Nová Škoda Fabia je tu!
Tak jsme se po té hře na veliké odhalení konečně dočkali a Škoda Auto dnes ukázala oficiálně podobu třetí generace malého hatchbacku, který se nejen v našich končinách stal bestsellerem. Nová Fabia má na tyto prodejní úspěchy nejen návazat, ale také přidat něco navíc…
Po té dlouhé (a pro nás už trochu nudné) hře, kdy Škoda ukázala celkem sedm tzv. teaserů, můžeme novou Fábii konečně zhodnotit jako celek. Uděláme to samozřejmě objektivně, i když nám to Škodovka svými tvrzeními příliš neulehčuje.
Co tím myslím? Tak například při odhalení zadního světla Škoda pravila: “Vyjímečná zadní světla vzdávají hold českému sklářskému umění”. To jako vážně? No chudáci skláři, vzhledem k tomu, že zadní svítilna je vlastně plastová. To je jakoby někdo řekl, že vzdává hold legendárnímu fotbalistovi Antonínu Panenkovi a nechal jeho dres vyvěsit… já nevím… v čekárně na klinice pohlavních chorob.
Škoda navíc při popsání nové Fabie používá například slova jako “svébytný charakter”, “ostré rysy”, “silný a sebevědomý vzhled” apod.
Dobře, nechme toho. Jak jistě vidíte, na Fabii se změnilo od základu vlastně úplně vše. Přední část s tmavými světly s xenony a LED denním svícením, společně se skvělými litými koly, dodávají nové Fabii opravdu povedenou tvář. I když, co si budeme povídat, drtivá většina Fábií, které budeme na silnicích vídávat, bude mít základní žárovková světla (se světlými vnitřky) a plechová kola s poklicema. Při představení se ale samozřejmě musí ukázat to nejlepší. Lidovější a sociální verzi by přece nikdo nechválil.
Třetí generace Škody Fabie nevyjede na stejné platformě jako Rapid (tedy MQB), ale použije upravenou platformu odchozího modelu – tedy PQ26. Škoda však slibuje revitalizace opravdu velké a jízdní vlastnosti by Fabia konečně měla mít… ehm… reprezentativní.
Zásadní je informace o snížení hmotnosti. Třetí generace Fabie by měla zhubnout cca 65kg (v závislosti na motorizaci a výbavě) a základní model s litrovým tříválcem by měl tedy vážit pouhých 980 kilogramů. Škoda už rovnou hovoří o tom, že kromě hatchbacku se chystá také kombík a bohužel nemáme počítat s výkonnou variantou vRS. Předchozí eReSo se totiž příliš neprodávalo a Škoda nechce vstupovat do stejného rybníčku dvakrát. Můj osobní názor je ten, že bychom se eReSa přece jen dočkat mohli.
Nová Fabia nabídne zatím dva zážehové a jeden vznětový agregát. Nabídka začíná na tříválci 1,0 MPI, který bude poskytovat 44 kW (60 koní). Přijde také čtyřválec 1,2 TSI, který bude nabízen ve více variantách výkonu. Zatím si však musíme vystačit s variantou 81 kW (110 koní).
Nabídku vznětových motorů bude zatím zastupovat nově vyvinutý tříválec 1,4 TDI, který ze svých útrob vydá výkon 55 kW (75 koní) a silnější varianta až 77 kW (105 koní). Všechny motory samozřejmě plní emisní normu Euro 6. Už nyní je oznámena také verze GreenLine, která by se měla stát nejúspornějším vozem v historii značky Škoda vůbec. Tato úsporná verze použije motor 1,4 TDI 55 kW.
I když bylo celé představení zbytečně nafouklá bublina, nová Škoda Fabia je tady a my jsme i přesto zvědaví, jestli bude konečně jezdit tak, jak to umí konkurence.
« Lamborghini Huracán LP620-2 Super Trofeo JLR představuje nový infoteinment systém, debutuje v Jaguaru XE »