TEST Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI – Zmatení jazyků
Se Škodou Rapid jsme se v naší redakci již dvakrát setkali a musím se přiznat, že na něj mám příjemné vzpomínky. Poprvé se stejně jako nyní jednalo o model vybavený jednou ze základních motorizací 1.2 TSI v nižší výkonové variantě s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Je tedy namístě otázka, v čem je tento již druhý testovaný Rapid se stejnou motorizací jiný. Osobně si v poslední době připadám jako by opět došlo k biblickému zmatení jazyků vzhledem k tomu, že automobilky bez ustání nahrazují zaběhnutou terminologie kupé, sedan, kombi všemožnými variantami, které jsou zjevně marketingově hodnoceny tím lépe, čím méně významu nesou. Spaceback alespoň na rozdíl od Sportbacku u Audi ale dává tušit, že se v tomto voze setkáme s praktičtějším využitím úložného prostoru v zadní části. Nebudu zde ale chodit okolo horké kaše a řeknu vám, že se prostě jedná o Rapid kombi. A v tomto ohledu také jde o jediný rozdíl mezi tímto a dříve testovaným, mohl jsem tedy týden strávit důkladnější prověrkou Škody Rapid jako auta pro každý den.
Co mě zaujalo již v předchozím testu bylo kvalitní zpracování interiéru. Opravdu zde nemám na mysli kilometry měkčených plastů a luxusního koženého obšití, ale vzhledem k ceně je zde oproti konkurenci, a to především asijské provenience, znát orientace na poctivé provedení. Testovací vozy obvykle nemají najeto mnoho kilometrů, ale tento údaj je u takto určených vozů zcela zavádějící, protože na svých bedrech musí nést těžké břímě života s redaktory, což v praxi znamená, že musíte tuto hodnotu násobit, aby jste získali stav srovnatelný s vozem průměrného českého řidiče. O to více mě překvapilo, že jsem po celou dobu nezaslechl byť jediné zaskřípnutí, cvaknutí nebo klepnutí jako je to zcela běžné u zmiňované konkurence. Ať může být některými značka Škoda vysmívána, prodejní čísla hovoří zcela jasně a co je nejdůležitější, Škoda dokáže získané finance vhodně investovat do kvality výroby.
S výborným zpracováním jde ruku v ruce ergonomie vnitřního prostoru a také vhodně rozvržení jejího objemu. Rapid stojí na relativně malé platformě a je tedy obdivuhodné, jak dobře je vnitřní prostor vyřešen. Nejvíce mě překvapil prostor na zadních sedadlech, kde se i vyšší postavy usadí bez větších problém a především na nich dokáží přežít více než jen několika kilometrovou cestu po městě. Verze kombi není o nic delší než její bratr sedan a přesto je zde úložný prostor vhodný pro cesty na rodinnou dovolenou nebo chcete-li bezproblémové stěhování automatické pračky. Nebude to poprvé, kdy řeknu, že Škoda Octavia mi přijde až zbytečně velká a neohrabaná vzhledem k tomu, že se v nabídce objevil právě Rapid. Interiér zde není řešen jen prostorně, ale také účelně, o čemž svědči dostatek odkládacích prostor a ergonomicky rozvržená palubní deska.
Nemusíte tedy dlouho váhat než naleznete tlačítko nebo ovladač, který právě hledáte. To se ale z mého pohledu již nedá říct o palubním počítači či lépe systému vzhledem k tomu, že byly oba testované Rapidy vybaveny multimediálním a navigačním rozhraním. Nechtěl jsem věnovat celý týden učení se všech postupů pro nastavení systému od bezdrátového připojení telefonu až po zobrazení aktuální rychlosti na displeji přístrojové desky. Všechno se mi nakonec povedlo, ale jsou to detaily, které mi celkový dojem kazí. Vzhledem k propojení obou displejů mi připadá naprosto nesmyslná duplicita jejich ovládání, kdy se musím zvlášť orientovat v menu hlavního a přístrojového displeje. Chápu, že tomu tak je kvůli variantě výbavy, která neobsahuje oba, ale přesto bych doporučil se nad touto nedokonalostí trochu zamyslet.
Zvláštní kapitolou je motorizace. 1.2 TSI s 85 koňskými silami není žádný atlet, ale vzhledem ke hmotnosti 1150 kg se nedá mluvit o nedostatečnosti. Především při pohybu v městském prostředí nepoznáte rozdíl mezi jednadvojkou nebo jeho objemnějšími sourozenci. Stejně tak v udržování dálniční rychlosti bez ohledu na to, jestli jezdíte poctivě 130 km/h nebo rebelsky 160 km/h. Těžké chvíle nastávají ve okamžiku, kdy potřebujete rychlost změnit. Pružné zrychlení je samozřejmě povzbuzeno divokou turbínou, ale objem se nahrazuje těžce.
Pokud jste ovšem do této chvíle brázdily silnice v tříválcovém HTP, budete si připadat jako na závodech v Le Mans. Problém je však v tom, že čím hlouběji musíte sešlápnout plyn, tím větší má motor hlad a nevím, jak se kolegům z jiných redakcí podařilo udržet spotřebu do 6 l/100 km, ale já jsem týden zakončil při apetitu 7,6 l/100 km, což mi připadá na ekonomicky laděný motor příliš. S touto spotřebou se setkáte například ve čtyřválcové zážehové variantě BMW řady 3, která je o poznání těžší a především rychlejší. Osobně bych tedy doporučovat sáhnout po výkonnější variantě, pokud se tedy nepohybujete především v městském terénu.
Po druhém týdnu stráveném za volantem Škody Rapid jsem svůj názor na tento vůz rozhodně nezměnil. Z pohledu designu se jedná o velmi zdařilý vůz, i když se mi více zamlouval sedan. Po stránce praktičnosti jde o kamaráda do deště, zde bych naopak preferoval kombi. Pokud se tedy potloukáte po salonu Škoda a přemýšlíte, s čím odjet domů, neváhal bych být vámi a zvolil Škodu Rapid. Fabia je ve srovnání již skutečně babičkou a z Octavie se stal trochu jedlík. Rapid podle mě takto ideálně vyplnil mezeru v nabídce a poskytuje skutečně univerzální služby s minimem ústupků. Nebojte se připlatit si za lepší motorizaci a naopak klidně ušetřete na výbavě. Palubní systém se všemi jeho hračičkami stejně nevyužijete. Získáte poctivý český vůz, který nebudete chtít dát z ruky.
Plusy
- Prostorný interiér
- Prakticky řešené detaily
- Atraktivní design
Mínusy
- Sedadla bez bočního vedení
- Spotřeba v poměru k výkonu
- Místy zmatená orientace v palubních systémech
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 2 |
Zdvihový objem (ccm): | 1197 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 77 / 5000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 175 / 1550 – 4100 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 193 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.9 / 4.6 / 5.4 |
Emise CO2: | 125 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 415 / 1380 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1170 / 535 |
Rozměr pneu: | 215/45 R 16 |
« Mercedes-Benz S-Class Coupé – Konečně oficiálně! [video] Audi S1 a S1 Sportback budou mít 231 koní »