TEST Citroën DS3 Cabrio THP – Styl a zábava
DS3 THP 156 je v naší redakci stálicí. Byl u nás minimálně 6x a vždy se k němu všichni rádi vracíme. Dokonce jsme tu měli už i toto cabrio se stejným motorem a tak testovaný model má vlastně jen jinou barvu. A já vám teď vysvětlím proč se k tomuto autu vždy rád vracím a nepohrdnu jeho zápůjčkou. Nečekejte tedy tradiční test, dnes se bude malému Citroënu šlapat na plný plyn po točitých okreskách!
Tento ”kabriolet” má pod kapotou přeplňovaný čtyřválec THP o objemu 1,6 litru (původně z dílen BMW), který má výkon 156 koní (115 kW) a točivý moment 240 Nm. Jelikož toto Cabrio váží pouze 1156 kg (a je tedy jen o 25 kilogramů těžší, než hatch), zrychlí na 100 km/h už za 7,4 sekundy a umí se rozjet na 210 km/h. Rozměry karoserie se mimochodem oproti hatchbacku ani o milimetr nezměnily.
Design zhodnotím jen krátce, protože oproti klasickému hatchbacku tu není tolik rozdílů. Když je totiž plátěná střecha natažená, při prvním pohledu DS3 Cabrio vlastně ani jako kabriolet nevypadá. Má to ale své vysvětlení. DS3 Cabrio totiž není plnohodnotným kabrioletem… ponechalo si všechny své boční sloupky, stylový tvar zadních bočních oken a v podstatě bylo jen vyměněno zadní okno a panel střechy za plátno, které se dá stahovat až do rychlosti 120 km/h. Díky pevným sloupkům a stavbě karoserie neztratilo oproti hatchbacku ani špetku ze své torzní tuhosti a zatáčky by tím pádem měly být stejně zábavné, jako právě ve zmíněném hatchi. Vzhled je sice čistě subjektivní záležitost, ale musím říct, že jsem nepotkal nikoho, komu by se DS3 nelíbila. A já design tohoto auta opravdu můžu. Prostě se mi líbí!
A líbí se mi i uvnitř. Interiér je stylový a z kvalitních materiálů. Drobné ergonomické přešlapy jsou pro auta, kde hraje prim styl typické, ale není to nic závažného. Testovaný model byl vyveden v černé kůží s tmavě šedým dekorem palubní desky a tak trochu spadl do průměru. DS3 jde totiž hezky barveně konfigurovat a interiér tím oživit. Jinak je vše v pořádku. Sedadla mají výrazný tvar a boční vedení, které opravdu podrží v zatáčkách. Kůže je prošívána a kvalitní. Volant je super, padne skvěle do ruky a budíky jsou i přes svou módní grafiku dobře čitelné. Řadící páka pak poukazuje, že toto není jen kabelka pro holky. Je krátká a hlavice je kulatě sportovní, aby padla do dlaně. Jo a dráhy jsou krátké. Jdeme jezdit!
Spojka je lehká, to bohužel k dnešní době patří, ale zabírá prakticky okamžitě. Řazení je perfektně krátké, přesné, snadné a zábavné. Stejně tak bych mohl hovořit o skvěle nízkém posazu za volantem, který mně osobně velmi vyhovoval. Ve městě se chová DS3 jako beránek. Na dálnici díky nadprůměrnému výkonu nijak nestrádá a je pohodlné. No a na okresce? Tady se nebojím auto přiřadit k britské rodině MINI. Jde vidět, že si DS3 od nich nevzalo jen srdce, ale nechalo se poučit, jak se má jezdit.
Motor o výkonu 156 koní s autem vážícím 1156 kg cvičí opravdu solidně a dynamika mnohé překvapí. Hlavně ty, co si na vás troufnou na silnici. DS3 THP je totiž opravdu hodně rychlé auto a to nejen v přímce. Do ostrých hothatchů mu pochopitelně ještě něco schází a není naladěno tak ostře a tvrdě, jenže i jednoduchý podvozek umí skvěle zabavit. Zadní vlečná náprava neodskakuje a nemlátí, jak by se dalo čekat. Místo toho autu poskytuje solidní porci gripu a hlavně nezáludně utahuje stopu při ubrání plynu. Do úzkých se dostává až při opravdovém “kalupu” po rozbité okresce a to především na brzdách. Zde je DS3 mírně nestabilní a musíte rychle kontrovat. To platí i na hezkém povrchu, ale to k malým rychlým hatchům prostě patří. A je to fajn! Auto je krásně živé, čitelné a hravé.
Přední náprava pak poskytuje opravdu velkou oporu a auto je dlouho neutrální. Nedotáčivost se projeví jen při přestřelené nájezdové rychlosti nebo u neopatrné akceleraci v zatáčce. Prostě za to vždy může řidič! Jinak je DS3 ukázkově neutrální a poslouchá na slovo. Teda na každý povel volantem. Nenabídne příliš zpětné vazby a moc toho nenapovídá, ale jde pěkně za volantem a ochotně dělá to, co chcete. Kromě toho, že auto fakt jede a funguje v zatáčkách, tak je tady ještě velmi příjemný zvuk. Ne, není to nic přehnaného ani zázračného, ale ve vysokých otáčkách se výfuk rozezpívá a při odstavení plynu si i lehce zabublá.
A nejkrásnější na tom je to, že si DS3 na nic nehraje. Nekřičí do světa, že je sportovní uberhatch, co naklepe k večeři STi… Ani ze sebe nedělá stroj pro radost z jízdy. Jen chce být hezké, stylové auto a jako bonus řidiči vykouzlí úsměv na tváři tím, jak skvěle funguje po jízdní stránce. Upřímné auto! Děkuji a jedno bych si prosil do garáže. Klidně ať si o mě každý pak myslí, že jsem čtyřprocentní kadeřník, za tu jízdu to stojí!
Plusy:
- výkonný motor
- exkluzivita
- nízká spotřeba
- stahování střechy do 100 km/h
- použitelnost ve vyšších rychlostech se staženou střechou
- podvozek
- převodovka
- jízdní vlastnosti a fun factor
Mínusy:
- vstup do zavazadelníku
- místo na zadních sedadlech
- foukání na zadních sedadlech při stažené střeše
- zmatené ovládání infotaiment systému
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 115 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 240 / 1400 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 210 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.0 / 7.5 / 7.8 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor | 245 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1175 |
« Zahájení sedmé sezóny v půjčovně Dream-Cars Volkswagen Golf R 400 odhalen v Pekingu »