TEST ojetiny BMW 330d xDrive E90 – Radost z jízdy
BMW řady tři modelový rok 2005-2012 je u nás čím dál tím oblíbenějším ojetým autem. Lákadlem je nízká cena, kvalitní motory a skvělé jízdní vlastnosti. Auto se vyrábělo ve čtyřech karosářských variantách, Sedan (E90), Touring (E91), Coupe (E92) a Cabrio (E93).
Všechny verze prošly přibližně v polovině výroby modernizací, kdy se objevilo pár nových motorů, zážehové dostaly přímé vstřikování a vznětové vyměnily litinu za hliník. Změnil se i jednoduchý vzhled, nové přední i zadní světlomety a kapota s více prolisy autu dodaly tu správnou šťávu a novější trojky vypadají i dnes velmi reprezentativně.
Ostatní motory
- 316i 1.6 R4
- 318i 2.0 R4
- 320i 2.0 R4
- 320si 2.0 R4
- 323i 2.5 R6
- 325i 3.0 R6
- 328i 3.0 R6
- 330i 3.0 R6
- 335i 3.0 R6
- M3 4.0 V8
- 316d 2.0 R4
- 318d 2.0 R4
- 320d 2.0 R4
- 325d 3.0 R6
- 330d 3.0 R6
- 335d 3.0 R6
Posed za volantem je naprosto úžasný, sportovní kožená sedadla obepnou tělo, nohy máte natažené a pedály jsou skoro ve stejné úrovni jako váš zadek. Volant hezky blíž k tělu a můžeme vyrazit. Škoda, že tak široké nastavení sedadla, pedálů a volantu už dnes téměř nikdo nenabízí. Interiér může působit stísněněji, ale pro ty, kteří mají rádi, když jsou autem obklopeni, to nebude na škodu. Na zadních sedadlech je dostatek místa i pro osoby nad 180 centimetrů a do kufru se taky něco vleze. Za konkurenty však v prostornosti trojka jasně zaostává.
Po městě jen ševelí třílitrový šestiválec a podvozek bez problému žehlí 99% všech nerovností bez jakýchkoliv rázů do karoserie. I navzdory nízkému posedu je z auta slušný výhled a parkování je díky přehledným senzorům naprosto bezproblémové i na těch nejmenších místech. Spotřeba ve městě nepřekročila 8.5 l/100 km, a to jsem často jezdil se zcela studeným motorem.
Na dálnici je podvozek uspokojivý a i v rychlostech nad 200 km/h z něj jde cítit naprostá důvěra. V odhlučnění však na konkurenci v podobě Audi A4 a Mercedes-Benz C ztrácí a jinak tomu není ani v případě interiéru a praktičnosti.
Kde ale trojka tyto dva rivaly spráská jako psy jsou okresky. Je jedno, jestli narazíte na rychlé zatáčky s hladkým povrchem nebo na serpentiny posypané štěrkem, prostě jim ujedete. Řadový šestiválec táhne už od 1700 ot./min. a nepolevuje až do svého maxima. Výkon 231 koní a točivý moment 500 Nm hovoří sami za sebe a spolu se skvělým pohonem všech čtyř kol upřednostňujícím zadní nápravu je o zábavu vystaráno. xDrive normálně přenáší 40% točivého momentu na přední kola a 60% na zadní, ale v krajních situacích mu nedělá problém poslat až 100% na zadní nápravu nebo 75% na přední.
Největším triumfem je však celkové sladění vozu, tvrdé pedály, přímo luxusně dávkovatelné brzdy a velmi příjemná manuální převodovka. Přidejte si k tomu jednoznačně nejlepší posed široko daleko, šestiválec jenž překypuje točivým momentem a zábava může začít. Díky tuhému řízení se skvělou zpětnou vazbou přesně víte po čem jedete a po soužití s celým autem na tachometru uvidíte až strašidelně vysoká čísla.
Se zapnutou elektronikou s ním dokáže jet rychle každý, ale vypněte ji, chyťte auto pořádně pod krk a na výjezdech seznamte plynový pedál s podlahou. Budete se divit, jak může být naftový kombík řidičský. Dávejte si však pozor, protože navzdory pohonu všech čtyř kol je nutnost umět dobře řídit a mít nějaké ty zkušenosti, protože na limitu umí kousat a na výjezdech hezky vrtět tím sexy zadečkem. No a s trochou odvahy s ním po dešti vykouzlíte nespočet krásných driftů, které Vám mohou řidiči Audi jen závidět.
Pokud chcete naftový sedan a jde Vám o prostornost, komfort a zpracování, tak nejspíš vyhrává Audi a Mercedes. Jenže s BMW zažijete tolik krásných řidičských zážitků. Nejezdil jsem v naftovém kombi, které bych si užil tak jako tuto trojku a po týdnu se do něj naprosto zamiloval.
Na co si dát pozor
Rezavější podvozek, kdy na korozi trpí hlavně šrouby, které pak nejdou povolit. Pozor si dejte i na přední ramena a různá uložení, protože auto bylo dodáváno s pneumatikami runflet, které hůře tlumily menší nerovnosti a dokázaly tak vymlátit i tak kvalitní podvozek a rozvrzat pevnou karoserii. S runflety tedy rychle pryč, protože opravy nejsou zrovna levnou záležitostí. Životnost dvouhmotového setrvačníku činí průměrně 200 000 kilometrů. U novějších zážehových agregátů s přímým vstřikováním častěji odcházely vstřikovače a vysokotlaká čerpadla. Předepsané oleje Long life doporučujeme měnit maximálně po 15 000 kilometrech a olej v automatické převodovce nejlépe po 100 000 kilometrech. U předfaceliftových aut odcházela elektroinstalace, to už by však měla mít většina aut vyřešeno.
Doporučujeme
Nejlepší volbou tak je první litinový motor 330d, ale ani s novějšími hliníkovým téměř žádné problémy nebyly. Geniální volbou je 330i, kde se budete muset smířit s vyšší spotřebou. Za to však dostanete skvělé řidičské potěšení. Pro někoho, kdo se nehoní za vysokými rychlostmi je pak dokonalou volbou dvoulitr 320d nebo 320i. Vybírejte z méně ojetých kousků s jasnou historií a nejlépe koupené v České republice, dovozové vozy jsou často z velkých firemních flotil a ne zrovna v pěkném stavu.
Nedoporučujeme
Určitě se vyhněte základnímu benzínovému motoru 316i, který byl vhodný maximálně tak do města, chyběl mu výkon a byla s ním spousta problémů. Dovezená auta bez výbavy jsou často firemními a stav nebývá zrovna stoprocentní. Nejvýkonnější 335i kupovat jen po pečlivěm majiteli a s nižším nájezdem. Strašlivá jsou i základní sedadla, a tak pokukujte raději po těch sportovnějších, která poznáte podle prodlužovatelné části na přední straně.
Za půjčení bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
Plus
Skvělý podvozek
Posed za volantem
Zpracování
Většinou kvalitní motory
Převodovka
Vzhled
Spotřeba vznětových motorů
Mínus
Dražší servis
Trochu delší řízení
Menší prostornost na svou třídu
Spousta ojetých kusů ve špatném stavu
Technické specifikace
Motor: R6, 4 ventily na válec
Objem: 2 993 ccm
Výkon: 170 kW, 231 koní v 4 000 ot./min.
Točivý moment: 500 Nm v 1 750-3 000 ot./min.
Objem nádrže: 60 l
Provozní vlastnosti
Průměrná komb. spotřeba: 7 l/100 km
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: pod 7 sekund
Rozměry
Délka: 4 531 mm
Šířka: 1 817 mm
Výška: 1 421 mm
Rozvor: 2 760 mm
Rozchod vpředu: 1 506 mm
Rozchod vzadu: 1 535 mm
Provozní hmotnost: 1 710 kg
.« Hyundai opět v nejrychlejší pětce vozů rallye WRC Exkluzivní rozhovor s Filipem Turkem »