TEST ojetiny BMW 535d E60 Hartge – Sprinter v polobotkách
Na další test ojetiny jsem si vybral pěknou chuťovku, nejsilnější dieslovou motorizaci BMW E60, 535D, které bylo ještě lehce poladěno známou firmou Hartge. Mezi úpravy patří řídící jednotka, přední lízátko, sportovní pedály, volič převodovky a páka ruční brzdy s logy Hartge a přístrojová deska, které dominuje číslovka 300 km/h. Je navíc v téměř plné a pestré výbavě. Vůz byl koupen nový v České republice, silnice obývá již od roku 2005 a byl pravidelně servisován v autorizovaných servisech. Najeto má pouze 115 000 km a na svůj věk vypadá opravdu skvěle. Cena? Velmi přijatelných 320 000 Kč.
Základní cena v roce 2005 činila 1 599 000 Kč, náš vůz navíc nabízí téměř celou paletu příplatkové výbavy a ještě té od Hartge k tomu. To znamená celkovou pořizovací cenu zaokrouhleně kolem dvou miliónů korun. Navíc se jedná o jeden z mála vozů s originální úpravou Hartge v České republice, takže je to opravdu exkluzivní kousek. Za cenu ojeté Fabie tak můžete mít auto, které Vás bude rozmazlovat luxusem, komfortem a nadprůměrnou výbavou, o které byste si u nového auta za stejné peníze mohli nechat jenom zdát. A o výkonu ani nemluvě.
Po nasednutí Vás obklopí várka luxusu, ani v nejmenším byste neřekli, že auto má už deset let života za sebou. Vše je vyčištěné, nepoškrábané a velmi příjemné. Luxusní sedadla, která dokáží konkurovat i těm dnešním v prémiových vozech. Dobře zabudovaný displej infotainmentu, jehož ovládání už tak dobré není, Vám bude příjemným společníkem. Příplatkový Hi-Fi systém hraje skvěle a svoje oblíbené hity si pořádně vychutnáte. Jediná věc, která štve a nelze ji tomuto auto odpustit, je absence odkládací plochy na středovém panelu, takže Váš smartphone si budete oklepávat v přihrádce ve dveřích nebo nepohodlně v kastlíku loketní opěrky. Interiér je každopádně velmi zachovalý a nenese mnoho známek používání, i to je výhoda ojetých prémiových vozidel.
Pod kapotou tohoto rychlíku se skrývá řadový šestiválec o objemu 3.0 litrů s dvojicí turbo-dmychadel. Jedno menší, které zabírá v nízkých otáčkách a větší, které se zapojuje ve středních otáčkách a ve vysokých už je vše pouze na něm. Sériový výkon činí 200 kW (272 koní) a 560 Nm. S novou řídící jednotkou od Hartge však výkon narostl na 227 kW (309 koní) ve 4000 ot./min. a točivý moment vystřelil na 648 Nm ve 2000 ot./min., to je na sedan se zadním náhonem masakr, nemyslíte? Agregát spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou ZF. Pohotovostní hmotnost je přijatelných 1737 kilogramů a ta astronomická síla ho vyšle z klidu na 100 km/h pod 6 sekund. Říkáte si, že číslovka 300 km/h je na tachometru zbytečná a jen pro zvyšování si ega? Není tomu tak, auto zrychluje a nepřestává až do nějakých 280+ km/h.
Motor táhne od jakýchkoliv otáček a při klasickém režimu se převodovka nenamáhá ani podřazovat, protože obrovský točivý moment toto auto rozhýbe kdykoliv. Do 200 km/h zrychluje opravdu brutálně a na silnici moc aut, která Vám budou stačit, nepotkáte. Ve sportovním režimu převodovky se motor nechá točit až na hranici omezovače k 5000 ot./min. Na mokré silnici se Vám i při vyšší rychlosti a při plném sešlápnutí plynového pedálu rozbliká kontrola trakce, to naznačuje, že s vypnutou elektronikou umí být 535d v nezkušených rukách hodně nebezpečná.
Z hlediska spolehlivosti si vůz nestojí špatně. Mnoho aut je ale hodně stočených a udávaný nájezd ani zdaleka neodpovídá realitě. Kdo takový vůz koupí, může se divit, že mu odejde setrvačník nebo vstřikovače common railu. Jenže to jsou díly, které podléhají opotřebení v každém automobilu. Vždy záleží na tom, jak je s vozem zacházeno.
Mohou se objevit vůle ve spojovacích tyčích řízení, pozor si dejte na únik převodového oleje z automatické převodovky. Nepravidelný běh nebo klapot z vršku motoru u turbodieselu zase ukazuje na vadné vstřikovače.
Vznětové třílitry někdy potká závažný problém v podobě uvolněných a nasátých klapek sání. Kdo zhasíná motor bez dochlazení, zkracuje životnost turbodmychadla. Pokud u vyhlédnutého vozu turbo hvízdá, raději se poohlédněte jinde. Známé je i praskání výfukových svodů. Naopak s vadnou rozdělovací převodovkou pohonu všech kol xDrive se lze setkat jen zřídka.
Tato konkretní motorizace však nebyla vyhlášena svou spolehlivostí, BMW zde tento motor uvedlo vůbec poprvé, a tak se několik dětských nemocí našlo. Často odcházely turba a vstřikovače. Testovaný kousek však v servisní historii poruchu neevidoval a motor běžel zcela v pořádku bez jakýchkoli známek avizujících blížící se problém. Klíčovým aspektem je samozřejmě péče původního majitele a tento kousek dostal vše, kdy měl. Díky tomu funguje a ještě dlouho fungovat bude. To ostatně platí i pro automatickou převodovku, která řadila hladce, necukala a nenechala výkon dlouze klouzat v měniči.
Pětka má nejraději dálnice, široké rychlé silnice, popřípadě dlouhé, ne-moc utáhlé zatáčky. České rozbité silnice mu nijak výrazně nevadí, alespoň ne na 17′ palcových kolech, která obouvají zimní pneumatiky o rozměru 225/45 R17 vpředu i vzadu. Klikaté lesní a horské okresky mu však dobře nedělají, je moc velké a měkké, takže je lepší se zklidnit a užívat si parádně naladěného podvozku a komfortní jízdy. Poměrně úzké zimní pneumatiky s vypnutou elektronikou zajišťují prokluz kol téměř všude a na mokru se auto trhá a ladně vyhazuje ten svůj zadek jedna báseň. Je třeba být ve střehu a počítat s nadměrným výkonem.
A co spotřeba? Na dlouhých trasách a při dodržování předpisů se dá na okreskách dosáhnout spotřeby pod 8 litrů, s dálnicí a městem se však pod 10 litrů nejspíš nedostanete. Jenže pokud vezmeme v potaz jeho dynamiku, pořád je to v porovnání s podobně výkonnými motory výborná spotřeba.
Auto je velmi příjemné zejména pro dálniční přesun a dlouhé cesty – motor je při zahřátí tichý a kultivovaný, podvozek žehlí nerovnosti velmi dobře a ve svojí cenové kategorii prakticky nemá konkurenci. S generací E60 se BMW odchýlilo od klasického pojetí řady 5 a snažilo se ji udělat nadčasovou a ideálně kombinující sportovnost a komfort. Design za ta léta dozrál a stále má, co nabídnout. O jízdních vlastnostech pak nemá cenu polemizovat, i starší ojetá prémiová auta jsou o pořádný kus dále, než zcela nové mainstreamové vozidla. Toto auto je tak zaměřeno na člověka, který svůj čas tráví na dlouhých cestách, sem tam potřebuje odvézt rodinu a o víkendu si chce užít i nějakou tu dávku zábavy.
Tento vůz navíc potěší skvěle zachovalým interiérem a téměř suprovým exteriérem. Řízení je stále přesné a příjemně tuhé bez jakékoliv vůle. Za jízdy nic nevrže a vůz je velmi dobře odhlučněný. Není zbytečné kupovat nové auto? Za propůjčení bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto a na konkrétní vůz BMW 535d E60 Hartge se můžete podívat zde.
Plusy
Vynikající přední sedadla
Velmi silný a zároveň kultivovaný motor
Převodovka
Podvozek
Stav vozu
Mínusy
Plasty v interiéru
Absence odkládací plochy na středovém panelu
Motor | BMW 535d |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6/4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot./min.): | 227/4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot./min.): | 648/2000 |
Převodovka: 6-st. automat. ZF
Provozní vlastnosti | |
---|---|
Maximální rychlost (km/h): | 250 + |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | pod 6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 10.9 / 6.3 / 8 |
Rozměry | |
---|---|
Zavazadlový prostor (l) | 520 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1735 / 560 |
Rozměr pneu: | 225/45 R17 |
délka (mm): | 4841 |
šířka (mm): | 1846 |
výška (mm): | 1448 |
rozvor (mm): | 2888 |
rozchod vpředu (mm): | 1558 |
rozchod vzadu (mm): | 1582 |
« Aston Martin Vantage GT3 oficiálně přejmenován na GT12 Roadkill Show – Jak zničit nejostřejší Dodge za jednu epizodu [video] »