TEST Hyundai iX35 – Pořízek
Korejská automobilka Hyundai představila v našich zeměpisných šířkách SUV iX35 teprve nedávno. Do marketingové strategie náramně zapadá i fakt, že od roku 2010 vyrábí Hyundai iX35, stejně jako několik dalších modelů v českých Nošovicích. Jak se tedy osvědčilo ono „české“ SUV v provozu, zvlášť bylo-li doplněno nejvyšší možnou výbavou?
iX35 sice nedosahuje velikosti iX55, ani výbavy a provedení Santa Fe, za to nabídne podobné výkony za výrazně nižší částky. Trochu netradičně začnu cenou. Testovaná iX35 obsahovala kromě nejsilnějšího motoru a automatické převodovky také naprosto veškeré prvky výbavy sloučené do paketu Premium. Za tento velice příjemně vybavený vůz si Hyundai řekne 842 tisíc ceníkových. Může se to zdát příliš, ale vezmeme-li v úvahu, že iX35 víc už stát nemůže, máme tady odpověď na otázku, proč vídáme SUV od Hyundai na silnicích tak často.
Po aktuálním faceliftu má iX35 všechna designová řešení pro Hyundai typická. Přední i zadní lampy se dočkaly bohaté porce LED diod a i když se silueta vozu nijak nezměnila, působí iX35 sympaticky robustním dojmem. Srovnám-li jej s nedávno testovaným Santa Fe, zevnějšek obou vozů se příliš neliší. Samozřejmě, Santa Fe je o kus větší a celkově honosnější, nicméně dokud člověk nemá nabídku Hyundai příliš v oku, oba vozy od sebe bez přímého srovnání mnohdy ani nerozezná.
V interiéru se iX35 musela vzdát některých elegantních prvků a výsledkem je jednoduchý, účelný interiér bez výstřelků, který sice působí dobře ve své jednoduchosti, ale mohl by přidat na zpracování. Vesměs všechny plasty, které v interiéru nalezneme o měkčení ani neslyšely a třeba okolí voliče automatické převodovky působí poněkud laciným a trochu obstarožním dojmem. Na druhou stranu se po usednutí do interiéru uvelebuji ve výborné kožené sedačce, jejíž vrchní část poskytuje oporu „tak akorát“ a má i dostatečný rozsah nastavení. V interiéru lze sedět pohodlně nízko a možnost přitáhnout volant více k sobě eliminuje takzvané záchodové sezení. Co se posezu a ergonomie ve voze týče, vytknul bych snad jen budíky, jejichž dva elegantní tubusy směřují dolů a aby na ně bylo vidět, musí řidič dosti výrazně sklonit zrak.
Místo v přední řadě sedadel je bez diskuzí a na své si přijdou dokonce i milovníci prostorných a vzdušných interiérů. O něco horší situace se odehrává na sedadlech zadních. Zde se průměrně vzrostlý dospělák sice posadí, nicméně místo nazbyt čekat nelze- především v oblasti prostoru nad hlavou. Pro případného pátého pasažéra je velkým plusem absence středového tunelu. Boční části zadní lavice poskytují nadstandardní péči v podobě vyhřívání, aktivovaného spínači ve dveřích. Kromě místa v interiéru, nabídne iX35 i obstojně velký kufr. Jeho 591 litrů doplňuje ještě sympaticky nízká nakládací hrana a samozřejmě sklopná zadní sedadla, která umí objem zvýšit na 1436 litrů.
Pod kapotou iX35 trúní nejsilnější možná jednotka, sice dvoulitrový turbodiesel s nezanedbatelným výkonem 184 koní a točivým momentem 392 Nm, ten však dostanete jen v kombinaci s automatem. Hodnota točivého momentu pro manuál je o 9 Nm nižší. Zmíněná převodovka má klasicky šest stupňů a výkon přerozděluje všem čtyřem kolům s možností uzamknutí pohonu 50/50.
