TEST Mercedes-Benz V250 Bluetec L
Mercedes-Benz se s nástupcem Viana popasoval opravdu poctivě. Zmizel nejen původní název, ale celé auto je zcela nové a nese se v duchu luxusního auta pro větší počet lidí. Můžu klidně tvrdit, že je to S klasse v podobě dodávky a nebudu daleko od pravdy. Není v ní tolik techniky, ale tu nejzásadnější nabízí také a k tomu všemu dodává ještě velmi podařený vzhled a luxusní pojetí interiéru.
Návrháři si zaslouží velkou pochvalu. Vnější design třídy V totiž vůbec nevypadá jako klasická dodávka, ale auto má styl, prémiový look a moderní trendy výraz značky. Lehce zkosený profil oken a dynamicky tvarovaná příď z tohoto vozu jistě dělá nejzajímavější volbu na segmentu. A to jsem ještě nezmínil interiér, ten si totiž bere to nejlepší ze současné třídy C a přidává něco z vlajkové lodi značky. Předvidatelné, ale tolik efektní. Interiér je tedy vyveden ze špičkových materiálů a s dokonalým zpracováním. Kolem posádky je nejjemnější kůže, velké dekory a všudypřítomný luxus. Ve výsledku tak středovému panelu dominuje volně stojící obrovský display infoteinment systému připomínající tablet.
Ten zabírá funkci celého nastavení vozidla, audia, médií, navigace… vše se pak ovládá specifickým touchpadem na středovém panelu. Ten vypadá opravdu hightech a výrazně zlepšuje ovládání třeba hudby. Jen přejedete prstem a jste na další skladbě. Zbytek funkcí vyžaduje cvik a zvyk. Systém navíc funguje na novém operačním systému a je výrazně rychlejší, než dříve. Mercedes-Benz se rozhodl vyčistit interiér o tlačítka a zůstaly tak jen ty nejhlavnější pro ovládání klimatizace a hlasitosti. To je však velmi příjemně přesunuto k touchpadu, který je kousek od volantu. Ergonomicky je to dobré a praktické řešení, kdy je vše ihned na dosah. Široký středový panel s ohromným dekorem tak nabízí jen nejnutnější tlačítka a analogové hodiny. Výdechy větrání jsou kulaté. Vypadá to čistě, jednoduše a luxusně. Celkově je interiér vyveden jen z těch nejlepších materiálů a kůže. Líbí se mi i kaplička se sportovní grafikou ukazatelů a velkým displayem palubního počítače mezi nimi. Na dveřích je precizně zpracované ovládání elektrických sedadel s vyhříváním a odvětráváním. Nechybí ani ambientní podsvícené celého vnitřku s volitelnou barvou.
Prostor a variabilita uvnitř hraje první roli, a tak je ho tady opravdu bohatě. Tohle auto je ve všech ohledech větší, než prostřední Viano, jenom na to nevypadá. Třeba na délku o celých 130 mm více, byť rozvor 3200 milimetrů se nezměnil. Už na první řadě sedadel se sedí velmi pohodlně a řidič i spolujezdec má kolem sebe spoustu prostoru. Sedadla jsou spíše křesla v luxusní kůži s nastavitelnými opěradly pro ruce, no prostě pohoda. Ne jinak je tomu v řadě druhé, ta je díky posuvným kolejnicím ještě štědřejší na prostor. Ve své podstatě se tady dá klidně spát, protože sedadla jsou zde jiná a můžou být více sklopena. Mezi sedadly jsou pak výsuvné stolky, které lze využít pro práci na notebooku nebo k podávání obědu. Poslední třetí řada nijak nestrádá, sedadla jsou také posuvná a chybí jen stolečky. Pro každou řadu pak audio Burmaster nabízí prostorový zvuk, klimatizace vlastní zónu a nechybí zásuvky. Aby se posádka pak namáhala ještě méně, obě postranní dveře jsou elektricky výsuvné. Stačí zatáhnout za kliku a odjedou. Samozřejmě se i elektricky zavřou. Druhou možností jejich ovládání je od řidiče pomocí tlačítek. Paráda! Zavazadelník není největší, ale o ten tady primárně nejde. Pokud však místo pochybí, stačí jednoduše posunout sedadla dopředu a můžete převést třeba půlku supermarketu… Do kufru se dá dostat buď zadním oknem a nebo elektricky otevíratelnými pátými dveřmi.
Samozřejmostí jsou i převzaté systémy z vyšších řad – řízení v pruzích, adaptivní tempomat, inteligentní full-LED světlomety, adaptivní vzduchový podvozek Agility Control, audio Burmestr, 360 stupňové okamerování vozu s ptačí perspektivou… A tak bych mohl pokračovat. Výbava nového Véčka je opravdu našlápnutá a mnohé prvky nemají ve třídě obdoby. Třeba právě nastavitelný vzduchový podvozek.
Jízda je stejně překvapující jako celé auto. Adaptivní podvozek umí opravdu kouzelné věci, a tak si můžete vybrat, zda-li chcete jezdit naprosto komfortně a v tichosti, nebo si tam zapnete sport a prosvištíte okresky. Cože? S dodávkou? Ano! V zatáčkách je Véčko totiž opravdu fascinující. Snese opravdu velké rychlosti, má příkladnou stabilitu a na svoji velikost je i ukázkově ovladatelné a agilní. Komfort lehce snižují velká kola s nízkým profilem, ale jinak je vzduchový podvozek jednoduše fantastický. Vůz navíc nezná náklony a odskoky. U takto velkých aut má totiž lehčí a dlouhý zadek tendenci odskakovat a být nestabilní, nic takového se ale s třídou V neděje. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz! Podvozek je prostě brilantní a jízdě v tomto autě se neblíží nic ve třídě.
Méně překvapující je motor 250 CDI – čtyřválec o zdvihovém objem 2143 ccm disponuje dvěma turby a výkonem 140 kW. Nejvyšší točivý moment 440 Nm je dostupný již od 1.400 min-1 do 2.400 min-1. Nejsilnější čtyřválec je opravdu povedený. Jednotka na volnoběh neslyšně pobrukuje, po nastartování a chvilkovém nýtování se během několika málo desítek sekund utiší a do kabiny tak žádné výrazné rušivé vlivy nepronikají. Tah je zcela lineární, turbo díra neznatelná a jednotce se chce do otáček. Hrubší chod čtyřválcové koncepce se projeví až opravdu ve vysokých otáčkách, ale i tak se jedná o jeden z nejlepších čtyřválcových dieselů na trhu. S velkým autem nemá motor příliš práce a předjíždění není opravdu žádný problém. Snad ale Mercedes-Benz nabídne i šestiválec, ten by se do takto luxusního vozu hodil přeci jel lépe. Za takto dobře odvedenou práci si navíc motor řekne o skromný přísun potravy. Během celého týdne jsem jezdil se spotřebou do 8 litrů. Při svižnější jízdě se hodnota přesunula lehce přes 9!
Pochvalu si zaslouží i samotná převodovka 7g-tronic, která řadí logicky, plynule a nedělá výrazné chyby. Ve třídě V mi navíc přišla nějak lépe odladěna, než bývá zvykem. Absolutně necukala a s motorem spolupracovala velmi intuitivně. Po čase jsem si zvykl i na ovladač pod volantem a zjistil jsem, že je to daleko praktičtější řešení. Bohužel jsem pak v jiných autech stále řadil stěrači…
Mercedes-Benz V250 je tedy skvělý vůz a v mnoha ohledech ve své třídě nemá konkurenci. Interiéru, výbavě a jízdním vlastnostem se prostě neblíží nic. Exteriér je pak klasickým odrazem novodobých Mercedesů a je jen na Vás, zda-li Vás chytne za srdce nebo ne. Já toto auto můžu jen a jen doporučit.
Plusy
- Silný a úsporný turbodiesel
- Inteligentní a rychlý automat
- Komfortní vzduchový podvozek
- Výkon diodových světlometů
- Luxusní a variabilní interiér
- Místo pro šest cestujících
- Snadná ovladatelnost
Minusy
- Nekultivovaný projev čtyřválcového motoru
- Omezená nabídka pohonných jednotek
Cena v základní výbavě: 1 530 000 Kč
Cena v testované výbavě: 2 083 622 Kč
Základní výbava:Šest airbagů, ESP, adaptivní vzduchový podvozek Agility control, kožené čalounění, navigace Command, parkovací čidla a kamery, středová konzole s roletou, systém prostorového zvuku Burmester, automatická klimatizace, dřevěné obložení, nezávislé topení, paket asistenčních systémů, diodové světlomety atd.
Výbava testovaného vozu:Metalická barva (+32.269,-), radarový tempomat Distronic plus (+24.486,-), stolek vzadu (+16.033,-).
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Mercedes-Benz V 250 BlueTec L |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2143 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 140 / 3800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 440 / 1400 – 2400 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 206 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.6 / 5.6 / 6 |
Emise CO2: | 157 |
Rozměry a hmotnosti | |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2145 / 905 |
Rozměr pneu: | 245/45 R 19 |
« ŠKODA vyrobila již nad 500.000 Octavií třetí generace Nejzábavnější auta roku 2014 »