IMG_5220

TEST Peugeot 208 GTi – Back To The Roots

21. 12. 2013 • Novinky, Peugeot, Testy

motor: 80%

převodovka: 80%

podvozek: 90%

zpracování: 80%

praktičnost: 50%

Malý hatch od Peugeotu, který zase umí pobavit. Jen mu schází ostrost!

Verdikt:

Těsně na začátku zimy se nám do redakce dostal další slibně vypadající Hot-Hatch, tentokráte z dílny Peugeotu. Francouzský výrobce hrdě hlásá, že se s novým 208 GTi vrací ke kořenům. Trochu tomu neodpovídá turbo pod kapotou, ale to se v dnešní době nedá nic dělat.Peugeot alespoň nechal manuální převodovku, což se nedá říct třeba o Cliu RS, které si můžete koupti jen s automatem. 208 GTi to každopádně nemá a nebude mít lehké, protože přichází na trh ve stejný moment, kdy všechny uchvacuje levnější a neskonale dobrá Fiesta ST. Osobně mám třídu “horkých hatchů” velmi rád a tak jsem se na tento vůz velmi těšil. Dokázal přesvědčit?

V létě mě třeba naprosto dostalo skvělé RCZ, který je nejlépe jezdícím Peugeotem snad všech dob a tak jsem do 208 GTi kladl velké naděje. Víte, Francouzi umí postavit dobré sportovní auto, musí jenom chtít. Pořád mám v paměti momenty, které jsem zažil za volantem velkolepého Cila RS předchozí generace a nebo třeba DS3 Racing. Na tento vůz nová 208 GTi přímo navazuje, kdy má pod kapotou úplně stejný motor se stejným výkonem. 1.6 TwinScroll Turbo s 200 koňmi a 275 Nm. Pěkná hodnota. Motor byl navíc vyvíjen dohromady s BMW a je nám v redakci důvěrně známý, ten zklamat opravdu nemůže. Vlastně je v současných evropských hatchích takovou stálicí.

gti_3

Otáčím klíčkem a přivádím k životu foukaný čtyřválec 1.6  a… nic. Motor naskočí, ale zvuk se jaksi nedostavuje. Dobře, třeba se musí výfuk pořádně rozehřát. Vyjíždím tedy do města a zahřívám auto, než se vrhnu do pořádných zatáček. Jenže ono se neděje nic ani po zahřátí. Točím motor k omezovači a kdesi vzadu se ozývá něco, co by mohl být zvuk výfuku. Na obhajobu GTi musím uvést fakt, že z venku zní dobře, ale to jaksi řidičovi radost neudělá. Výkon je dostupný na požádání téměř ihned. Tato jednotka pojem, jako je turbodíra téměř nezná a prodleva je naprosto minimální. Na charakteru to možná trošku ubírá, protože 208 GTi nemusíte “ždímat.” Prostě sešlápnete plyn a auto vystřelí dopředu se vší sílou. Dnešní řidiči to ocení daleko více – těch co chtějí točit motor do omezovače a každého koně si zasloužit správnou prací s převodovkou a pedály je opravdu málo.

To nejlepší ze sebe motor vydá ve středním spektru otáček, jenže nemá špičku! Někde u 4.500 ot./min výkon odchází a jakékoli další točení směrem k červenému pásmu nemá smysl. Tato jednotka je v aspektu spotřeby neuvěřitelně povedená ať je v jakémkoli autě. GTi s ni jezdí kolem 8 litrů svižně, maximálně za 16 při ostré jízdě, no a když zklidníte, tak není problém jezdit pod 6 litrů. To je za 200 koní výkonu a velmi solidní dynamiku opravdu výborná spotřeba.

Než se rozjedeme po okreskách, pojďme se mrknout na design a interiér. Zvenčí si GTi nehraje na žádného svalnatce. Přibylo pár log GTi, lehce narostlo lemovaní blatníků, změnilo se podbarvení předních světel a nové denní svícení, drsnější tvar nárazníků, prahy a větší výfuk. Nechybí sportovní kola a potřebné snížení podvozku a to je vše. Design nové 208 je povedený už i u základních verzí a tak tento hatch vypadá prostě velmi dobře. Uvnitř nalezneme sportovní sedáky, červenou nití prošívané stehy kůže, ve které je vyvedena přístrojová deska, volant, sedadla a zkrácená hlavice řadící páky.

gti_4

Zajímavým detailem je diodový červený pruh přes celou kapličku přístrojového štítu. Tím se dostáváme k největšímu problému tohoto auta – přístrojovce. Peugeot chce řidiče více spojovat se silnicí a tak kapličku umístil vysoko pod přední okno a výsledek je prostě tristní. Nemusíte sice tolik cestovat očima, ale pokud jste průměrné postavy, musíte volant zvednout a pak přes něj na budíky nevidíte. Pokud vidět ale chcete, musíte volant posunout dolů a pak řídíte koleny. Tím je samozřejmě narušena také pozice za volantem a pak samotný volant má tak malý průměr, že by se hodil spíše do motokáry. Drží se blbě. Škoda.

Jdeme jezdit. 200 koní a váha 1190 kg slibuje opravdu solidní dynamiku a mrštnost. A ano, opravdu se vrhá do zatáček s vášní a drží famózně. Absence svoru se však projevuje více, než by bylo dobré a tak je pod plynem na výjezdu citelně nedotáčivé a tvrdě protáčí vnitřní kolo. Při ostré jízdě mě také postupně začalo mrzet řízení, které nemá adekvátní zpětnou vazbu a občas prostě nevíte, kde jsou kola… Jediné pozitivum, které toto nastavení má je fakt, že volant netahá za ruce, tak jako konkurence. Každopádně na zakroucených silničkách je s GTi slušná zábava, umí hezky jezdit po třech kolech a i když v přímce nepatří k nejrychlejším, tak na okresce ukáže záda každému dotírajícímu. Základ pro Hot-Hatch je totiž zejména rychlý podvozek a ne jen motor a to Peugeot plní dokonale. Limit je sakra daleko a tak si s nim užijí i začínající řidiči v této kategorii. Velké plus je, že Peugeot dokázal sladit podvozek tak, že funguje na každém povrchu stejně dobře. Neodskakuje a dokáže filtrovat téměř vše. A nastavit auto tak, aby jezdilo parádně v alpách a také v Česku je vážně kumšt. Podvozek a motor tohoto auta jsou velkým plusem.

gti_2

Při dravé jízdě na okreskách se ve výborném světle ukázaly brzdy, které nelze unavit snad nikdy. Je úplně jedno jak často a jak razantně na brzdový pedál šlapete, protože GTi brzdí pořád stejně dobře. Mají kousavější nástup, na který je potřeba si zvykat a tím pádem dostává trochu na frak i dávkovatelnost, účinek je však naprosto nekompromisní. Výborné je však také řazení, které je precizně přesné a dráhy jsou krátké. Při ostré jízdě se tak rychlé řazení stává daleko jednodušší.

gti_1

Největší slabinou GTi tak zůstává ambiciózní cena a fakt, že je dražší, než Fiesta ST. A ta je lepší řidičské auto, i když vyžaduje zkušenějšího řidiče. Ve výsledku tak Peugeot konečně postavil po dlouhé době výborný hot-hatch, který má pod kapotou skvělý motor doplněný o ještě lepší podvozek. Je zábava s ním jezdit, ale nevyžaduje vyšší nároky na řidiče. Ve své podstatě je to takový hodný beránek, se kterým budete zatraceně rychlý. Jen si to prostě neužijete tak moc, protože se nemusíte tolik snažit. S velkou nadsázkou je to něco, jako GT-R…

Plusy

  • Zajímavý design
  • Sedadla
  • Jízdní vlastnosti
  • Motor
  • Podvozek
  • Brzdy
  • Spotřeba

Minusy

  • Výhled na přístrojový štít
  • Malý zploštělý volant
  • Chabý zvuk

Cena v základní výbavě: 510 000 Kč

Cena v testované výbavě: 541 000 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, úchyty ISOFIX vzadu, zadní parkovací asistent, 17“ hliníková kola, denní a směrové LED světlomety, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, sportovní sedadla, autorádio Arkamys + 4 reproduktory, polokožené čalounění, hliníkové doplňky atd.

Výbava testovaného vozu:metalíza (+11.000,-), polepy karoserie (+ 8.000,-), dotyková obrazovka SMEG s navi a BT (+ 12.000,-)

Technické údaje
Motor Peugeot 208 GTi
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 275 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 4.7 / 5.9
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 285 / 1076
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 460
Rozměr pneu: 205/45 R 17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz