Vaše auto – Mike a jeho Porsche 911 996 Turbo
Porsche 911 Turbo 996, pozměněná ikona. Je to jediná 911, která se trochu více lišila svým vzhledem, teda jen jedním detailem, předními světly, které u generace 996 pozbyly svého klasického oválného tvaru. Auto pohání oturbený šestiválec o objemu 3.6 litru. Ten má výkon 420 koní a krouťák 560 Nm. Z nuly na sto kilometrů za hodinu auto vystartuje přibližně za 4 sekundy a zastaví se až u obligátní číslovky 307 km/h.
Konkurenční vozy:
Konkurence se u tohoto vozu hledá velice špatně, protože auto je tak výjimečné a odlišné od ostatních, že to snad ani porovnávat nejde. Za konkurenci se dá možná považovat Ferrari F430, které je ovšem o hodně dražší jak na pořízení, tak na servis. Je méně praktické, za to ostřejší, a pokud umíte řídit tak i rychlejší. Za dalšího konkurenta se dá považovat Chevrolet Cotvette C5, ten je sice levnější, ale zpracování jak exteriéru, tak interiéru je oproti Porsche prostě o ničem.
- Proč sis vybral právě toto auto?
Z mého pohledu by bylo ideální začít otázkou číslo šest, pak sedm a teprve potom jedna. Protože by to vytvořilo logický a chronologický příběh o splnění dětského snu. Takže odpověď na otázku stran výběru značky auta hledejte níže… A proč právě tento konkrétní kus? Inu, nešlo odolat představě o vlastnictví auta s příběhem. V německém techničáku v kolonce o prvním majiteli jsem našel následující zápis: Max Emanuel, Prinz von Turn und Taxis.
- Plánuješ nějaké úpravy?
Ani u tohoto, ani u žádného dalšího auta, jsem nepřikročil k úpravám, alespoň ve svém dospělém věku. Jsem konzervativní člověk a originálnost ve smyslu věci v původním stavu je pro mě ideálem. Pokud kupuji auto ojeté, je to také jedna z mých prvních otázek. Porsche navíc považuji za prakticky dokonalé auto, jakákoli úprava by dle mého soudu mohla být jen k horšímu. Tím nemyslím jen bastlení exteriéru, ale i zásahy do výkonu, kterého má auto dostatek. Jeho zvyšování jde proti filozofii fabriky. Výkonová rezerva slouží k prodloužení životnosti a spolehlivost auta. Postupem doby spatřuji právě v té harmonii výkonu a spolehlivosti hlavní ikoničnost 911ky.
- A co servis? Je auto spolehlivé nebo často nemocné?
Porsche obecně, a řada 996 obzvlášť, obsazuje přední příčky v průzkumech TUV. Teď ponechám stranou možná i oprávněné výtky pochybovačů, že o Porsche se majitel jistě stará s větší péčí, než o auta „lidovějších“ značek, a že tím statistika není objektivní. Má zkušenost (tj. člověka, který měl/má aut několik a může soudit z osobní praxe) je taková, že jsem s výjimkou Porsche NIKDY neměl auto, do kterého se jen lije benzín a olej… a dál nic. Mám za 10 let ujeto 45.000 km na běžných českých silnicích (nikdy jsem nebyl na okruhu) a kromě běžných spotřebních dílů (kapaliny, pneumatiky,…) jsem za celou dobu měnil jen akumulátor, přední brzdové desky a 2 žárovky parkovacích světel po 85 korunách. Jedinou „vážnou“ závadou byla výměna mikrospínače zámku řidičových dveří za 120 Eur i s prací. Pravidelný servis (olej, filtry, brzdovka, svíčky,…) je s ohledem na prestiž značky kupodivu dostupný i běžnému smrtelníkovi. Není to tedy tak, jako v té ironické metaforické narážce na některé pozérské majitele jiných drahých značek. Že si koupili opici, ale už jim nezbylo na banány…
- Co máš na svém autě nejraději a co Tě na něm naopak nejvíce štve?
Mám rád jednoduchost a funkčnost Porsche, ke které se fabrika dopracovala tou desítky let trvající evolucí. Výkon relativně malého šestiválce, skvělý podvozek, nenáročnost provozu. Léty prověřený tvar, skrze jehož neměnnost někdo může označit designéry Porsche za ty nejlínější na světě. Jenomže, ony jsou to tak dokonalé křivky, že by bylo škoda na nich cokoli zásadně měnit. A je taky fajn, že vám auto nestárne. Troufnu si tvrdit, že málokdo doopravdy pozná, jak staré Porsche (pokud ho jeho majitel řádně opečovává) před ním ve skutečnosti stojí.
Štvou mě jen drobnosti, které bych spočítal na prstech jedné ruky pyrotechnika. Přepínač hlavních světel, se kterým musíte umět správně manipulovat, aby sepnul hlavní xenony vždy a bez problémů. A ukazatel hladiny benzínu. Pokud do prázdné nádrže natankujete jen nouzové množství benzinu, počítač tuto skutečnost neodhalí a dál zarputile hlásí nulový dojezd auta. Jinak asi nic.
- Používáš ho pouze na silnici nebo i na okruhové ježdění?
Jak jsem psal výše, jen na silnicích. Na okruh se vychytrale snažím dostat s auty mých kamarádů.
- V jakém věku Tě začala zajímat auta?
Úplně odmala. Což je tak dávno, že v té době Mrtvé moře ještě marodilo. Dodnes mám na půdě krabici otlučených angličáků a dvě prosklené skříně plné tuzexového Buraga. S tím, jak jsem rostl, rostlo i měřítko modelů aut od 1:43, přes 1:24, 1:18 až k 1:1. Ty první malé neměly otvíracího nic, další kapotu, ty větší už i dveře a všechno ostatní… a modely 1:1 mají otevírací… mou peněženku.
- Měl jsi nějaké vysněné auto jako malý?
Všichni pořádní malí kluci chtějí pod stromečkem najít devětsetjedenáctku. Není to nijak překvapivé. Její dokonalý tvar vychází až z infantilně roztomilého brouka. Já myslím, že i v tomhle byl Ferdinand Porsche geniální… v té schopnosti zaujmout organičností tvaru. Člověku se to podprahově dostane do mozku v útlém věku a už se toho nezbaví. Pravda, někteří kluci z toho vyrostou. Jiní ne, ale neshromáždí dostatek financí. Další nakonec tu hromádku použijí na něco praktičtějšího a racionálnějšího. Ale furt zbude pár jedinců, kteří si klukovský sen nakonec splní. A ti největší infantilové o tom natočí videoklip:
- Jaké je dnes tvoje vysněné auto?
V mém věku už sním o jiných věcech, než jsou auta. Světový mír, prevence Alzheimera a tak… Pokud by to mělo být hypoteticky něco se vztahem k tématu tohoto rozhovoru, tak bych asi zůstal u oblíbené značky a přál si Porsche 918.
- Máš nějaká další auta?
Už několik roků se mi daří auta velmi výhodně kupovat. Ale nedaří se mi je prodávat, resp. si k nim vypěstuji natolik otcovský vztah (což se projevuje i v tom, že dostávají jména), že je nejsem ochoten prodat a tak plní mou garáž. Najdete tam tedy teď i auto, které Porsche předcházelo – Bismarcka (černé BMW 850i) a rovněž následovníka – Manfréda von Richthofen (červené BMW Z4 35is). Jinak šedé Porsche se jmenuje Max von Turn und Taxis.
- Čím si jezdil předtím?
Všechna „fatální“ auta mého života najdete v tomto mém systematickém časosběrném videu (asi jsem tu otázku vytušil už dávno).
- Plánuješ v dohledné době koupi jiného auta nebo to aktuální vyměnit?
Obecně k plánování – pánbůh se směje, když lidi plánují. No a k tomu potenciálnímu přírůstku do garáže… Já ne, ale synek chce místo Seata modré Subaru BRZ. Asi máme v baráku málo kupátek…
- Kde se svým autem nejraději jezdíš? Máš nějaký oblíbený kus silnice?
Mou „nej“ destinací je Mikulov (už v dávné minulosti jsem tam často jezdíval „lovit“. Po čase tato má činnost vešla do místního povědomí natolik, že toto malebné město po mě pojmenovali jen s drobnou lingvistickou mutací… Mikův lov – Mikulov. No a Pálavu miluju obecně, celou. To je bohem políbený kus země.
- Co bys vzkázal ostatním řidičům?
Čím jsem starší, tím víc oceňuji u druhých více ohleduplnosti a méně adrenalinu za volantem. Ale takhle to píše každý, takže by mě zajímalo, kde a kdo vlastně ti neohleduplní „závodníci“ jsou…
« TEST SUBARU BRZ A/T – Samočinně bokem Bude se sportovní divize Fordu jmenovat 999? »