Proč Hyundai používá reklamní taktiky, které nepotřebuje?
Zrovna jedu rutinní trasu z Prahy domů v nové generaci Hyundai i20 a ve vedlejším pruhu dálnice mě dojíždí Octavie, její řidič přibrzdí, podívá se a po zakroucení hlavou sešlapuje plyn. No jo, asi si pomyslel něco o sousedu z Nošovic… Už dlouhou dobu mi nejde do hlavy, proč Hyundai zvolil tuto strategii propagace svých produktů v masmédiích. Výsledkem totiž je zbytečně arogantní a atakující sdělení, které vlastně cíleně zesměšňuje konkrétní domácí konkurenci. Chápu rivalitu a také rozumím tomu, že vyštípat českému lidu z hlavy přízeň k domácí automobilce není snadný úkol, vlastně je de facto neřešitelný, nicméně tohle není ani trochu rozumná strategie.
Jde totiž o komplexní formování korporátní image a takto si automobilka tvoří nenávist a opovržení od majitelů škodovek a zbytečně se dobrovolně ochuzuje o potenciální klienty. Mluvím konkrétně o těch, kteří ve fázi nákupního rozhodování přemýšleli nad několika možnostmi. Škoda nebo Hyundai? Po zhlédnutí kampaně se z větší části rozhodli pro první možnost. Proč? Emoce! Statistiky a průzkumy jsou jedna věc, ale každý dobrý marketér musí vědět a počítat s tím, že lidé nakupují na základě emocí, v tomto případě sympatií. Koho okouzlíte tím, že zesměšníte ostatní a jste arogantní? Nikoho!
Každá značka by měla mít zdravé sebevědomí, najít si konkurenční výhodu a aspekt, ve kterém vyniká a na tom stavět komunikaci. Jde o to přesvědčit ke koupi na bázi toho, že máte co nabídnout a jste v něčem lepší, aneb dát jasný důvod a fakta, proč právě vy. Napadáním a zesměšňováním totiž poukážete jen na to, že už vám zbývá jen tato poslední a slaboduchá možnost.
A víte co? V případě Hyundai to nechápu o to více, protože to není o tom, že tato automobilka je o tolik horší, že ji zbývá jen tato forma propagace. Vlastně je to úplně naopak, její produkty jsou natolik kvalitní, že by bylo mnohem lepší stavět právě na tom a zdůrazňovat třeba naprosto nadprůměrné možnosti výbav vozů. Srovnám-li novou Fabii a i20, tak nemůžu vyřknout jasného vítěze, tak blízko si ta auta jsou. Kde jeden ztrácí na druhého, tam druhý dožene prvního jiným prvkem. Rozhodují tedy osobní preference a zmíněné sympatie! To platí i o dalších modelech nehledě na to, že Korejci mají mnohem pestřejší nabídku na více segmentech. Od plnohodnotných SUV po sportovní vůz nebo velkou limuzínu.
Je to tak, Hyundai se absolutně nemusí a nepotřebuje prezentovat jako arogantní agresor. Kontraproduktivní komunikací si ho budou lidé pamatovat právě takto a ne jako výrobce kvalitních vozidel s nadprůměrnou výbavou za relativně dobré peníze. Achjo, nechápu jejich marketingové oddělení a být na vrcholné pozici automobilky, vyházel bych je do jednoho.
.« LAND ROVER VYTVOŘIL LR DEFENDER NA MÍRU PRO PAULA SMITHE Nový Jaguar XF odhalen – Vypadá skvěle! »