TEST Mercedes-Benz E 220CDI Kombi – Dálniční křižník
Čtyři roky, poté co byla spuštěna výroba posledního modelu E klase, Mercedes konečně přichází s výrazným faceliftem, který zahrnuje exteriér i interiér vozu. Zatímco se showroomy BMW, Audi a Jaguaru plní objednávkami na novou řadu 5, A6 a XF, Mercedes trochu zaspal a jeden ze svých stěžejních modelů uvedl na trh jako poslední. To ovšem můžeme částečně přisoudit faktu, že pánové z Daimleru rozpoutali v posledním roce velkou modelovou a designovou ofenzívu, což má na svědomí nejeden kontroverzní model a v globálním měřítku pak celkový ústup od zaoblených a uhlazenějších tvarů k ostrým linkám a svalům.
Nová E klase proto dokonale odráží designový trend značky a i když zůstal profil vozu skoro nezměněn, tak předek i záď vozu byly kompletně přepracovány. Mercedes se zbavil dvoudílných předních světel (dle mého názoru skvělý tah) a nahradil je jednodílným designem s technologií LED. Světla v kombinaci s předním AMG nárazníkem a sportovní variantou mřížky chladiče dělají z nového Éčka agresivního dravce. Pokud ovšem preferujete usedlost a majestátnost, pak můžete zvolit elegantní verzi masky chladiče doplněnou o klasický ‘zaměřovač‘ na přídi vozu, který E klase dramaticky změní. Ani záď Éčka nepřišla zkrátka a tak dostala nové agresivnější světla a masivnější zadní nárazník, kterému v podání našeho AMG paketu dominují 2 chromové koncovky výfuku obdelníkového tvaru.
Jak už jsem zmínil na začátku, interiér byl kompletně přepracován a i zde jde vidět, že Mercedes udělal krok správným směrem. Pozice za volantem je skvělá a nemám jí co vytknout. Tříramenný sportovní volant je obšitý perforovanou kůží a skvěle padne do rukou jak velikostí, tak šířkou věnce. Sportovní AMG sedáky v kombinaci alcantara/kůže jsou skvělou volbou. Poskytují dostatek bočního vedení ale nejsou příliš tvrdé a neomezují v pohodlí. Kaplička přístrojové desky prošla dramatickou změnou oproti staršímu modelu. Celý set budíků působí mnohem modernějším dojmem. Mercedes zapracoval i na nejmenších detailech jako jsou podelné kovové ovladače klimatizace nebo obdélníkové analogové hodiny, jenž mají lehký nádech přepychu S klase.
Pod kapotou Éčka se udály velké změny. Nová dieselová 4 válcová jednotka o objemu 2l produkuje 170koní mezi 3000-4200ot/min s nejvyšším točivým momentem 400Nm dostupným ve spektru od 1400-2800ot/min. Mercedes proklamuje, že jejich motor má nejnižší spotřebu paliva v rámci segmentu malých 2l dieselových 4 válců a to 4l/100km. Z nuly na sto zvládne Éčko za 8.1 s a ručička tachometru se zastaví až někde u hranice 240 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu a gradaci točivého momentu téměř nepoznáte. Nechá se vesele vytáčet k 4000ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. O celkový projev jednotky se stará turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek na turbínové straně, jenž zaručuje plynulý zátah již od nízkých otáček. Zvuk této dieselové čtyřválcové jednotky trochu pokulhává a to nejvíce ve srovnáaní s BMW. Interiér Éčka je skvěle odhlučněn.
Motoru sekunduje automatická 7stupňová převodovka 7G Tronic plus vlastní výroby. Zde vývojáři Daimleru odvedli kus pořádné práce! Převodovka řadí skoro stejně rychle jako dvouspojkové systémy, ale narozdíl od nich necuká. Při podřazování je patrné drobné zaváhání. To ovšem záhy mizí s perfektní kombinací automatického meziplynu a vyrovnáním otáček obou hřídelí tak, že nepocítíne sebeneší záškub nebo tolik otravné brždění motorem. Výborná je i v manuálním režimu, kde se svou rychlostí blíží ‘8kvaltu‘ z dílny ZF. Spojení výborného motoru s nadprůměrnou automatickou převodovkou slibuje velmi dobrou spotřebu. To je ovšem hlavní háček těžkého Éčka a malého 4válcového motoru. Jednotka je velmi pružná a velikosti auta svými výkonovými parametry naprosto dostačující, ovšem na úkor trochu vyšší spotřeby. Ve městě jsme naměřili spotřebu něco kolem 7,5l a kombinovaně pak neco kolem 7l / 100km, což zvažte sami, je oproti proklamovaným 4 litrům trochu rozdíl.
Podvozkově je nová generace Éčka primárně cílena na komfort cestujících, jak už je u Mercedesu zvykem. Ovšem nutno podoknout, že verze AMG paketu má mírně tvrdší podvozek, což jen prospívá celkové stabilitě vozu. Podvozek žehlí nerovnosti bez výraznějších přenosů rázů do karoserie, jak jsme u Éčka zvyklí, a přímková stabilita vozu na dálnici je naprosto ůžasná. Mercedes vsadil na fixní nastavení podvozku bez možnosti zvolit jakýkoliv režim jako na příklad u BMW. Za to si rozhodně zaslouží palec nahoru, protože se tak vyvaroval spoustě kompromisů a auto je mnohem podvozkově čitelnější, jak na hrbolaté cestě, tak i v zatáčkách.
Domovem nového Éčka je bezesporu dálnice. Vůz byl postaven tak, aby vám poskytnul co nejvíce komfortu po dobu vašeho cestování jak podvozkově tak ergonomií. Je hrdým nástupcem další generace dálničních křižníků s trojcípou hvězdou ve znaku. Pokud často cestujete, a vaší kanceláří je auto, pak zapomeňte na přehnaně tvrdé BMW, Audi nebo Jaguar. Jedině Mercedes E klase vám na vašich cestách poskytne nejvíc komfortu ve své třídě.
Plusy
- Nízká spotřeba
- Agilní jízdní vlastnosti
- Prostorný interiér
- Velký a dobře využitelný zavazadlový prostor
- Výrazné boční vedení sedadel
- Užitečné prvky aktivní i pasivní bezpečnosti
Minusy
- Zvuk čtyřválcového motoru
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2143 |
Převodovka | sedmistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 125/170 ve 3000-4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 400 ve 1400-2800 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 8,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 216 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,3 |
Objem nádrže (l) | 67 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4905 |
Šířka (mm) | 2071 |
Výška (mm) | 1474 |
Provozní hmotnost (kg) | 1845 |
Zavazadlový prostor (l) | 695 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 063 590 Kč |
Základní cena test. verze | 1 131 350 Kč |
« Maserati Bora přivedena zpět k životu Příští Nissan Juke si zachová kontroverzní design »