IMG_4754

TEST Hyundai Genesis Coupé 3.8 – Král driftu

15. 11. 2013 • Hyundai, Novinky, Testy

motor: 90%

převodovka: 60%

podvozek: 75%

zpracování: 65%

praktičnost: 30%

Pořád stejný bavič a punker. Chce jezdit bokem vždy a všude. S faceliftem ale ztratil svou neomalenost

Verdikt:

Genesis Coupé není v redakci žádný nováček. V roce 2011 jsme ho vyhlásili sportovním autem roku a to zejména díky poměru cena/zábava. Za 3/4 miliónu dostanete zadokolku se samosvorem a výkonem 350 koní a to je v dnešní době něco zcela nevídaného. Ještě teď si přesně vzpomínám na to jak jsem se pousmál při každém nastartování a na smích šílence po každém srovnaném driftu. Tohle auto udělá driftéra z každého ať chce nebo ne! Následně jsme otestovali ještě další tři kousky a pak Hyundai oznámil facelift a téměř rok jsme čekali, než se ukáže v novinářské flotile českého zastoupení. Dočkali jsme se! Nechme tedy příběh Tisíce a jednoho driftu začít.

Nejprve si ale představme našeho hrdinu – je to široké a dlouhé coupé s charakterem hospodského rváče. Pod kapotou mu tluče atmosferické šestiválcové srdce o výkonu 350 koní a 400 Nm… Po faceliftu, díky přímému vstřikování, tak výkon narostl skoro o 50 koní! Abych nezapomenul – má obsah 3.8 litrů, samosvor a pohon zadních kol.  Jeho vzhled musí posoudit každý sám, ale rozhodně nikdo nepřehlédne drsnou a svalnatou siluetu. Genesis Coupe má širokou záď s výrazně tvarovanými blatníky, decentním křídlem, difuzorem a velkými koncovkami výfuků. Příď je užší a nyní také výrazně agresivnější. Nese se v duchu fluidního designového korporátu a tak Genesis dostal velkou tlamu, výrazné tvary nárazníku, LED světla denního svícení u mlhovek a nový tvar světlometů. Naštvanost má zvýšit i nově tvarovaná kapota s prolisem a slepými výdechy (to se moc nepovedlo). Celkově tak modernizované Coupé vypadá svěžeji, agresivně a tak nějak dospěleji. Zmizela však vizáž zanedbaného tvrďáka, která k tomuto modelu tak nějak seděla snad víc.

YouTube Preview Image

Vnitřek vozidla se nese v typicky americkém duchu – interiér je vzdušný, prostorný ve všech směrech a například sedáky jsou naprosto perfektní. Materiály jsou po faceliftu kvalitní, palubní deska je pošita umělou kůží a byla kompletně přepracována. Nová je kaplička budíků a celý středový tunel po vzoru aktuálních modelů značky Hyundai. Zde se také dostaly kruhové ukazatele teploty oleje a výkonu v závislosti na tom, jak zrovna šlapete na plyn. Je to trošku pouťové, ale  jako celek prostě neurazí,  ani výrazně nepřekvapí.

genesis6

Usedám za volant, nastavuji sedák do ideální pozice a startuji skvostný vidlicový šestiválec. Ten si okamžitě hrubiánsky odkašle a ustálí se na hlučném volnoběhu. Okamžitě si vzpomínám na minulé setkání a s úsměvem řadím Drive – ano, testovací kousek je vybaven automatem. Hyundai totiž inovoval Genesis Coupé svou novou automatickou osmistupňovou převodovkou a jako zásadní novinka se tedy objevuje i v tomto promo autě. Předchozí automat sice  nebyl vyloženě tristní, ale jsem zvědavý na pokrok. Hyundai slibuje daleko nižší spotřebu a výraznější odezvu. Uvidíme.  Poloha za volantem je ukázková a tak rychle zahřívám celé auto a mířím směr letiště a jeho přilehlé moravské klikaté okresky.

Soustředím se zejména na jízdní požitek a funkci automatické převodovky a rovnou říkám, že kdo to s Genesis Coupé myslí opravdu vážně a chce jej primárně na zábavu – sáhněte po manuálu. Automat sice funguje bez výhrad a má dokonce lepší spotřebu a zrychlení, ale verze s manuálem je prostě charakternější a živočišnější. Pamatuji si však první test tohoto vozu se starou převodovkou, které se po pořádném prohřátí zasekávaly kvalty a řadila pomalu a teď je vše v pořádku. Vůz řadí logicky, rychle a problém nastává pouze v manuálním režimu, kdy je odezva výrazně pomalejší a především si Genesis Coupé nedává meziplyny a tak můžete tahat za pádlo, jako o život, ale dokud neklesnou otáčky do spektra, kdy nehrozí zablokování kol, tak vůz prostě nepodřadí. Nicméně spotřeba se nyní pohybuje okolo 9 litrů, což s předchozím modelem neexistovalo.

genesis1

Nebudu tady popírat, že toto auto je primárně na zábavu a lhát,  že jsem s tím týden jezdil na rodinné nákupy. Genesis Coupé si o jízdu bokem říká od první chvíle, kdy mu šlápnete na krk! Podvozek je nastaven tuze a v kombinaci s 19″ koly občas s posádkou zatřepe, ale výrazně méně, než tomu bylo dříve. Hyundai zapracoval na naladění podvozku a vůz se teď více blíží kategorii GT. Za každé okolnosti je komfortnější a přívětivější. Stále však platí pravidlo, že nemá rád silnice s nekvalitním povrchem. To se pak ozývají hlasité rány od náprav a Genesis Coupé se nechá lehce rozhodit. Na kvalitním povrchu je však grip naprosto fantastický a dokud auto výrazněji nepobídnete plynem, tak se drží stopy.

Chování vozu je dobře čitelné díky skvěle formovaným sedadlům, na dnešní poměry přesnému komunikativnímu řízení, skvělému podvozku  a stejně tak chválím progresivní chod plynového pedálu a brzd. Vůz je na limitu díky těmto faktorům hezky čitelný a snadno ovladatelný, ale platí tady pravidlo (více než u jiných), že musíte vědět, co děláte. Stačí totiž jedna chybná reakce a Genesis Coupé vás jednoduše kopne do zad a je zle. Je to hrubiánská vlastnost, ale je krásné, že stále existuje auto, které se musí umět řídit.

genesis5

Na druhou stranu, pokud máte zkušenosti, tak se není opravdu čeho bát. Vůz má navíc minimální kyvadlový efekt, takže se jen zhoupne na pružinách a nekopne smyk na druhou stranu pokud se při kontra něco pokazí. Často se mi však stalo, že automat uprostřed driftu zařadil vyšší stupeň a smyk se zasekl. V čistě automatickém režimu je to věc, která se stane vždy a navíc je reakce převodovky na plyn velmi pomalá. Je úžasné, jak toto auto dokáže jezdit bokem na požádání, ale zároveň strašně otravné, když převodovka zábavu zkazí v tom nejlepším.

Chtíč jezdit bokem dává Genesis Coupé najevo taky nastavením plynového pedálu – odezva motoru na sešlápnutí je opravdu ostrá a člověk si musí dlouho zvykat, než se mu podaří rozjet bez protočení kol při každém rozjezdu. No co, ve městě jsem byl po dlouhé době za pubertálního tunera, což bylo doplněno o sonorní řev vidlicového šestiválce. Upřímně, neznám mnoho dostupných sériových aut, co mají tak hlasitě naladěný sportovní výfuk. Ve vysokých otáčkách se navíc silně podobá autům ze třídy supersportů… Páni, to je komplimentů v jednom testu :)

genesis4

Nechápejte mě špatně, Genesis Coupé není vůz, který by neuměl jezdit rovně. Pravdou je to, že ze svého řidiče dělá vysmáteho maniaka, který pořád kroutí volantem na jinou stranu než vede zatáčka. Blázna, který pořád točí motor do omezovače a adolescenta, co prohrabe každou křižovatku. Je to prostě stroj na čirou zábavu za volantem a budete se bavit i pokud zvolíte čistou stopu. Genesis Coupé nikdy neposkytne vyváženost, ovladatelnost a agilitu čistého sportovního vozu, jakým je třeba Toyota GT86. I když s faceliftem výrazně dospěl, stále se jedná o vůz s prvky klasického muscle caru. Trochu se mi zastesklo po jeho předchozí hrubosti, ale nutno uznat, že ve světle současných aut se stále jedná o zjevení.

genesis2

Tleskám automobilce Hyundai opět a znova. Vyrobit a pustit do prodeje takové auto chce v dnešní době obrovskou dávku odvahy. Jménem všech petrolheadů – DĚKUJI! Jen příště ten manuál…

Plusy

  • Atraktivní design
  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Účinné brzdy
  • Slušný jízdní komfort
  • Komfortní sedadla s dobrým vedením
  • Bohatá výbava a nízká cena
  • Samosvorný diferenciál
  • Motor, jeho pružnost a zvuk
  • Je to silná atmosféra za málo peněz
  • Slušná spotřeba

Mínusy

  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Menší kufr
  • Neklid na nerovnostech

Technické údaje
Motor Hyundai Genesis Coupe 3.8 V6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3778
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 255 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 5300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 260
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 15.1 / 7 / 10
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 330 / -
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1570 / 395
Rozměr pneu: 225/40 R 19, 245/40 R19
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz