TEST Dacia Logan MCV 1.5 dCi
To, o co se snaží jiní, se Renaultu povedlo náramně. Přinést do poměrně bohaté Evropy a bohatnoucího Ruska levnou značku s ne příliš dobrou pověstí a přebudovat ji v jednu z nejrychleji roustoucích je určitě úkon hodný respektu. Ty tam jsou řeči manažerů zavedených značek o tom, že evropský zákazník požaduje pouze ty nejnovější technologie a špičkový design. Jistě, jsou tací, existuje ale obrovská skupina těch, kteří po ničem takovém neprahnou a nebo si to zkrátka nemohou dovolit. A netýká se to jenom chudého východu, Dacia je nadmíru úspěšná i na majetném západě, což koneckonců ukazují čísla prodejů například v Německu nebo Francii.
Dacia Logan MCV je snad nejtypičtějším modelem této značky. Je nadmíru praktický, konstrukčně jednoduchý a osazený prověřenou technikou Renaultu. Na druhou stranu je z něj ale i na každém kroku cítit levnota a úspory a s drahým vozem si jej rozhodně nikdo nesplete. Uděláte dobře, když své v potu tváře vydřené peníze vložíte do rukou rumunsko-francouzského výtvoru a dostanete za něj jeden kus tohoto kombíku?
Záleží na tom, co od něj chcete. Ale vzhledem k tomu, že nejspíše oplýváte alespoň nějakým zrakem a mozkem mezi ušima, bude vám jasné, co očekávat. Je to prostě levný velký kombík, ve spojení s testovanou motorizací i neuvěřitelně úsporný a dostatečně dynamický, nic víc a nic míň. Za základní cenu 294 900 Kč dostanete rovnou nejvyšší výbavu Arctica (s jinou není tento motor k dispozici) a další příplatky mají opravdu rozumnou výši. Například navigační systém začíná na 7 500 korunách a za mapy celé Evropy připlatíte ještě tři tisícovky. Němci by se mohli učit.
Jak již bylo napsáno výše, Loganu nejde o vizáž. Tématem dne je maximální praktičnost a tomu odpovídá celý interiér. Vše je z tvrdých a lehce omyvatelných plastů, koberečky jsou za příplatek gumové a jediná kůže (samozřejmě umělá) je pouze za peníze navíc na volantu a hlavici řadící páky. Za 12 000 Kč můžete mít i kůží čalouněné sedadla, ale zde ruku na srdce, opravdu je v tomto autě potřebujete? Najít Dacii Logan s tímto příplatek bude asi velký oříšek a poprávu je to také to nejdražší, do čeho v tomto autě můžete vrazit peníze. Raději si to odpusťte a kupte si tu navigaci. Nebo rovnou výkonnější motor. Třeba u naftových patnáctistovek je rozdíl mezi verzí 55 kW a 66 kW jenom pět tisíc korun, spotřeba je přitom stejná a dynamika o poznání lepší.
Sedadla vepředu trochu trpý kratším sedákem a pouze výškovým nastavením, po přesednutí z jiného auta vám tak možná bude připadat, že ze sedačky neustále kloužete dolů. Po chvilce laborování si snad najde pozici každý. Horší je to s nastavením sklonu opěradla. Kolečko pro jeho úpravu je umístěno na pravé straně sedadla (u řidiče, u spolujezdce je to naopak) a pokud jste si zakoupili loketní opěrku, čeká vás artistický výkon s vaším zápěstím hodný hadí ženy. Když už jsme u té opěrky, její provedení je opravdu levné a raději se ani nedívejte, jak je provedená zespodu, něco tak humpoláckého jsem už dlouho neviděl. Navíc je poměrně úzká, využívat ji tak bude pouze jeden pasažér současně.
Vzadu je místa nadbytek, zadní lavici ale trápí stejný problém jako sezení vpředu. Sedíte zde poměrně nízko a sedáky jsou opět krátké, sem tak raději umisťujte jenom děti. Příplatkové elektrické stahování zadních oken má ovladače umístěné trochu neprakticky na zadní straně středové konzole, stahování oken je tak poměrně otravné. Kufr má v základní konfiguraci objem velmi dobrých 573 litrů, po sklopení zadních sedadel se dostanete až na 1518 litrů, sem tak už něco opravdu naložíte. Praktické je umístění nářadí na opravu defektu na pravé straně zavazadelníku, jenom vás možná bude při jízdě trápit jeho cinkání. Konkrétně klíč na povolování matic kol šel okamžitě na podlahu spolujezdcům pod nohy, jeho rachocení při každém přejezdu jakékoliv nerovnosti byl opravdu otravný.
Na palubní desce rozhodně nečekejte nic hodnotného. Záplava tvrdých plastů však nevrže, budíky a tlačítka v ní drží jak mají a nic víc toho asi chtít nemůžete. Navigační systém je od LG a najdeme jej například i ve vozech Renault. Jeho ovládání je naprosto primitivní a díky integraci Bluetooth a USB/AUX vstupů umí to, co jeho mnohonásobně dražší kolegové. Rozhodně jde o jeden z velmi doporučovaných příplatků, svých peněz nebudete litovat.
A teď pojďme na zřejmě nejsilnější stránku vozu, motor 1.5 dCi ve výkonnové variantě 66 kW s 220 Nm kroutícího momentu. Na první pohled se to nemusí zdát mnoho, Logan MCV s tímto motorem ale váží pouze 1165 kilogramů a pohonná jednotka s ním nemá velkou práci. Maximum kroutícího momentu je dostupné v 1750 otáčkách, maximální výkon ale leží až poměrně vysoko – ve 4000 ot./min. Nemusíte se tak bát vytáčení a při obsazení vozu pouze řidičem si užijete i nějakou tu zábavu, samozřejmě v mezích zákona a fyzikálních možností vozu. Vzadu totiž najdete jenom jednoduchou nápravu ve tvaru H s torzní příčkou, vepředu pak McPherson s trojúhelníkovým ramenem.
Spotřeba je další velké plus tohoto vozu. Na plnou nádrž (50 litrů) ujedete bez problému přes tisíc kilometrů, testovací vůz se dostal až někam k 1200 km, byl ale dotankován až po hrdlo. Díky tomuto naplnění se po dotankování v Praze pohla rafička až kousek za Brnem při ustálené rychlosti 130 km/h při obsazení třemi osobami. Lepší poměr cena/praktičnost/spotřeba asi dnes na českém trhu nenajdete. Ve městě se spotřeba usdí okolo hodnoty 6l/100 km, mimo město to každý zvládne pod pět a kombinovaně je to něco mezi pěti a pěti a půl litry.
Na druhém spektru emocí stojí převodovka. Řazení je poměrně hodně nepřesné a občas budete chvíli hledat kvalt, hlavně při řazení zpátečky a jedničky. Dráhy jsou delší a páka také, po čase si ale zvyknete. A navíc je možné, že si po ujetí delší vzdálenosti převodovka sedne a situace se vylepší, testovací vůz byl poměrně čerstvý.
Nejlepší radou, pokud o Loganu MCV uvažujete, je zajít za nejbližším prodejcem a pořádně si ji vyzkoušet. To samé ostatně radím pokaždé a ani zde to není vyjímkou. Osobní zkušenost je nad všechny recenze světa a některé mnou vytýkané věci vám ve finále nakonec vůbec vadit nemusí. Logan je zvláště s tímto motorem opravdu praktický a úsporný vůz, navíc velmi levný a s pětiletou zárukou. A to je velmi lákavá nabídka.
Plusy
- Cena
- Spotřeba
- Praktičnost
- Ceny příplatků
Minusy
- Místy velmi levné zpracování
- Ovládání sklonu opěradel a jejich konstrukce
- Loketní opěrka
- Špatně upevněné nářadí v kufru
První cena vozu | 194 900 Kč (1,2 16V 55 kW Access) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 294 900 Kč (1.5 dCi 66 kW Arctica) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 339 500 Kč (1.5 dCi 66 kW Arctica) |
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný naftový |
Válce / ventily: | 4 / 2 |
Zdvihový objem (ccm): | 1461 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 66 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 220 / 1750 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 173 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 12.1 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 4,3 / 3,5 / 3,8 |
Emise CO2: | 99 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 573 / 1518 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1165 / 505 |
Rozměr pneu: | 185/65 R 15 |
« Tesla a BMW by mohli navázat spolupráci AJ VIDEO: Supersporty a nejlepší jízdní momenty jen za zvuku motorů! »