Summer-Pirelli-PZero-tire

Přichází čas letních pneumatik

28. 3. 2014 • Novinky, Zajímavosti

Pneumatiky jsou jediným spojením vozidla s vozovkou a tato styčná plocha o velikosti lidské dlaně často rozhoduje o výsledku krizové situace. Proto je dobré nepodceňovat výběr správného obutí ani jeho uskladnění. V okamžiku, kdy venkovní teploty vystoupají nad průměrnou hodnotu 7°Celsia, přichází správný čas pro přezutí pneumatik. Zatímco zimní pneumatiky jsou při sněhu a náledí povinné, přezutí na letní povinné není. To by mohlo svádět k závěru, že zimní obutí za teplých dní ničemu neuškodí. To je však velký omyl. Tak jako na zledovatělé silnici riskujete jízdu s obutými letními plášti, je tímtéž jízda na zimních pneumatikách po rozpálené vozovce. Přilnavost zimních pneumatik se významně snižuje a s jejich rostoucím zatížením neustále klesá. Jestliže pomalou jízdu zvládnou i zimní pneumatiky bez potíží, v krizové situaci mohou znamenat velký problém (brzdná dráha se prodlužuje až o desítky procent a klesá schopnost udržet potřebnou stopu). V zatáčce mohou zimní pneumatiky začít ztrácet přilnavost o desítky kilometrů v hodině dříve. Oproti tomu letní pneumatiky při teplém počasí a prohřátém povrchu komunikace zásadně zvyšují bezpečnost jízdy, jelikož od zimních se liší především použitou směsí, která ovlivňuje chování samotné pneumatiky nejvíce. Dříve bylo jednoduché pozorovat velké odlišnosti ve vzorku, což již tolik neplatí. Letní pneumatiky mají nižší profil a jsou především širší, což zaručuje na suché vozovce lepší adhezi.

Naučte se číst z pneumatiky (185/60 R15 91 H)
Při výběru vhodných plášťů vycházejte z údajů uvedených ve velkém technickém průkazu a řiďte se rozměry disků, na které budete pneumatiky obouvat. První trojciferné číslo (185) udává šířku pneumatiky v milimetrech. Dvojciferné číslo (60) za lomítkem vyjadřuje procentuální poměr výšky pneumatiky k její šířce, tzv. profil. Písmeno R pak značí radiální konstrukci pláště a dvojciferné číslo (15) uvádí průměr ráfku v palcích. Poslední kombinace čísla a písmene uvádí hmotnostní (91) a rychlostní index (H). Na obvodu pneumatiky můžete mimo jiné narazit na další zkratky („tl“ = bezdušová pneu, „tt“ = nutnost použít duši, „M+S“ = zimní pneu, „fr“ = ochrana ráfku před poškozením při najetí na obrubník, „TWI“ = signalizace ojetého běhounu).

Stáří nepodceňujte
Všechny pneumatiky mají na bočnici vyražený tzv. DOT kód, který obsahuje identifikační údaje výrobce, kód rozměru a datum výroby. Udává se formou až dvanáctimístného kódu. Pro nás je nejdůležitější poslední čtyřčíslí, kde první dvě čísla znamenají týden a poslední dvě rok výroby (DOT 3012 = pneumatika byla vyrobena v třicátém týdnu roku 2012).

Hloubka vzorku je důležitá
Na hloubce vzorku pneumatiky jsou závislé vlastnosti pneumatiky. Rozhodující je hloubka dezénu. Ta musí u letních pneumatik činit nejméně 1,6 mm (u zimních pak 4 mm). Při posuzování hloubky dezénu pomáhají ukazatele opotřebení – drobné „vybouleniny” v obvodových drážkách (TWI).

Pravidelně kontrolujte tlak a stav pneu
Životnost a bezpečnost pneumatiky závisí na správném tlaku vzduchu, který doporučujeme kontrolovat alespoň jednou měsíčně. Měření provádějte u studených pneumatik. Podhuštěné pláště dokáží negativně ovlivnit jízdní vlastnosti vozu. Pneumatiky pravidelně kontrolujte, zda nenesou stopy poškození (praskliny, zářezy nebo boule). V případě defektu a použití spreje vyhledejte co nejrychleji pneuservis. Do poškozené bezdušové pneumatiky nikdy nevkládejte duši, zákon to zakazuje.

Pořiďte si dvě sady ráfků
Za kompletní přezutí pneumatik zaplatíte většinou 1.600 Kč, kdežto za vyvážení a přehození kompletních kol jen 800 Kč. Díky tomu na jedné výměně ušetříte 800 Kč, ročně tedy 1.600 korun. Přehazováním celých kol nejenže ušetříte čas strávený v pneuservisu, ale také prodloužíte životnost samotných pneumatik. Každé přezouvání je totiž určitým způsobem poškozuje.

Nepodceňujte správné uskladnění
Před demontáží zimních pneumatik si označte, které jsou přední a které zadní, abyste je mohli příští zimu nasadit ve správném páru. Pneumatiky opláchněte vodou a osušte je. Pneumatiky na ráfcích nechávejte nahuštěné na tlak 100 kPa a zavěšujte je za ráfek nebo skládejte naležato do sloupce. Pneumatiky bez ráfků se naopak skladují ve stoje položené vedle sebe. Jednou měsíčně je pootáčejte.

Cena až v druhé řadě

Cena pneumatik by neměla být jediným vodítkem při jejich výběru. Nejlevnější pláště od čínských výrobců často nesplňují základní bezpečnostní požadavky a nedosahují standardních jízdních vlastností. Doporučujeme proto vybírat z nabídky renomovaných výrobců pneumatik (Barum, Continental, GoodYear, Michelin nebo Pirelli), kteří nabízejí kvalitní pláště. Nápovědou při výběru mohou být na internetu dostupné testy pneumatik.

Nakupujte přes internet, ušetříte
Pokud máte vybranou značku a typ pneumatiky, můžete se poohlédnout po obchodě, kde Vás pláště vyjdou nejlevněji. Ceny pneumatik v pneuservisech a kamenných obchodech jsou většinou vyšší než v internetových obchodech. Při výběru nejlevnějších pneumatik Vám mohou pomoci internetové porovnávače cen (např. Zboží.cz). Někteří obchodníci navíc nabízejí nadstandardní služby v podobě pojištění pneumatiky (při zničení pneumatiky máte nárok na novou zdarma), možnosti doručení pneumatik do vybraného servisu nebo dopravu zdarma.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz