5

10 aut, která psala historii (5. část)

1. 10. 2014 • Historie, Novinky, Zajímavosti

První Porsche 911 vzniklo už více než před padesáti lety. Psal se rok 1963, když se ve Frankfurtu představilo auto, které se výkonnostně a cenově postavilo až nad Porsche 356. Řekněme si, kde se vlastně vzala ta ikonická a dnes i legendární číslovka 911. Když vyjela první 911 z továrny, tak se vlastně vůbec nejmenovala 911, ale 901. 901, protože projekt nesl pořadníkové číslo 901. Po vyrobení asi 80 kusů musela automobilka Porsche odebrat nulu uprostřed trojmístného čísla, protože francouzský Peugeot si nechal všechny trojmístné číslovky s nulou uprostřed patentovat. Z nějakého, nám neznámého důvodu se nula v názvu vozu přepsala na jedničku. Zajímavostí je, že později se objevily závodní auta s názvy 906 až 909, to ale francouzské automobilce nevadilo.

První kusy, označené jako série nula se dostaly k zákazníkům v roce 1964. Design vozu navrhoval syn zakladatele značky Ferdinand Porsche. Za zadní nápravou leží podélně uložený plochý šestiválec o objemu 2.0 litru. Motor byl vzduchem chlazený, mě rozvody OHC a dosahoval výkonu až 130 koní.

Později se ukázalo, že je potřeba vyplnit mezeru mezi 356 a 911, tak na svět přišla 912 s plochým čtyřválcovým motorem 1.6 litru, ten měl výkon 90 koní. Jeho prodejní úspěchy byly vyšší než u silnějšího brášky. V roce 1966 byla poptávka tak vysoká, že se objevily nové ostřejší modely. Jako první přišla 160-ti koňová 911 S, 911 Targa a nakonec masivní 911 R, která bohužel nedostala silniční homologaci a účastnila se tak hlavně rallye závodů. Měla výkon 210 koní a vyhrála například Tour de Corsica.

912 v roce 1968 pomalu dosluhovala a nahradila ji 911 T (Touring), která stála na spodní části řady 911. Středně výkonná verze se jmenovala 911 L a ti nejbohatší si mohli dovolit nejlepší model S nebo Targa. Píše se rok 1969 a přichází zmatky v názvech (je jich strašně moc a začínají se měnit). Kvůli nervóznímu chování na limitu byl prodloužen rozvor 911. 911 L (Luxus) mění svůj název na E (Einspritzer). Výkon se díky novému vstřikování u všech modelů zvedl přibližně o 10 koní.

V 70. letech se objem motoru zvyšuje z 2.0 litru na 2.2 litru a později až na 2.4 litru. Výkony se pohybují od 130 k 190 koním, výjimkou je legendární Porsche 911 Carrera RS. Její plochá V6 měla objem 2.7 litru a vysoký výkon 210 koní. Ten dokázal s karoserií vážící jen 975 kilogramů pěkně zamávat. Z 0 na 100 km/h se RS dostala za 6.3 sekundy a jezdila rychlostí až 240 km/h. Nasbírala vítězství například na Nurburgringu, v Daytoně, Sebringu a na slavné Targa Florio, která se jezdila na Sicílii.

V roce 1974 převzaly všechny modely objem motoru z úspěšné verze RS a výkony se pohybovaly od hodnoty 150 koní, až do hodnoty 210 koní. Motory bohužel měly problém se spolehlivostí a v USA zrovna nastávala ropná krize, takže výše prodejů se držely spíše v nižších číslech. V Americe dále přibyly prvky, které chrání vůz proti poškození do rychlosti 8 km/h (nový předpis vlády). Jednalo se například o gumové výstupky na předním nárazníku atd., no vypadalo to otřesně.

První 911 Turbo se objevila v roce 1975. Má třílitrový šestiválec vzadu, který je doplněný turbodmychadlem a disponuje pořádným výkonem 260 koní. Později se objem zvedl na 3.3 litru a výkon na 300 koní. Jednalo se o nejnebezpečnější Porsche z nabídky, mělo na svědomí nejvíce úmrtí ze všech 911 do té doby. 300 koní, žádná elektronika, muší váha, to dělá divy.

V historii legendární 911 budeme pokračovat příště, protože historie je opravdu velice rozsáhlá. V pokračování nás od začátku čeká nastupující série SC a dostaneme se až k dnešním modelům ikony 911.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz