do nich nenacpete ani tatranku.

V konečném součtu je 508 GT auto, které se mi po testování vracelo jen těžko. Vůz má vysoký výkon, motor sladěný s výbornou převodovkou a hlavně podvozek, který oproti standardním verzím nabízí mnohem zábavnější chování a výrazně více se zaměřuje na řidiče. Docela dobře si potom dovedu představit, že by Peugeot do tohoto základu použil místo dieselu 2.2 HDi podobně velký benzínový motor s turbem, který by jednak vyřešil problém s nedotáčivostí v utažených zatáčkách, jednak dodal pohonnému ústrojí ten správný charakter. I tak se ale povedlo Peugeotu vytvořit výborné, sportovně-cestovní náčiní.

Plusy

  • Kvalita použitých materiálů v interiéru
  • Příčný prostor v interiéru
  • Celkové odhlučnění vozu
  • Komfort jízdy
  • Přiměřená spotřeba
  • Výborný motor
  • Podvozek
  • Jemná automatická převodovka
  • LED světla
  • Vzhled

Minusy

  • Krátké zadní sedáky
  • Masivní nakládací hrana kufru
  • Málo odkládacích míst v interiéru

Cena v základní výbavě: 900 000 Kč

Cena v testované výbavě: 945 500 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, tempomat, kožený volant, přední a zadní parkovací čidla, zadní parkovací kamera, elektricky sklopná vnější zrcátka s vyhříváním, kontrola mrtvého úhlu, plně diodové světlomety, adaptivní dálkové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčový vstup, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládaná boční okna, panoramatická střecha, dvouzónová klimatizace, podélné střešní ližiny, polokožené čalounění, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, autorádio s osmi reproduktory, palubní počítač, navigace, head-up displej.

Výbava testovaného vozu:Sluneční clony na zadních bočních oknech (+2.500,-), elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru + síť v zavazadelníku na uchycení zavazadel (+15.000,-), metalický lak (+14.000,-), audiosouprava JBL (+14.000,-).

Technické údaje

Motor Peugeot 508 SW GT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.5 / 5.5
Emise CO2: 144
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 508 / 1598
Objem nádrže (l): 72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1705 / 500
Rozměr pneu: 235/45 R 18

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz