IMG_8095

TEST Mercedes-Benz GLA 220 CDi 4Matic

3. 8. 2014 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 90%

převodovka: 95%

Podvozek: 60%

zpracování: 85%

Praktičnost: 65%

Stylové a hezké auto, které neví čím chce být

Verdikt:

Mercedes-Benz se snaží platformu současného Áčka využít co nejvíce, a tak kromě čtyřdveřového Coupé CLA nyní nabízí i atraktivní malý Crossover. I to je především navrženo jako stylovka a praktičnost s funkcí tady hrají druhou roli. Němci hlásají, že tímto modelem jdou po krku Range Rover Evoque, BMW X1 anebo třeba AUDI Q3. Pravdou však je, že GLA je menší a o terénních vlastnostech řeč být nemůže snad vůbec. Já tak vidím jedinou prémiovou konkurenci v podobě MINI Countryman, který je obdobně funky a vlastně úplně k ničemu.

Tím nechci křivdit žádnému ze jmenovaných a vůbec ne MINI, to dosud bylo jedinou možnou alternativou v rámci britské značky, kde se vlezli čtyři lidi a dokázali tam i cestovat na delší trase, než-li z noční pařby domů. GLA to má však výrazně těžší a svou existenci si může obhájit pouze dvěma faktory – pohonem všech kol a zvýšeným podvozkem. Jinak je vnitřní prostor stejně malý jako v klasické třídě A. Tím posledním a ne zásadním argumentem pro koupi pak je už jen to, že se Vám bude líbit. No prostě se zamilujete do toho stylového oblečku, který nosí. Testovaný model je navíc vybaven AMG paketem, který zásadně přitvrzuje vzhled – agresivní nárazníky, difuzor, sportovní prahy, velká kola… a také sportovní podvozek. Takže si koupíte auto se zvýšeným podvozkem, abyste ho tímto paketem poslali zase k zemi – ale když ono to vypadá tak dobře!

gla2

A fakt to funguje – každý se otáčí, ukazuje prstem a zvedá palce. Jo, GLA se líbí a tím zcela naplňuje své poslání v roli stylového image auta. Už jen ty vytažené blatníky, široké rozkročení a nízká linie střechy. A samozřejmě diodová světla a obrovská maska. GLA působí jako něco výjimečného a velmi drahého, což za cenu 1.3 miliónu v testované výbavě splňuje také.

V interiéru se pak oproti sourozencům nemění vůbec nic, což na škodu samozřejmě není, interiér třídy A je hezký a kvalitní. Ovládací prvky jsou přehledné a poměrně jednoduché, středový LCD displej s navigací je ovládán pomocí sdruženého otočného ovladače před loketní opěrkou a velkým plusem je jeho rychlost. Dokonce i přibližování a oddalování mapy probíhá v podstatě okamžitě. Fajn je i rozsah nastavení, které probíhá přímo na palubním počítači mezi budíky. Stejně jako u všech nových Mercedesů dominují interiéru velké kulaté výdechy ventilace a v tomto případě také již zmíněný multimediální středový display ve tvaru tabletu. Komplexně to vypadá velmi dobře a zpracováno je vše na výbornou. No, i když občas něco povrzává a plasty na středové konzoly nejsou úplně prémiové. A sedadla jsou pro dlouhé cestovaní nepohodlné. A taky je tu málo místa na kolena vepředu a vzadu je to ještě horší ve všech směrech. Velmi kladně hodnotím volant, jehož ergonomie a obšití je výborné.

gla4

Pod kapotou GLA tluče dieselová čtyřválcová jednotka o objemu dvou litrů, jež produkuje výkon 170 koní mezi 3000-4200ot/min s nejvyšším točivým momentem 400 Nm dostupným ve spektru od 1400-2800ot/min.  Z nuly na sto to zvládne  za 8.3 s a ručička tachometru se zastaví  někde u hranice 215 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu, o což se stará dvojice turbodmychadel s proměnnou geometrií lopatek na turbínové straně a gradaci točivého momentu téměř nepoznáte.  Nechá se vesele vytáčet k 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah.  Zvuk této dieselové čtyřválcové jednotky trochu pokulhává, a to nejvíce ve srovnání s BMW, ale interiér GLA to dobrým odhlučněním izoluje. Celkově platí, že motor se cítí dobře v uvolněném jízdním stylu a do sportování se mu moc nechce. I tak se však jedná o příjemného společníka s dobrou výkonovou rezervou.

gla3

Motoru sekunduje automatická sedmistupňová dvouspojková převodovka 7G DCT vlastní výroby. Zde vývojáři Daimleru odvedli kus pořádné práce! Převodovka řadí rychle a necuká. Při podřazování je však patrné drobné zaváhání. Spojení výborného dvojitě přeplňovaného motoru s nadprůměrnou automatickou převodovkou slibuje velmi dobrou spotřebu a nulovou turbodíru. Spotřeba je ovšem hlavní háček těžkého GLA a malého čtyřválcového motoru. Ve městě jsem naměřil spotřebu něco kolem 8,5 litrů a kombinovaně pak  7 litrů. Nejlepší spotřeby jsem dosáhl na dálnici na trase Praha – Zlín a to 6 litrů na sto kilometrů.

Stejně jako samotný vzhled, i podvozek je přesný opak klasických produktů značky Mercedes-Benz. Srovnal bych to spíše s jízdou v MINI, protože je to opravdu tvrdá zkušenost. Narozdíl od britské splašené nákupní tašky však GLA nedokáže stejně dobře zatáčet, jen umí podobně člověka naklepat. U vyloženě sportovního auta bych to čekal a rád odpustil, jenže Mercedes neumí nabídnout sportovní svezení a vůbec jeho prioritou by mělo být zejména kvalitní cestování. Na druhé straně mě příjemně překvapilo, že ani na opravdu špatné cestě auto neodskakuje do strany a netahá za volant při prudké akceleraci. Tím se dostávám k řízení a to opět nezklamalo. Už  jsem to psal několikrát a znova opakuji – soucšasné Mercedesy mají lepší řízení než BMW. GLA není vyjímkou a krásný sportovní volant nabídne i adekvátní zpětnou vazbu a přesnost řízení. Doporučuji se však vyhnout sportovnímu podvozku, který u crossoveru opravdu nemá žádný význam a výrazně horší komfort vozidla, které je primárně určeno do města. Pohon všech čtyř kol funguje na základě připojování zadní nápravy a nelze mu nic vytknout.

gla5

Terén záměrně nezmiňuji, nenašel jsem odvahu s autem sjet jinam mimo silnici, než na louku. První výmol by znamenal ztrátu předního nárazníku. GLA tak za cenu přes milion korun nabízí přitažlivý vzhled, luxus a svérázné jízdní vlastnosti. Sportování mu nejde kvůli ležérnímu motoru a na pohodlnou jízdu zapomeňte díky tvrdému podvozku. Tak co, chcete ho?

Plusy

  • Zvuková izolace interiéru
  • Kvalita interiéru
  • Projev motoru
  • Dvouspojková převodovka
  • Vzhled a image
  • Pohon všech kol

Minusy

  • Na výběr pouze dvouspojková převodovka
  • Nevypínatelné ESP
  • Prostor v interiéru
  • Vyšší spotřeba
  • Přehnaně tvrdý podvozek
  • Nízká propustnost terénem
  • Vysoká cena

Technické údaje

Motor Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4 Matic
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1400 – 3400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.4 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 421 / 1235
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 480
Rozměr pneu: 235/45 R 19
Nejlevnější verze modelu 748.990 Kč (GLA 200/115 kW)
Základ s testovaným motorem 935.330 Kč (GLA 220 CDI 4Matic/125 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.267.077 Kč (GLA 220 CDI 4Matic/125 kW)
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz