Brutální LaFerrari je tu, přivítejte FXX K
Jmenuje se FXX K, vypadá skvěle a nadpozemsky. Jo, a vystřelí Vás na měsíc! Ferrari oficiálně zveřejnilo informace a fotografie okruhového LaFerrari. Toto velice speciální auto patří do programu Corse Clienti v Maranellu. Pro neznalé, Corse Clienti je ten nejexkluzivnější program od Ferrari a je určen jen pro nevybranější a nejbohatší lidi planety. V Corse Clienti jsme mohli vidět například Ferrari FXX, 599 XX a velice vzácné vozy Formule 1 a další.
Vraťme se ale k FXX K. Název FXX je již známý, ale co to ‘‘K‘‘? To označuje známý systém KERS, který známe z Formule 1, zjednodušeně řečeno shromažďuje energii a následně Vás vystřelí na měsíc, podrobněji až později.
Auto dostalo futuristicky vypadající karoserii, o které mohu říct jen jedno, a to že vypadá neuvěřitelně skvěle, nové světlomety, přední lízátko, prahy, velice zajímavé a neobvyklé křídlo na zádi, pod kterým se skrývají malá, agresivně vypadající světla, no a co pak teprve ten obrovský difusor! Nelahodí však jen naše oko, vypadá tak hlavně od toho, aby plnila účel na 100%, no a ona ho plní na mnohem víc než to. ‘‘Klasické‘‘ LaFerrari má při rychlosti 200 km/h přítlak 230 kilogramů, a co FXX K? Tipněte si. Ano, určitě hádáte následovně. ,,300 kg, možná 350, 400 maximálně, ale víc už ani ťuk.‘‘ A já Vám říkám ne, Ferrari asi použilo nějaký kouzelný lektvar a mimozemskou techniku, protože přítlak při 200 km/h činí neuvěřitelných 540 kilogramů! 540 kilo! Chápete to? Využito bylo, stejně jak v LaFerrari aktivních i pasivních aerodynamických prvků, které se ale posunuli asi o 100 levelů výše. Na délku má nový kabátek 4 896 mm, na šířku 2 051 mm a na výšku 1 116 mm, rozvor je 2 650 mm. Podvozek se snížil o 30 mm a dvojité lichoběžníky vpředu a vzadu víceprvkové závěsy s magnetorheologickými tlumiči zůstávají. Váhu zatím nevíme, ale odhadujeme o pár set kilo míň jako u ‘‘sériového‘‘ LaFerrari.
Srdcem vozu je stále 6.3 litrový (přesněji 6.26 litrový) vidlicový dvanáctiválec, ten se podařil vyšlechtit na výkon 860 zběsilých italských plnokrevníků a 750 Nm točivého momentu. Místo hydraulických zdvihátek na ventilovém rozvodu se zde objevily zdvihátka mechanická, je tu nové sací a výfukové potrubí, nyní bez tlumičů a nahrazeny novými byly i vačky. Zbylých 190 koní a přes 150 Nm přidává elektromotor. Takže celkový výkon tím pádem činí až neuvěřitelných 1 050 koní a více jak 900 Nm ‘‘krouťaku‘‘. S přenosem výkonu si poradí dvouspojková sedmistupňová převodovka s pádly pod volantem.
U systému HY-KERS je možnost volit ze čtyř režimů. Qualifi, Long Run, Manual Boost a Fast Charge. První režim umožní posílat na zadní kola po neomezenou dobu maximální výkon, druhý je určený pro přiměřené a úspornější rozdělení energie, třetí pošle na poháněnou nápravu maximální točivý moment a poslední, čtvrtý režim co nejrychleji dobíjí lithium-iontové baterie při jízdě. Na volantu klasicky najdeme i otočný spínač Manettino, který lze nastavit do pěti poloh. Nastavit na něm můžeme ABS, ESC, kontrolu trakce EF1 – Trac F1, E-Diff třetí generace (elektronický diferenciál) a SSC, které známe například z Ferrari 458 Speciale. Novodobý systém SSC (Side Slip Angle Control) má za úkol korigovat naše smyky a zabránit nám tak tomu, abychom skončili někde ve škarpě (u FXX K v kačírku) nebo v hodinách.
Na okruhovém asfaltu Vás budou tlačit k zemi kromě dokonalého přítlaku hlavně pneumatiky Pirelli P Zero o rozměrech 285/650 vpředu a 345/725 vzadu. Novinkou tu jsou senzory, které měří tlak, teplotu, různá přetížení a zrychlení. Poté informace posílají do řídící jednotky a ta co nejlépe a hlavně nejefektivněji nastaví kontrolu trakce a veškerou elektroniku. Z těch neuvěřitelných rychlostí Vás zastaví karbon-keramické brzdy Brembo o rozměrech 398 mm a 380 mm.
Živě se toto monstrum představí vybraným zákazníkům na Finali Mondiali na okruhu Yas Marina v Abu Dhabi. Systém prodeje bude pravděpodobně stejný jako u FXX, 2 roky si jej budete pronajímat a jezdit na okruhy, kde se o Vás postará profesionální servis Ferrari a po dvou letech si vozy odkoupíte/necháte. Informace o ceně ani počtu vyrobených kusů zatím zveřejněny nebyly. Víme jen, že auto bude stát minimálně dvojnásobek ceny LaFerrari, což je přes 60 milionů korun a s nějakým vysokým počtem vyrobených kusů taky nepočítejte.
« Změny ve Formuli 1 Nástupce Maserati GranTurisma přijde za dva roky »