Kombinace motoru a převodovky dokáže s plně vybaveným SUV, jehož hmotnost přesahuje 1700 kg, zacvičit více než slušně. Přenos síly do převodovky je řešen klasickým měničem, takže po městě je s iX35 doslova radost jezdit. Plynulost jízdy je kromě klidných rozjezdů umocněna ještě sotva znatelným řazením rychlostí, kdy výkonný motor málokdy potřebuje více než dva tisíce otáček. Aby taky ne, když od 1800 otáček nabízí kompletní porci točivého momentu a ochota ke zrychlování se mu rozhodně nedá upřít. Vše doprovází ještě skvěle odhlučněný podvozek, který by mohl být do města nastaven o něco měkčeji, ovšem tuhost se beze zbytku využije mimo něj. Na dálnici nebo okresních silnicích drží 1655 mm vysoká karoserie stopu s jistotou a bez zbytečného naklánění. Při potřebě zrychlovat reaguje převodovka dostatečně rychle a předjíždění především v nižších rychlostech se tak stává hračkou. Klasický neduh je podržení motoru při plném plynu až do červeného pole, kdy už ale dvoulitr citelně ztrácí elán a zvýšeným hlukem a neochotou dává najevo, že jeho představení trvá jen do 4 tisíc otáček. Naštěstí je tu možnost ručního, sekvenčního řazení které i přes drobnou prodlevu pomůže udržet motor v optimálním rytmu.
Ani přes solidní dynamiku a tužší podvozek, iX35 rozhodně není milovníkem sportovní jízdy. Oněch zmíněných 1700 kg se někde promítnout musí a vůz tak při ostřejším zacházení působí poměrně nemotorně. Elektrický posilovač řízení samozřejmě také nic nepřidá a kontakt s vozovkou je tak značně omezen. I když by se mohl pro svůj robustní vzhled zdát iX35 jako vhodný adept pro terénní radovánky, nenechte se ošálit. Světlá výška podvozku činí jen poměrně chabých 170 mm, po jejímž překonání přijdou na řadu nízko umístěné krycí plasty a černé plasty lemující spodní část karoserie. Jejich praktičnost je nesporná, ale při každém kontaktu s tvrdším předmětem na nich zůstávají nepěkné škrábance. Pokud však budete mít tyto limity na paměti, zvládne iX35 polní nebo lesní cesty bez mrknutí oka. Podvozek působí mimo silnici jistě a uzamykatelný haldex umožňuje vynikající trakci.
Navzdory schopnostem, které propůjčuje motor spolu s převodovkou nejezdí druhý největší Hyundai z nabídky za draho. Jen velice málokdy zobrazí palubní počítač hodnoty přes devět litrů, mimo město se potom dá jezdit spíše k osmilitrové hranici. S přihlédnutím na pohonné ústrojí a všechna poháněná kola adekvátní spotřeba. Trochu otravnou skutečností se může jevit snad jen nádrž o objemu 58 litrů. To za normálních okolností stačí, ale v rodinném SUV bych raději větší akční radius.
Za cenu, kterou jsem zmínil hned ve druhém odstavci a která činí 842 tisíc, dostanete v podstatě vše, co aktuálně umí korejská automobilka vyprodukovat. iX35 disponuje silným motorem, velmi dobrou šestistupňovou automatickou převodovkou a bohatou výbavou. Jízdní komfort i dynamika jsou na výbornou, a ačkoliv by podvozek snesl měkčí nastavení do města, mimo něj je jako doma a chová se klidně a jistě. Všechny tyto vlastnosti činí z iX35 dobrou volbu pro každého, kdo hledá výkonnější SUV s možností vynikající výbavy za cenu, na které produkty evropských automobilek teprve začínají.
Plusy:
- převodovka
- podvozek
- výkon motoru
- poměr ceny a výbavy
Mínusy:
- jen průměrně provedený interiér
- malá nádrž vzhledem ke spotřebě
- odtažité řízení
- malá světlá výška
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný, vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1995 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 392 / 1800 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 195 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.8 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.0 / 8.0 / 8.5 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor | 591 |
Objem nádrže (l): | 58 |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1712 |
« Mercedes-Benz CLA a kočičí reklama na aerodynamiku! [video] Omlazený VW Scirocco oficiálně! »