TEST Mercedes-Benz E200 NGD – Economy Express
Třída E je vlastně něco podobného jako větší S Klasse. Jejich klientela většinou mění generaci za generaci a výrazná tvarová změna by jim nemusela sednout. Mění se tak zejména technika a ta patří u Mercedesu mezi to nejlepší na trhu. Moderní ostré tvary po vzoru menšího Céčka však Éčku prospěly a vypadá opravdu k světu. Ve verzi Cabrio nebo Coupé je přímo nádherné.
Zatímco se showroomy BMW, Audi a Jaguaru plní objednávkami na novou řadu 5, A6 a XF, Mercedes trochu zaspal a jeden ze svých stěžejních modelů uvedl na trh jako poslední. To ovšem můžeme částečně přisoudit faktu, že pánové z Daimleru rozpoutali v posledním roce velkou modelovou a designovou ofenzívu, což má na svědomí nejeden kontroverzní model a v globálním měřítku pak celkový ústup od zaoblených a uhlazenějších tvarů k ostrým linkám a svalům.
Nová E Klasse proto dokonale odráží designový trend značky a i když zůstal profil vozu skoro nezměněn, tak předek i záď vozu byly kompletně přepracovány. Mercedes se zbavil dvoudílných předních světel (dle mého názoru skvělý tah) a nahradil je jednodílným designem s technologií LED. Vzadu lampy dostaly jiný tvar a grafiku taktéž z LED diod. Interiér byl kompletně přepracován a i zde jde vidět, že Mercedes udělal krok správným směrem. Pozice za volantem je skvělá a nemám jí co vytknout. Volant je obšitý jemnou kůží a skvěle padne do rukou, jak velikostí, tak i šířkou věnce. Pohodlné sedáky jsou naprosto perfektní a poskytují i dostatek bočního vedení a hlavně v nich můžete cestovat klidně na konec Evropy a budete se cítit svěže. Kaplička přístrojové desky prošla dramatickou změnou oproti staršímu modelu. Ručičkový a celý set budíků působí mnohem modernějším dojmem. Mercedes zapracoval i na nejmenších detailech jako jsou podelné kovové ovladače klimatizace nebo obdélníkové analogové hodiny, jenž mají lehký nádech přepychu S Klasse.
Jízdu v noci zpříjemní příplatkové diodové světlomety Inteligent Light System. Natáčení paprsku do zatáček, prodlužování osvětlené plochy na dálnicích nebo přepínání dálkových světel probíhá naprosto plynule a zcela automaticky. Světlomety přitom svítí naprosto perfektně a viditelnost v noci je ukázková. Za tohle si připlatit opravdu neváhejte ani vteřinu.
Asi už stárnu nebo jsem za poslední roky až moc zničený auty ze segmentu supersportů a jiných nesmyslů, ale komfort třídy E mě vždy dostane na kolena. Neznám auto této třídy, které by lépe žehlilo a tlumilo nerovnosti. Jízdu bych spíše přirovnal ke vznášení se nad cestou. Vše je dokonale nenucené, utlumené a pohodlné. Široká křesla, velký volant a dlouhá kapota jen umocňují jedinečný pocit z řízení tradičního Mercedesu… A ten pohled na svět přes hvězdu na kapotě! Miluji tradici!
Samozřejmě to není žádný “vymetač” okresek. Karoserie se dost naklání a celé auto se pohupuje v rytmu klasické medvědí plavnosti. V zatáčkách ale drží výborně. Nakloní se, zakousne a nepustí. Řízení je přesné, dokonce i příjemně tuhé, ale zpětnou vazbu v něm nehledejte. Rychlejší jízdu tedy zvládá s přehledem, ale není to nic, co by vyhledávalo. Priorita vždy bude komfort. Pokud chcete sport, kupte si AMG nebo Coupé, které stojí na platformě Céčka. S jistotou však můžu říct, že Éčko je jedno z nejlepších aut vyšší střední třídy na dlouhé cestování.
Testovaný model je však zajímavý především tím, že kombinuje spalování benzínu a stlačeného zemního plynu CNG. Pod kapotou se tak objevil nový dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbem a nabízející výkon 115 kW a 270 Nm točivého momentu. Motor je spjat výhradně s automatickou sedmistupňovou převodovkou s hydrodynamickým měničem, jiná volba není. Automat řadí hladce, plynule a skvěle doplňuje charakter vozidla. Na stovku toto Ečko zrychlí za 10,4 sekundy a zastaví se na rychlosti 220 km/h. Ne, opravdu to není žádný trhač asfaltu. Motor sice nepůsobí úplně líně, ale tak nějak nejvíce mu vyhovuje plynulé tempo bez výraznějších dynamických nároků. To znemožňuje zejména dlouhé zpřevodování. Celkově však motor vyniká špičkovou kultivovaností a dobrou odezvou.
Specifické je také to, že si nelze manuálně zvolit, na jaké palivo chcete jet. Systém primárně volí CNG a teprve až se vyčerpá, přepne na benzín. I během jízdy na CNG si však vůz pomáhá minimálním vstřikováním benzínu, aby uchladil vstřikovače. Do nádrží na plyn se vejde 20 kg a klasická benzínová nádrž nabídne prostor pro 59 litrů. Kombinovaný dojezd na obě nádrže tak činí nějakých 1.400 km. Zní to jako pohádka, ale v praxi jsem si ověřil, že ne nereálná. Na 20 kg CNG jsem ujel 400 km ( průměrná spotřeba činila cca 5 kg na 100 km ) a na benzín jsem ujel skoro 800 km ( při průměrné spotřebě 6.5 litrů ) a při vrácení vůz disponoval ještě třetinou nádrže a dojezdem 180 km… Mercedes tvrdí, že kilometr v tomto autě stojí korunu a není daleko od pravdy. Je třeba ale jezdit především na CNG, které opravdu nabídne výborný poměr ceny a dojezdu. Problém tak stále zůstává v malé síti čerpacích stanic. Je jich asi 52 po celé ČR. Jako alternativa dieselového pohonu je však toto Ečko skvělé zejména díky naprosté kultivovanosti a tichu na palubě, bohužel však nenabídne podobnou dynamiku.
Mercedes-Benz třídy E se v jakékoli motorizaci jeví jako ideální automobil pro denní a dálkové používání – pohodlně vás dopraví městem, dálnicí i rozbitou okreskou a na delší cesty je jeho komfort k nezaplacení.
Plusy
- Nízká spotřeba plynu
- Famózní odhlučnění motoru a kabiny
- Mimořádně komfortní podvozek
- Sedmistupňová převodovka
- Komfortní sedadla
- LED světlomety
- Kvalita dílenského zpracování
- Image a vzhled
Minusy
- Občasné cukání převodovky
Cena v základní výbavě: 1 172 490 Kč
Cena v testované výbavě: 1 472 388 Kč
Základní výbava:Devět airbagů včetně kolenního pro řidiče, aktivní kapota, litá 17“ kola, kontrola mrtvého úhlu a prevence před kolizí, automatická převodovka 7G-Tronic Plus, komfortní podvozek, dvouzónová klimatizace atd.
Výbava testovaného vozu:Sada asistentů jízdy v pruzích (+20.124 Kč), aktivní parkování (+18.834 Kč), sada komfortních funkcí pro zrcátka (+14.190 Kč), Comand Online (+69.144 Kč), inteligentní diodové světlomety (+37.410 Kč), vyhřívání předních sedadel (+9.288 Kč), paket Elegance (+42.183 Kč).
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Mercedes-Benz E 200 NGD |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1991 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 115 / 5000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 270 / 1250 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 220 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.3 / 5.2 / 6.3 |
Emise CO2: | 147 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 400 / - |
Objem nádrže (l): | 59 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1795 / 505 |
Rozměr pneu: | 245/45 R 17 |
« AJ VIDEO: Aston Martin V8 Vantage Roadster Autopilot? V roce 2017 s novou Audi A8 »