TEST Mercedes-Benz GL 350 CDI
GL je SUV v pravém slova smyslu. Žádné změkčilé vozítko, které si troufá nosit toto označení. GL je skutečně poloužitkové vozidlo a hned vám vysvětlím proč. První věc, kterou musíte o GL znát, abyste ho dokázali vůbec pochopit, je jeho původ. Samozřejmě pochází z malebného německého Stu… Alabamy. GL musel do České republiky vskutku přeplout oceán a nejen, že se v Americe vyrábí a montuje, GL je pravověrný Američan.
Pod kůží tohoto mastodonta se nachází platforma sdílená se značně drobnějším modelem ML, ale v tomto případě prodloužená tak, aby se do kufru vměstnala další sedadla, pokud je vaše sociální postavení dostatečně vysoké na to, abyste si mohli dovolit více než dvě děti a zároveň, pokud všechna zadní sedadla složíte do roviny, získáte prostor stěží uvěřitelných 2300 litrů, což znamená, že se při stěhování nemusíte obtěžovat se zaměstnáváním stěhovací společnosti.
Pokud se však vrátíme k exteriéru, dovolím si drobný poznatek, který v této třídě vozidel hraje jistě svou roli. Nad svou konkurencí ční GL neodiskutovatelně svými rozměry, ale pocit přepychu, který Vám na první pohled nabízí Range Rover a mám na mysli ten plnotučný dospělý Range Rover, ne jeho menší variantu, není u GL tak patrný, což je jistě škoda vezmeme-li v úvahu královský prostor, kterým Vás hýčka vevnitř.
Nicméně oproti minulé generaci je současné GL přeci jen aristokratičtější. Přední část nyní vzorně kopíruje nastavený korporátní design a nese se v duchu ostře řezané agresivnosti. Přední nárazník je mohutnější a nese obrovské nasávací otvory. Naštvaný look dále dokresluje velké chromové lízátko. Světla jsou doplněny o velké LED pruhy denního svícení a další pár LED diod nalezneme i v nárazníku samotném. Zřejmě to budí respekt, protože po setmění vyklízel cestu každý, kdo je už v dáli spatřil za sebou. Ostřeji řezány jsou i blatníky a tvar kapoty. Zadní část nyní nese lampy s podélným tvarem a tady trochu váhám, jestli starší uspořádání nebylo lepší. Nicméně to vypadá díky technologii LED i zde moderněji a tak nějak nepatřičně patřičně Přeci jen u auta za 3 a více miliónu se pozérství a kýči vyhýbá hůře. Jako celek je však nové GL zcela impozantní, lehce vulgární a velmi naštvaně se tvářící. Nechybí mu vizáž drahého auta, ale postrádá eleganci vlastní právě britskému gentlemanovi ze stáje Range Rover. Největší slabinou pak stálé zůstává pohled z profilu, kdy vynikne lehce “dodávkový” akcent nevyváženosti proporcí. Na druhou stranu se jedná stále o jedno z největších SUV na trhu a o několik centimetrů předbíhá i zmíněný Range Rover a třeba Q7. V současné generaci navíc ještě narostl do všech stran, ale naštěstí dokázal i zhubnout. Tu pravou konkurenci ale hledejme v Británii, protože i GL je vybaven terénními schopnostmi, které berou dech. To taková Q7 zapadne už na první louce…
Obrovský posun pak GL prodělalo v interiéru. Dříve to byl prostor silně připomínající zemi svého původu a z Německa měl maximálně ten kvalitní materiál. To je však pryč a kabina nyní vypadá opravdu velmi dobře a zapadá do portfolia značky ,jak svým zpracováním, tak luxusem. GL nyní nabízí daleko větší možnosti individualizace a příplatkové výbavy. Testovaný model byl vybaven interiérovým paketem Designo, který přídává tu nejlepší prošívanou a zároveň perforovanou kůží po celém interiéru. Skvěle vypadají zejména sedadla a kožené výplně dveří. Sedadla jsou navíc masážní ve 4 režimech a nastavitelná do všech myslitelných směru. Nechybí vyhřívání a odvětrávání, nebo také přifukování bočnic do zatáček. Výhradu bych měl k tomu, že všechny dofuky beder a bočnic se ovládají přes informační rozhraní Command pomocí otočného ovladače. Nic hrozného, ale jednodušší jsou tlačítka přímo na sedadlech.
Kůží je obšita pochopitelně i celá palubní deska a nádech luxusu dokresluje příjemné ambientní osvětlení s nastavitelnou barvou. Svítící trubice se nesou výplněmi dveří a palubní deskou. Vypadá to opravdu moc dobře. Zadní sedadla nabízejí adekvátní prostor a příjemný posaz. Chybí tu však vyhřívání, ale potěší dvojice velkých obrazovek v hlavových opěrkách předních sedadel. Třetí řada sedadel je plnohodnotná a dostupná pomoci elektrického rozkládání a skládání. Příjemná a rychlá věc.
Každému je již z obrázků patrné, že se kabina nachází značně vysoko nad okololním terénem. Přesto nemáte pocit, že sedíte v nějakém těžkotonážním off-roadu. Spíše se cítíte jako pasažér luxusní limuzíny, která si na výlet připravila i chůdy, aby vám dovolila na ty nešťastníky pod vámi shlížet opravdu z výšky. Tuto výšku si také díky vzduchovému podvozku, který je zodpovědný za to, že dle kvality jízdy nepoznáte, ve kterém státě se nacházíte, můžete upravovat snad tisíci způsoby. Auto můžete zvednout skutečně značně, ačkoli maximální lift je uzpůsoben skutečně pro jízdu mimo silnice, a proto jej nemůžete použít pro silniční jízdu díky omezení rychlosti.
Mercedes-Benz sice šetřil na železe a klasické “svory” nahradil elektronickými závěrky ETS. Výbava v terénu se tak rozrostla o přednastavené režimy dle povrchu a povahy toho, co se nachází pod koly. Nechybí asistent sjíždění kopců, redukce převodových stupňů, mapování točivého momentu a tak bych mohl pokračovat dále. Je tady toho opravdu hodně, co zlepšuje průchodnost terénem a to je to, co dělí GL od zbytku produkce segmentu a naopak ho přibližuje k britské konkurenci. GL vyjelo každý kopec, zdolalo nespočet dropů, průjezdů hlubokou vodou, silné boční náklony, obrovské sněhové závěje a tak nějak jsem nebyl schopny v našich podmínkách najít překážku, kterou by auto nebylo ochotno překonat. Terénní schopnosti jsou prostě brilantní a na vůz se můžete kdykoli plně spolehnout.
Pustíme-li se s GL do dynamičtější jízdy skrze sérii zatáček, hned je patrný velký rozdíl mezi generacemi. GL se nyní lépe drží stopy a až nečekaně potlačuje přirozenou nedotáčivost, zároveň skrze tužší nastavení řízení umožňuje velmi dobré vedení vozu přesně dle vašich přání. Nebudu zastírat, že tato vlastnost byla pro mě velkým překvapením. Probůh, podívejte se na ty rozměry! Podvozek pochopitelně upřednostňuje maximální komfort a plavnost. Výsledkem je dokonalá filtrace všeho na silnici. GL je neuvěřitelně pohodlný stroj a stejně fantastické je i odhlučnění aerodynamického hluku, motoru a podvozku. Skoro byste si se spolujezdcem mohli šeptat i v rychlostech kolem 200 km/h. Bravo!
A teď pod kapotu! Downsizing se nevyhnul ani alabamské plnoštíhle modelce, nebo spíše sumo zápasnici. Pod kapotou již nenajdeme velký naftový osmiválec, ale klasický třílitrový šestiválec se sekvenčním přeplňováním a výkonem 190 Kw a velmi slušným točivým momentem 620 Nm. To stačí ,aby auto, vážící 2.380 Kg, zrychlilo na stokilometrovou rychlost za 7.9 sekundy! Motor je standardně spjat se sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou, která řadí velmi dobře, ale rozhodně se nejedná o nejlepší automat na trhu. Nicméně charakteru tohoto auta plně vyhovuje a nedělá žádné nelogické chyby. Pružnost šestiválce je zcela adekvátní a pocitově výkon rozhodně neschází. Problém nastává až v opravdu vysokých dálničních rychlostech, kdy auto začne docházet dech. Ale to většinu majitelů rozhodně trápit nebude. GL je navíc jedno z těch aut, které absolutně nenutí jezdit rychle. Člověk se v něm cítí tak příjemně a pohodlně, že si prostě jen tak pustí audio a nechá se unášet krajinou a rozmazlovat se luxusem na palubě.
GL si mě dokázalo získat a rozhodně bych se za jeden kousek v garáži nezlobil. Sousedy bych pozlobil spolehlivě a do práce by se mi dojíždělo, jako bych seděl ve svém pohodlném křesle, které dnes již takřka není k sehnání. Amerika měla vždycky své kouzlo!
Plusy
- Prostorný interiér
- Pohodlná sedadla
- Zavazadlový prostor
- Sladění motoru s převodovkou
- Utáhne přívěs o hmotnosti 3,5 t
Minusy
- Sklon k nedotáčivosti
- V nabídce není diesel V8
- Problémy vyplývající z rozměrů
- Horší nastupování
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Mercedes-Benz GL 350 CDI |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2987 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 190 / 3600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 620 / 1600 – 2400 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 220 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.9 / 7.5 / 8 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 680 / 2300 |
Objem nádrže (l): | 100 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2380 / 870 |
Cena v základní výbavě: 1 801 690 Kč
Cena v testované výbavě: 2 773 927 Kč
Základní výbava:7stupňová automatická převodovka 7G-TRONIC PLUS, airbagy s vícestupňovou logikou plnění a boční airbagy řidiče a předního spolujezdce plus hlavové airbagy pro všechny řady sedadel, kolenní airbag řidiče, AIRMATIC (vzduchové odpružení se systémem adaptivního tlumení), brzdový asistent (BAS), asistent bdělosti řidiče, asistent prevence před kolizí, 18“ kola, start-stop, nádrž na močovinu, 3. řada sedadel elektricky sklopná, kožené čalounění, multifunkční čtyřramenný volant, elektricky stavitelná přední sedadla, automatická dvouzónová klimatizace, střešní okno, Audio 20 s 8 repro atd.
Výbava testovaného vozu:Zadní boční airbagy (10.367,-), sluneční rolety v oknech zadních dveří (8.233,-), ortopedická přední sedadla s masáží (33.541,-), panoramatické střešní okno (27.443,-), sada pro parkování (42.384,-), sada ON+OFFROAD (57.935,-), sada jízdnáích asistentů PLUS (68.607,-), Command Online (80.804,-), 21″ disky AMG (15.256,-), kůže designo Exclusive (214.816,-) atd.
.« Crossover od Seatu by mohl přijít v roce 2016 Rozpory kolem BMW M7 »