TEST Toyota Avensis 2.2 D-CAT AT vs Hyundai i40 1.7 CRDi
Náhoda tomu chtěla, že se nám v redakci sešli dva zástupci asijské střední třídy s dieselovým motorem a karoserií typu kombi. Japonskou školu zastoupila Toyota Avensis s motorem 2.2 D-CAT a automatickou šestistupňovou převodovkou, Jižní Koreu potom Hyundai i40 s naftovou 1,7 CRDi a naopak manuální skříní se stejným počtem převodových stupňů. Každý z nich má svá specifika, která budou vyhovovat jiným zákazníkům a na mě je teď podat hlášení a pomoci s rozhodováním kam šáhnout při výběru nového vozu.
Začněme obhlídkou obou aut zvenčí a prvním názorem na jejich design. Toyota nese charakteristický japonský konzervativní vzhled, který sice možná ničím nepřekvapí a neuchvátí, pro mnohé je to ale dobře a takovýto nenápadný styl jim maximálně vyhovuje. Hyundai je přesným opakem, pro korejce je v posledních letech typický dynamický vzhled se spoustou zvlněných linií. i40 není vyjímkou a pro mě osobně je tím pohlednějším z testované dvojice. S avensisem na cestách zapadnete a stanete se neviditelným, jeho oponent i po letech na trhu budí pozornost, zvláště díky LED linkám v předních světlometech. Toyota je má také, pochopitelně však v mnohem konzervativnějším provedení.
Japonec přijel ve slušivé bílé barvě ozdobený chromovanými lištami a dvoubarevným provedením litých kol. Spolu s černým panoramatickým střešním oknem tvořícím pěkný kontrast jde o asi nejlepší barevné řešení, jaké lze u tohoto auta koupit. Oponent vyjel v “typicky evropské” šedivé metalíze, která umravňuje jinak “rozjetou” karoserii. Linie oken je poměrně vysoko a na zadních sedadlech se tak budete možná cítit poměrně utopeně. Vzhled zachraňují větší litá kola a dodávají celkovému pojetí vyváženost.
Výherce jednoduše určit nelze, design exteriéru je klasicky na osobních preferencích. Shrnout to lze asi takto, pokud máte rádi konzervativní design a neradi na sebe poutáte pozornost, jděte do toyoty. Dynamičtěji ladění jedinci pravděpodobně sáhnou po i40 a se svou volbou budou spokojeni.
Interiér stylem v podstatě pokračuje v práci započaté venku. Toyota opět ničím nepřekvapí ani nenadchne. Falešný dřevěný dekor doplňují šedé plasty na středové konzoli a vroubkovaná palubní deska. Horní díl je měkčený, zbytek je tvrdý a místy působí trochu levně. Řadící páka má klasickou zubatou kulisu a kousek od ní je trochu zbytečné tlačítko Sport. Nic výrazného od něj nečekejte, skoro bych řekl, že jenom zabírá místo. Sedadla jsou potažena kombinací kůže a alcantary a jsou pohodlná i na dlouhé cesty. Vzadu je místa dostatek i pro vyšší postavy, evropským požadavkům tak japonec vyhovuje bez problémů. Zavazadlový prostor o objemu 543 litrů je maximálně skladný a vyhoví většině zákazníků, i když do rekordu třídy má daleko. Shrnuto jde o japonskou školu se vším všudy, strohost je hlavní jmenovatel a maximální důraz na funkčnost je cítit všude.
Hyundai na to jde trochu jinak. Zpracování je trošku jinde, měkčených plastů je trochu více a design jde úplně jiným směrem. Například grafika přístrojového štítu je na úrovni evropských automobilek a optitronové budíky s bílomodrým podsvícením jsou velmi přijemné na pohled. Plně barevný displej mezi budíky má detailní grafiku a zobrazuje všechny možné údaje o vozidle. O tom si toyota může nechat jenom zdát, stejně jako o zpracování mutlimediálního displeje uprostřed palubní desky. Navigace hyundai zvládá české pokyny, u toyoty nevíme, český importér opět navigaci neaktivoval, i když je bezesporu součástí systému. Sedadla jsou plně potažena kůží a ty přední elektricky nastavitelná. U řidičova lze navíc nastavit automatické odsouvání a přisouvání při nástupu/výstupu z vozidla. Jedinou protivnou funkcí byla uvítací melodie při každém nástupu, naštěstí jde vypnout v palubním počítači.
Vítězem v souboji interiérů je jednoznačně hyundai. Na toyotě jsou znát léta na trhu, v japonsku by si měli pospíšit a přijít s novou generací avensise.
Vnitřek i venek jsme si prolezli, je na čase nastarovat a vyjet. Oba motory spalují naftu a jsou přeplňované, to je ale také to poslední, co je výrazně spojuje. Toyota má o půl litru větší zdvihový objem a o 10 kW více. Po nastartování se v interiéru více ozývá a větší hluk nezmizí ani po zahřátí. Dynamiku vozu trochu zabíjí letargický šestistupňový měničový automat. Jakmile však naberete rychlost, její udržení již není problém. Jestli se něco Toyotě na tomto autě povedlo, je to podvozek a jeho naladění. Je zároveň komfortní a schopný sportovní jízdy, otázkou je jestli to stačí. Spotřeba je dalším zklamáním, v průběhu testu se držela mezí 8 a 8,5 litry na 100 kilometrů.
Hyundai to zvládl v průměru o dva litry lépe. Na plnou nádrž jsme s i40 najeli přes 1100 kilometrů, na dálnici si vezme mezi 6 a 6,5 litry a na okresce ještě o litr méně. Řazení šestistupňového manuálu jde lehce a přesně, se zpřevodováním není problém a spojka zabírá jak by měla. Korejci za Toyotou zaostávají v naladění podvozku, s komfortem problém není, v zatáčkách se ale nahýbá o trochu více. Řízení mají oba soupeři v podstatě srovnatelné, jde o jakýsi průměr ve srovnání s konkurencí, ničím nenadchne ani neurazí.
Kam tedy šáhnout? Vítězství je poměrně jednoznačně na straně Hyundai i40. Je silnější v podstatě ve všech hodnocených parametrech kromě naladění podvozku. I tam je ale rozdíl pouze marginální a většině řidičů vadit nebude. Na toyotě jsou znát roky na trhu a i přes cenovou akci nemá moc co nabídnout, snad kromě pověsti spolehlivých vozů, hyundai ale proti tomu staví pětiletou záruku. Toyotu zvolí pouze lidé, kterým nevyhovuje design z koreje nebo mají proti Hyundai nějaké předsudky. Jiný důvod nevidím.
Plusy Toyota Avensis
- Dobře naladěný podvozek
- Pro někoho konzervativní design
- Nižší cena
Mínusy Toyota Avensis
- Vyšší spotřeba
- Letargický automat
- Levněji zpracovaný interiér
- Hlučnost motoru
Plusy Hyundai i40
- Poměr cena/výbava
- Spotřeba
- Řazení
- Zpracování interiéru
Mínusy Hyundai i40
- Horší výhled vzad
- Podvozek na Toyotu trochu ztrácí
TECHNICKÉ ÚDAJE – Toyota Avensis | |
Motor: | 2231 ccm, čtyřválec, naftový |
Max. výkon: | 110 kW při 3600 ot./min. |
Max. točivý moment: | 340 Nm při 2000-2800 ot./min. |
0 – 100 km/h: | 9,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 205 km/h |
Průměrná spotřeba: | 8,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1600 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 681 900 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 737 400 Kč |
TECHNICKÉ ÚDAJE – Hyundai i40 | |
Motor: | 1685 ccm, čtyřválec, naftový |
Max. výkon: | 100 kW při 400 ot./min. |
Max. točivý moment: | 330 Nm při 2000-2500 ot./min. |
0 – 100 km/h: | 12 s |
Nejvyšší rychlost: | 198 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1570 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 663 990 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 809 890 Kč |
« Nakonfigurujte si svoji Alfu Romeo 4C Tom Cruise jako Carroll Shelby? »