TEST BMW 320d Touring xDrive Sport Line – Pan Podnikatel
Na jaře jsme Vám přinesli test nadupané M performance 335i a nyní se k nám trojka opět vrací ovšem ve verzi Touring SPORT Line s tolik proklamovanou uspornou jednotkou 2.0d. Tato ‘‘charakterová‘‘ verze je u BMW novinkou jenž přišla na trh s uvedením první ‘‘postBanglovské‘‘ trojky. Záměr BMW je zde zcela jasný! Udělat příplatkovou výbavu dostupnější ‘‘masám‘‘a je především určen konzervativněji smýšlejícím jedincům, kteří chtějí mít doma sportovně střižené BMW, ale zárověn netouží po poněkud agresivním M paketu.
Pojďme se tedy podívat, co nám nový Touring může nabídnout. Již na první pohled je patrné, že přední část vozu je mírně přepracovaná oproti základní verzi. Asi nejvýraznější změnou jsou chromované linky táhnoucí se od obou mlhových světel směrem ke středu předního nárazníku, doplněny o slušivou decentní mřížku, jenž nahrazuje klasický celolakový lem a tím propůjčuje přídi vozu mírně agresivnější vzhled. Drobným zklamáním je ovšem záď trojky, která je téměř totožná se základním modelem, kde jediným rozdílem je chromově černá koncovka výfuku a drobně přepracovaný nárazník. Z venku působí 3er Touring opravdu decentním sportovním dojmem. To se ovšem nedá říct o interiéru, kde se sportovní charakter projevuje naplno.
BMW opět dostálo svému heslu ‘‘Sheer Dreving Pleasure‘‘ a po usednutí do sportovních sedáků to pocítíte sami. Pozice řidiče za volantem je naprosto dokonalá a interiér trojky Vás okamžitě obejme. Sportovní tříramenný volant padne perfektně do ruky avšak drobným zklamáním je malá tlouštka věnce. Zpracování palubní desky a interiéru je mnohem lepší než u předchozí řady. Palubní deska je kompletně měkčená a je prokládána dekórem drhnutého hliníku v kombinaci s matně červenou lištou, jejímuž středu vévodí display systému iDrive, jenž byl součástí naší výbavy. Přístrojová deska byla vybavena dvojím druhem podsvícení (noční a denní provoz) a na středovém tunelu jsou pak úmístěna tlačítka systému Efficient Dynamics.
Jde vidět, že BMW udělalo opravdu pokrok, vzalo si k srdci rady kritiků a kladlo velký důraz na zpracování, kvalitu a celkovou ergonomii interiéru. Vše zde perfektně lícuje a i při ostřejší jídě přes nerovnosti nic nevrže. Za pochvalu pak stojí elegantní sportovní sedáky s pneumatický dofukem bočního vedení, které jsou prošívány červenou nití a jsou součástí paketu SPORT line. BMW zapracovalo i na vnitřním prostoru vozu a díky tomu se bez problému s trojkou dá vyrazit na delší cestování ve čtyřech.
Motorárna BMW ve Steyru produkuje jedny z nejlepších dieselových motorů, o čemž svědčí prestižní ocenění, Motor Roku, jenž BMW pravidelně každý rok vyhrává v několikati kategoriích. A proto není divu, že i motor s označením 2.0d patří ke špičce na trhu. Čtyřválcová dvoulitrová jednotka dosahuje maximálního výkonu 135 kW ve 4000 ot/min a kroutícího momentu 380 Nm dostupného mezi 1750 až 2750 ot/min. Z nuly na sto to Trojka zvládne za 7.8 s a ručička tachometru se zastaví až někde u hranice 220 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu a gradaci točivého momentu téměř nepoznáte. Nechá se vesele vytáčet ke 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. O celkový projev jednotky se stará turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek na turbínové straně, jenž zaručuje plynulý zátah již od nízkých otáček. Zvuk této dieselové čtyřválcové jednotky je bezkonkurenční a interiér trojky je skvěle odhlučněn.
Motoru skvěle sekunduje automatická osmistupňová převodovka ZF bez niž by byl projev 320d poloviční. Řadí stejně rychle jako dvouspojkové systémy, ale narozdíl od nich necuká a neváhá při podřazování. Úžasná je i v manuálním režimu, kde je opravdu neuvěřitelně rychlá. V automatickém režimu je pak nemožné pocítit přeřazení a výborné odstupňování snižuje spotřebu na naprosté minimum.. Ve městě se pohybovala okolo 7 litrů a na dálnici v rámci předpisové rychlosti něco kolem 6 litrů. Výsledek mne opravdu překvapil, vezmeme li do úvahy že náš touring byl vybaven systémem pohonu všech 4 kol xDrive. Bez něj můžeme čekat spotřebu ještě o litr nižší a proto nezbývá nic jiného než před konstruktéry z Mnichova smeknout klobouk.
Podvozkově je nová generace Trojky primárně cílena na komfort cestujících. Podvozek žehlí nerovnosti bez výraznějších přenosů rázů do karoserie a auto citelně změklo. BMW tak udělalo to, co mu bylo vytýkáno a zbavilo Trojku přehnané tvrdosti. S tímto aspektem bohužel i do jisté míry zmizela hravost vozu a z touringu se stal sterilní kombík bez emocí. Toto tvrzení ovšem není tak úpně pravdivé. Stačí na voliči systému Efficient Dynamics zmáčknout tlačítko sport a podvozek výrazněji ztuhne, odezva na plyn se zlepší a řízení je opět citelně tužší.
Ke zvolení jsou 3 základní režimy Comfort, Sport a EcoPro. Ve skutečnosti se jedná o nastavení tuhosti podvozku pomocí aktivních tlumičů a stabilizátorů, zvolení provozního módu řidící jednotky a nastavené tuhosti řízení. Při nastartování je auto automaticky nastaveno do režimu Comfort. Novinkou je režim EcoPro, po jehož zapnutí se na displeji objeví počet kilometrů, o kolik jste zvýšili dojezd. Tento režim omezí v autě skoro všechno, od klimatizace až po odezvu na plyn a automaticky zapne Start/Stop systém. Jediným cítitelným projevem ze sedačky řidiče je fakt, že auto je výrazněji ‘‘línější‘‘ a může Vás hřát dobrý pocit, že je na světě zase o něco zeleněji. Námi testovaná verze měla k dispozici ještě mód Sport +, který k tužšímu podvozku, lepší odezvě na plyn a tužsímu řízení přidává vypnutou kontrolu trakce. I navzdory aktivnímu podvozku (který je vždy kompromisem) auto výborně sedí a i na limitu se chová předvídavě a nezákeřně.
Nová generace Touringu splnuje přesně vše co od ní náročný zákazník BMW očekává. Doveze vás komfortně všude kam potřebujete a perfektním společníkem jak do města tak na dlouhé cesty po dálnici. Troufnu si říci, že i přes těžkou konkurenci ze strany Mercedesu a jeho C klasse je trojka od BMW stále ve své třídě nejlepším kombíkem na trhu.
Plusy
- Spotřeba
- Převodovka
- Jízdní dynamika
- Jízdní vlastnosti
- Komfort
Minusy
- Mírně odtažité, i když přesné řízení
- Stále podprůměrný prostor na zadních sedadlech
- Cena příplatků
- Aerodynamický hluk ve vysokých rychlostech
Technické údaje | |
---|---|
Motor | BMW 320d xDrive |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1995 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 380 / 1750 – 2750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 228 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.8 / 4.2 / 4.8 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 480 / - |
Objem nádrže (l): | 57 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1595 / 540 |
Rozměr pneu: | 225/45 R18 |
« O BMW i3 je nebývalý zájem Vodíkový vůz od Toyoty přijde v roce 2015 »