TEST BMW X6 M50d – MMMonstrum
I po těch letech od uvedení na český trh se BMW X6 drží na vrcholu své třídy a ve své podstatě nemá výraznější konkurenci, která by ji mohla ohrozit, pomineme-li Porsche Touareg, pardón Cayenne… O úspěchu sportovního SUV s tvary coupé svědčí především její prodejnost a to, že jich denně potkáte desítky. Já jsem však nedávno k testu dostal verzi, pro kterou je slovo “tuctová“ bráno za hrubou urážku. Ptáte se proč? Testovaná verze má totiž v názvu jednu přidanou hodnotu, slovo ///M. Pravověrní nadšenci teď asi upadli pod stůl a hrůzou se tlučou do hlavy, co to BMW vymyslelo. Ano, M50d vstupuje i pod kapotu oblíbeného SUV. Jen hned na začátku chci říct jediné – opravdu to není dieselová X6 M a už vůbec ne produkt divize M. Za tímto modelem totiž stojí nově vytvořené oddělení pod názvem M Performace, což je, jednoduše řečeno, pouze tovární tuning.
Podvozek, řízení, převodovka a další technika krom motoru je tedy úplně to samé, co klasická X6 v M paketu ( bez něj se nedodává ). Poznáte ji jen podle větších brzd a spousty log M kolem dokola. Oko zkušeného pozná tmavé lakování koncovek výfuků. Tou opravdovou změnou je totiž jen motor a to ne jen tak obyčejný. Je to první, sériově vyráběný dieselový agregát se třemi turby. Šestiválcová jednotka o objemu 2993 cm3 je naladěna na 280 kW (381 k) při 4000–4400 ot./min-1, vrchol točivého momentu 740 Nm je dostupný při 2000–3000 ot./min-1. To jsou na segmentu naftových motorů naprosto snové a neuvěřitelné údaje.
Díky vyspělému pohonu všech kol xDrive a mohutným pneumatikám (315/40 R20) se kola neprotočí ani na mokru a stejně fenomenální je i grip v zatáčkách, ikdyž této plnoštíhlé krásce šlapete pořádně na krk. Jednotka je spjata s automatickou převodovkou ZF, nabízející rovných osm stupňů. Ta si zaslouží velkou pochvalu – za všech okolností řadí bezchybně a změnu převodových stupňů nemáte nejmenší šanci postřehnout. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem.
Řízení je překvapivě upovídané a poskytuje dobrou zpětnou vazbu a přitom neztrácí nic na manévrovatelnosti ve městě. X6 má navíc fantastický poloměr otáčení, který ji můžou závídět leckteré automobily nižší střední třídy. Se stoupající rychlostí tuhne volant a pokud přepnete vůz do režimu Sport, tak se zpětná vazba a odezva na plyn ještě více umocní. xDrive a skvěle naladěný podvozek dovoluje mohutné X6 projíždět zatáčky ve vysokých rychlostech a nerozhodí ji ani náhlé změny směru, či série vlásenek. Opomenout nelze také minimální náklony karoserie, které určitě vyrazí dech všem řidičům, kteří jsou zvyklí na klasické automobily této třídy… a ano stále mluvíme o velkém SUV, které se mimochodem na stovku dostane za, ehmmm, 5,3 sekundy…!
Vraťme se ale k tomu nejdůležitějšímu na tomto modelu – motoru! Ten je osazen trojicí turbodmychadel – dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké. První turbo s variabilní geometrií lopatek se hlásí do práce hned nad volnoběhem a větší brácha ho doplní v 1.500 otáčkách. Třetí, menší turbo je v kanálu výfukových svodů a je ovládáno podtlakovou klapkou. Do činnosti se uvádí až po výrazném zmáčknutí plynového pedálu v otáčkách nad 2.700. Systém funguje paralelně a hned, co první turbo dosáhne maximálního přetlaku, podpoří ho třetí. Spolu s s obvyklým obtokovým ventilem pak zamezuje zpětným tlakům ve výfukovém potrubí. Motor se umí vytáčet a omezovač otáček je umístěn na hodnotě 5.400 min-1. Jedná se tedy o opravdu skvostný výjev moderní techniky.
Zrychlení X6 M50d hravě strčí do kapsy kdejaký hot hatch či spoustu sportovních kupé a limuzín. Nečekejte však, že Vás takové zrychlení nějak brutálně zatlačí do sedačky, za což jsou zodpovědné tři hlavní aspekty – skoro až atmosféricky lineární zátah agregátu, skvěle fungující pohon všech kol xDrive a vynikající osmistupňová automatická převodovka. Tak jako tak ale nepřijdete o neskutečně rychle zužující se spektrum vidění, které je ještě umocněno vysokým posazem za volantem. Nejvíce překvapeni však budete, s jakou lehkostí je vůz schopen pružně zrychlovat! Především na dálnici jsem při dodržení předpisové rychlosti zažil několik úsměvných situací s blikajícími vozy ve zpětném zrcátku. Při kickdownu se z nich velmi rychle stávaly jen třepotající se tečky někde v dáli za mnou. Síla agregátu je však ohromující v poměru mezi výkonem a dosahovanou spotřebou. Díky nízkému položení točivého momentu totiž odpadá nutnost vytáčení motoru.
V pružném zrychlení bude mít s tímto BMW problém téměř vše – je totiž úplně jedno v jaké rychlosti plyn pošlete do podlahy. M50d vždy vystřelí jako neřízená střela. Při akceleraci navíc motor vydává podezřele příjemný, benzínový zvuk. Překvapení opadává hned, co zjišťuji, že se jedná o honosně nazvaný systém Driving Experience Control, který pouští umělý zvuk motoru do reproduktorů… Je škoda, že kdysi sportovní značka klesla k tomu, aby šidila své uživatele, ale nutno uznat, že u dieselu toto řešení úplně zlé není. Horší je to u benzínové M5 nebo M135i, která je tím vybavena také.
Spotřeba v praxi převyšuje udávanou hodnotu automobilky celkem výrazně – spotřeba tohoto mastodonta je logicky příliš závislá na stylu jízdy. Ale aby to žralo při dynamické jízdě stále nad 20 litrů a při opravdu ostré jízdě až 30 litrů je prostě na diesel moc. Svižná jízda znamená spotřebu kolem 16 litrů a uklidnění s občasným využitím dynamiky při předjíždění ustálí spotřebu na 12 litrech. Nic moc i přes výkon motoru. Nepochybuji však, že nedynamická jízda v rámci předpisů dokáže dostat spotřebu na nějakých 9 litrů. Pak se ale nabízí otázka, proč si raději nekoupit slabší třílitr s dvěma turby, který jezdí za polovinu a dynamicky na tom není vlastně o moc hůře.
Podvozek X6 je jeden z nejlepších a v této třídě budete dlouho hledat konkurenta, co by stejně působivě kombinoval ovladatelnost a sportovnost. Rázy od náprav přijdou až opravdu na velmi špatném povrchu při velké rychlosti. X6 však citelně trpí na odskakování obou náprav, což je způsobeno opravdu tvrdým podvozkem. Pokud okreskové ambice podpoříte zmáčknutím tlačítka Sport, tak se připravte na ještě tvrdší chování a nulový komfort. Při opravdu sportovní jízdě bych ale uvítal komunikativnější řízení s lepší zpětnou vazbou, ale i tak pořád řízení patří ke špičce na segmentu, zejména ve srovnání s AUDI nebo Mercedes-Benz. V praxi to vypadá tak, že přiletíte ohromnou rychlostí před zatáčku, silné brzdy prudce auto zpomalí, zatočíte a ihned před apexem můžete akcelerovat dál. X6 se zakousne a ani nenaznačí, že by se silnice chtěla pustit. Výjezd ze zatáčky se dá spíš popsat jako odstřelení k další sérii zatáček. Rovné úseky totiž přeletí jako nadzvukové letadlo. Jednotka nemá nikdy dost a pořád je nepopsatelně silná. Pokud si budete řadit manuálně pádly pod volantem, tak zjistíte, že je úplně jedno na jaký převodový stupeň zatáčku projedete – obrovský krouticí moment si hravě poradí se vším. Hlavně zde ale platí díky velké váze automobilu pravidlo, že fyzika se zkrátka oklamat nedá a po překročení limitu má řidič plné ruce práce s udržením dvoutunového kolosu na silnici. Jediným štěstím je, že je tento limit položen hodně, hodně vysoko.
Vítejte na palubě
Interiér je, opět tradičně, směsí prostoru s nijak okatým komfortem a palubní deska věrně kopíruje sestřičku X5. Esencí pohodlí jsou sportovní kožená sedadla s všestranně elektrickým nastavením a opravdu dobrým držením těla v zatáčkách. Neméně chvály zasluhuje volant – M verze s příjemně silným věncem má potenciál udělat z řízení dvouapůltunového monstra radost i pro nesportovce.
O tom, že sedíte v něčem výjimečném, jste informováni pouze skrze loga M na voliči řadící páky a otáčkoměru. Jinak je vše tak, jak jsme u X6 zvyklí. Veškeré ovladače jsou ergonomicky rozmístěny po přístrojové desce, takže si velmi rychle zvyknete, kde se který ovladač nachází. Většinu funkcí však budete stejně ovládat pomocí intuitivního systému iDrive, který byl součástí testované verze a na jehož ovládání si rovněž rychle zvyknete. Samozřejmostí je u všech BMW perfektní výběr použitých materiálů, o dokonalém slícování dílů se snad ani bavit nemusíme. I když… X6 už není nejnovější a zejména na interiéru je její věk znát moc dobře. Nové řady jsou v tomto směru o dost dál.
Pochvalu zasluhuje také volič automatické převodovky ve stylu “joystick” – nejen, že vypadá skvěle na pohled, ale jeho obsluha je opravdu značně dynamická a manipulace s páčkou je velmi intuitivní. Navíc nabízí skvělé zpracování z příjemných materiálů a tvar, který přesně sedne do ruky a to je třeba, protože přesunutím páčky k sobě přepnete převodovku do manuálního režimu a můžete řadit sami – závodně správně pohybem dolů nahoru a pohybem nahoru dolů Pokud by to náhodu někoho mátlo, může využít pádla na volantu.
Výborné je i odhlučnění kabiny, kdy při pohodové jízdě opravdu motor téměř neslyšíte a stejně kvalitně něměčtí technici zvládli izolovat aerodynamický a valivý hluk od širokých kol. Na palubě X6 tak můžete prožít ničím nerušené příjemné cestování na velké vzdálenosti a při svižnější jízdě vychutnávat příjemný zvuk motoru.
BMW se svou X6 dokázalo, že i velký a těžký automobil kategorie SUV může být dokonale vyvážený, ovladatelný a sebejistý za všech okolností. Kromě výrazně dražšího Cayennu nemá X6 v této oblasti konkurenci. Chcete-li si koupit velké SUV a v sériové výbavě dostat originální design, neutralitu v zatáčkách a stabilitu ve vysokých rychlostech plus špičkovou kvalitu, neuděláte s X6 chybu.
Plusy
* dynamika a síla motoru
* originální design
* vynikající přední a zadní sedačky
* přesné řízení
* inteligentní automatická převodovka
* stabilita ve vysokých rychlostech a zatáčkách
* neutrální chování
* účinné brzdy
* aerodynamické vlastnosti
Mínusy
* spotřeba
* méně místa nad hlavou na zadních sedačkách
* špatný výhled z vozu
* cena
Technické údaje | |
---|---|
Motor | BMW X6 M50d |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 280 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 740 / 2000 – 3000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9 / 7 / 7.7 |
Emise CO2: | 204 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 570 / 1450 |
Objem nádrže (l): | 85 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2225 / 525 |
Rozměr pneu: | 275/40 R20, 315/35 R20 |
« V Detroitu se představí koncept nové Supry Mclaren P1 a oficiální jízda na Nürburgringu [video] »