TEST Škoda Superb 1.4 TSI
Škoda Superb je na českých i evropských silnicích stálicí. Postavená na základech a namířená proti Passatu, nabízí vzadu více místa než řada o třídu větších konkurentů. S motorem 2.0 TDI je opravdu populární volbou pro všechny, kteří chtějí kvalitu značky VW, ale zároveň se jim za ni nechce platit plnou cenu. Nebudete mít sice k dispozici všechny nejnovější technologie, i tak však nepřijdete zkrátka. Co když ale po naftě netoužíte, nebo si naftový motor zkrátka nemůžete dovolit? Škoda Auto myslí i na vás a do faceliftovaného Superbu druhé generace montuje i přeplňovaný benzínový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 92 kW.
Od předchozí testované verze v provedení 2.0 TDI 4×4 DSG se tak liší velmi razantně. Místo pružného nafťáku vpředu ševelí lehkonohý benziňák o kterém naprostou většinu času absolutně nevíte. Při zastavení na křižovatce občas musíte pohledem na otáčkoměr zjistit, jestli vám náhodou nezhasl motor. Další velkou výhodou je hmotnost vozu, výše zmíněný kus na váze ukáže s průměrným řidičem nejméně 1579 kg, zatímco 1.4 TSI s manuálem pouze 1467 kg. 90 kilo k dobru na přední nápravě rozhodně v zatáčkách poznáte.
Řazení manuální šestistupňové převodovky jde krásně zlehka a dráhy jsou špičkově přesné, nemožnosti zvolit si automat DSG tak ani nebudete litovat. Za ušetřené peníze můžete investovat do příplatkové výbavy, a že jí v katalogu najdete přehršel si buďte jistí. K řízení také nemáme výhrady, nízká váha je poznat hlavně na okreskách se zatáčkovitým charakterem. Nesmíte ale chtít moc závodit, na to zkrátka tato jednotka postižená downsizingem není stavěná. Pokud ale často cestujete sami a nebo jste charakterem klidný šofér nebo šoférka, nebude vám nedostatek výkonu připadat nijak markantní.
Aby motor trochu jel, nesmíte se bát šlapat mu na krk. Pak ale nepočítejte s tabulkovou spotřebou. Na rychlou jízdu zkrátka není stavěný, co v pohodě stačí v Rapidu je zde slabším průměrem. Plynule jezdit však není problém, díky dobře naladěnému podvozku (rozhodně lépe než před faceliftem) a nízké váze budete v zatáčkách rychlejší, než byste čekali. Následkem toho do nich ani nemusíte tolik brzdit a na výjezdu si ušetříte nějakou tu akceleraci. Chce to trochu zvyku a 92 kW nakonec nebude zase až tak málo. Vše samozřejmě myšleno relativně, 3,6 V6 s o 100 kW větším výkonem to prostě není.
Spotřebu s trochou snahy udržíte pod sedmi litry na sto kilometrů. Na dálnici počítejte tak s osmi litry, stejně jako ve městě, mimo ně není problém jezdit za šest. Maximální rychlost činí podle tabulek 204 km/h, což se nám skoro ani nechce věřit. Zato akcelerace na 100 km/h za 10,5 vteřiny je plně reálným údajem. A než začnete hořekovat nad pomalostí, vzpomeňte si, jak dlouho trval podobný počin autům ve stejné kategorii před deseti nebo patnácti lety s motory o stejném výkonu a s mnohem větším zdvihovým objemem. A spotřebou.
Testovaný kus trochu trpěl takzvaným „Škoda výbava“ efektem. Jde o odborný jev, který jsem si nedávno vymyslel a má podle mě vystihovat, jak občas auta od tuzemského (je tento výraz ještě povolený?) výrobce vypadají uvnitř i přes nemalou částku nacpanou do výbavy. Náš Superb měl v sobě příplatkové prvky za bezmála 150 000 Kč a uvnitř to v podstatě nebylo vidět. Látkou potažená sedadla, i když elektricky posuvná a vyhřívaná, palubní deska v jednolité černé barvě a lakování karoserie v odstínu nevzbuzujícím naprosto nic, rozhodně tedy ne emoce. Za více než 800 000 Kč bychom asi čekali více. Náladu trochu kazí i zastaralý navigační a multimediální systém, cpát ale dovnitř novou verzi například z Octavie, když je za dveřmi třetí generace modelu, je asi nesmyslné. Vzadu si ale pasažéři na nic stěžovat nebudou. Nechybí záclonky na bočních oknech i vzadu, vyhřívání, obligátní popelníček, podložky pod nohy a dokonce ani deštník ve dveřích, který nedávno zmizel ze sériové výbavy kvůli zásahu shora od vedení koncernu.
Superb 1.4 TSI si nekoupí moc lidí. Ti, kteří se pro něj rozhodnou, se musí připravit na velmi udivené a místy i hanlivé připomínky po tom, co jim prozradíte zdvihový objem motoru pod vaší kapotou. Do auta této velikosti podle většiny národa takto malý motor nepatří. Rozhodně tam nemá co dělat, pokud chcete s vozem závodit, polykat kilometry na dálnici nebo prostě jenom mít pod svou pravou nohou jistotu dostatku výkonu pro případ potřeby. Jestli jste ale klidný řidič třeba důchodového věku a chcete si udělat trochu radost větším autem, nemusíte se ničeho bát. Ušetříte při nákupu auta, jeho pojištění, účet za pohonné hmoty vás také neskolí, nižší váha znamená menší opotřebení pneumatik, brzd a tlumičů a škarohlídové ať si trhnou čím chtějí. Vy víte proč jste rozhodli tak, jak jste se rozhodli.
Plusy
- Schopný podvozek
- Řazení
- Nízká váha
- Místo vzadu
Mínusy
- Vyšší cena
- Pro někoho nedostatečný výkon
- Starší multimediální systém
První cena vozu | 544 900 Kč (1,4 TSI/92 kW Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 544 900 Kč (1,4 TSI/92 kW Active) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 801 100 Kč (1,4 TSI/92 kW Ambition) |
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1390 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 92 / 5000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 200 / 1500 – 4000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 204 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10,5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7,8 / 4,9 / 5,9 |
Emise CO2: | 138 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 595 / 1700 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1467 / 638 |
Rozměr pneu: | 205/55 R 16 |
« TEST BMW X5 xDrive25d JMB Optimering vyladilo LaFerrari na 1050 koní »